Kök
kamy: Jorå, vi har köpt vår gasspis från Tyskland. Munstyckena som byts beroende på gastyp kallas också för dysor. Rätt sådana följde inte med. Kontaktade en återförsäljare och fick köpa rätt munstycken för en 50-lapp. Mitt tips blir alltså att kontrollera att du kan få tag i rätt dysor innan du beställer hällen. Till min spis fanns dokumentationen att ladda ner från nätet. Om
pian: Jag hade behållt lerkliningen "naken" och sedan målat den. Det är snyggt. Har själv allt för liten erfarenhet av lerklining. Har just lärt mig putsa och det är skoj! :) Pappa jobbade med leran på utsidan huset och han sa att det var mer lättjobbat än bruk. Så när det kommer till inomhusrenoveringen planerar jag att plocka bort tretexen och lerklina istället. Anar att det är vad som
Hejduk..tig: Ett tips till dig är att titta på Dometics fritidsprylar. Används i fritidshus, husvagnar, båtar etc.. http://dometic.dk/templates/fp.aspx?id=30401
jizzo: Det är inte så lyckat att "lasera om" luckor. Blir väldigt lätt flammiga och fula. Det enda att göra enl. mej är att täckmåla eller köpa nya luckor. Har själv försökt att lasera gamla luckor och även pratat med en målerifirma, slutade med nya luckor istället. /J
Hemmakatten: Oj, det är svårt att beskriva med ord, men får försöka. Vår köksbänk är 240cm lån, 73cm djup i rosftritt. Från vänster till höger: 20cm bänk, diskho 50cm, bänk 70cm (under denna står diskmaskinen), 60cm gasolhäll, 40 cmbänk. Under spishällen, lådor med kryddor o stekspadar mm, nedersta lådan för kastruller. Skåpet till höger har också kastruller. Ovanför bankskivan är
Friskus: Höganär glamour i färgen pearl är lite åt det hållet och jag hoppas att det får den effekten som du beskriver ovan. Lite spännande är det dock.
jzz: Tackar för svaret! Jag tyckte jag var väldigt petig när jag slipade och tvättade av skivan. Tycker det låter mystiskt då skivan från början var obehandlad. Nåväl. Gör om gör rätt. Kan jag använda ett grovare sandpapper för att få bort de mesta och senare använda ett finar papper? kanske 80/120 först sen 180? mvh /J
TanjaoMarkus: Diskmaskinen har jag aldrig sett att det blivit märken efter, men en kaffebryggare som efterr tio år som ståt under överskåpen hade färgat de från början vita till gulbruna.
Axtorp: Har köpt en måttbeställd Furhoffs diskbänk. Har inte hunnit prova den så mycket ännu men den har i alla fall tjock plåt (tjockare än STALA och Franke).
verktygsgurun: Finns massor av inlägg gällande epoq....sök på epoq. De flesta verkar vara väldigt positiva har jag förstått det som..skall snart beställa kök från dem tror jag..Fast jag är sån som gärna vill känna o ta på grejerna innan jag köper, så det får bli en vända till Göteborg för min del först... Staffan
basil: Håller med om att Kvik var lätt att sätta upp. Hade igentligen inga som helst problem med köket. Dom missade någon lucka har jag för mig, men den plockade jag upp i ett annat sammanhang.
haddirajan: Har ryggås i köket och vill sätta en takarmtur typ den på bilden som löper längs med ryggåstaket eftersom bordet kommer att stå dikt nedanför. Men det är inte helt enkelt visar det sig, för då måste man korta den ena vajern. Nån som vet en bra lampa som klarar av att sitta i lutning?
hultsfred74: Ok. Det går lika bra med PMS eller är det så att laminat har andra sätt att identifiera typ/färg etc?
MPeterG: Det vore praktiskt att kunna köpa mindre stapelbara kyl/frys- enheter i st f stora tunga (och dyra) enheter som är besvärliga transportera och manövrera i trapphus osv. Tex kunde man ha två separata frysenheter längst ned och sedan två kylenheter staplade ovanpå. Vardera enhet i storlek som en mikrovågsugn ungefär. Då kunde man lätt själv byta ut enheter beroende på fel eller
jzz: Taket sänktes med 30 cm Tackar, men än så är det lite små-finesser som ska in. Som det inbyggda vin-stället i hörnet där baren överlappar med bänkskiva samt tapet+glassskiva. Målade och donade lite igår men glömde att ta kort. Återkommer på måndag då förhoppninsgvis allt är på plats.
m97marro: En 10W per 40 cm är rekommenderat. Är du tveksam sätt dem på två kretsar så kan du välja att tända en per 40cm och en per 80cm. Både mysbelysning och hardcore i samma system.
FiddeP: Vi har beställt rostfritt ca 25 cm högt som vi ska ha på det sätt du beskriver. Kan skicka bilder när det är uppsatt. Fingeravtryck ska väl inte vara ett problem på väggen bakom diskbänken. Där pillar man väl inte? Inte ens barn. Dessutom kan man vaxa plåten så att det inte blir så mycket avtryck.
Buuzzz: [citat] Det var/är ruggigt billigt tycker jag. Bra kontakter stort inköp från en leverantör och leta,pruta,fixa och trixa :rolleyes:
Hejduk..tig: [citat] Då är vi överens alla tre :-)
Sailorman: Tror inte heller att det funkar, tyvärr. Tror mer på att kolla Bauhaus etc.
m97marro: Blanda fogmassan tunn denna gången så fäster det bättre mot den gamla fogmassan. Den suger rejält med vatten så glöm inte förvattna fogarna. Annars fäster fogen sämre. Det brukar gå bra så. Testa lite med fogkratsen först. Det kan vara lätt att få ur fogen hyggligt.
Biet: [citat] Jamen, precis så var det! Efter att ha läst ditt tips igår gick jag hem och provade och det stämmer precis. Minsta lilla cm över touchkontrollerna så började pipet medan om jag la tidningen mitt på hällen så var det tyst. Mysteriet/irritationen löst! Tusen tack! // Bi
Anna_Robban: Du kan ju sätta ett 120 skåp och centrera hällen då får du lite yta mot väggen men förlorar inte så mkt bänkyta mot diskhon. Fast då blir det ju knas med överskåpen dvs fläkten. Tycker iaf att du sak ha skåp ända upp. Fördelen med Kvik är väl att dom har så många olika skåphöjder att välja på.
Tessok: Det är nog snarare hur fogen runt vasken / hällen stämmer I höjdled bör det inte vara mer än tjockleken på plåten som varierar En plåtvask blir under tillverkning lite deformerad och måste på det sättet utgöra mall till sig själv, annars stämmer det dåligt Om man inte tar hänsyn till detta kommer fogen runtom variera kraftigt Plus / minus 2mm blir ju 4mm skillnad vilket kan se
verktygsgurun: Kom på en grej ! istället för att försöka gömma skarven..Kan du inte fräsa ur o lägga i en bit av ett annat träslag ? Kanske kan bli snyggt ? Staffan
Mylord: Sitter i början av planeringsstadiet av köket till vår nya lägenhet. Har helt kört fast då möjligheterna känns oändliga och varken min fru eller jag brinner för någon speciell lösning. Jag har bifogat en översikt över köket som planen är just nu. Det som vi är överens om är att det kommer bli IKEAs Abstrakt Vit som luckor. Vi vill ha vita högglansiga luckor och detta verkar
fresve: Jag hittade några st med denna sökning: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s10390952&o=egenskap_3&rev=1 Electrolux RM350 verkade ju vara något sådant som du vill ha. :)