13 752 läst ·
28 svar
14k läst
28 svar
Bänkskiva problem (stort problem)
Sida 1 av 2
Idag hände det.... Min fru hade slut på tålamod och ringde en kompis som påstår att ha jobbat som snickare. Vi skulle montera och sammanfoga 2 laminatbänkskivor. Jag har aldrig gjort sådant innan, så jag litade på, att han visste vad han gjorde.
Resultat: Sammanfogningen är givetvis ojämn och Idi..en ville absolut limma(PL400). Jag har försökt att rätta till det, men det går inte så bra. Frågan är om det går att pressa skivorna i rätt läge? Det skiljer ca 0,5-1 mm i nivå skillnad vilket är retfullt och säkert inte bra mht. till fukt.
Jag hade absolut inte lust att stoppa ner PL400 i halsen på honom neeejj.
Nån som har en lösning?
Resultat: Sammanfogningen är givetvis ojämn och Idi..en ville absolut limma(PL400). Jag har försökt att rätta till det, men det går inte så bra. Frågan är om det går att pressa skivorna i rätt läge? Det skiljer ca 0,5-1 mm i nivå skillnad vilket är retfullt och säkert inte bra mht. till fukt.
Jag hade absolut inte lust att stoppa ner PL400 i halsen på honom neeejj.
Nån som har en lösning?
Sammanfoga i 90 graders vinkel?
http://forum.byggahus.se/koek/80056-hur-goer-man-hoernskarv-pa-ikea-baenkskiva.html
Eller är det nån annan sammanfogning det gäller?
http://forum.byggahus.se/koek/80056-hur-goer-man-hoernskarv-pa-ikea-baenkskiva.html
Eller är det nån annan sammanfogning det gäller?
Det är en rak sammanfogning som redan är "färdig" . Problemet är ,att det är ojämnt, inte hur man skulle ha gjort det. Det är färdigsågade skivor och skulle inte ha varit så svårt att göra rätt.
Det jag vill ha hjälp med, är om det går att jämna till dom.
Det jag vill ha hjälp med, är om det går att jämna till dom.
Den första tanke som slår mig är att försiktigt slipa ner alltihop till jämn nivå. Dock måste du nog slipa en väldigt stor del av skivan för att det inte ska bukta ner kring skarven.screamin-daemon skrev:Idag hände det.... Min fru hade slut på tålamod och ringde en kompis som påstår att ha jobbat som snickare. Vi skulle montera och sammanfoga 2 laminatbänkskivor. Jag har aldrig gjort sådant innan, så jag litade på, att han visste vad han gjorde.
Resultat: Sammanfogningen är givetvis ojämn och Idi..en ville absolut limma(PL400). Jag har försökt att rätta till det, men det går inte så bra. Frågan är om det går att pressa skivorna i rätt läge? Det skiljer ca 0,5-1 mm i nivå skillnad vilket är retfullt och säkert inte bra mht. till fukt.
Jag hade absolut inte lust att stoppa ner PL400 i halsen på honom neeejj.
Nån som har en lösning?
EDIT: jag missade att det var en laminatskiva så slipningslösningen var ju ingen bra ide kom jag på.
PL400 blir ju vansinnigt starkt, så att med tvingar eller liknande försöka pressa rätt skivorna tror jag är helt lönlöst, du kommer troligen enbart att förstöra skivorna.
Är det en rak sammanfogning i längsled, dvs 2 skivor som ligger på en linje efter varandra? Kanske kan du "såga bort" själva limfogen med en sänksåg med skena och sen spänna ihop det på vanligt sätt. Med en tunn 2 mm klinga blir det ju inte mycket kortare i andra änden.screamin-daemon skrev:
Nej, tyvärr är det inte i längsled. Bänskivorna ligger i ett L.
Ska skarven bli helt bra så har du bara ett alternativ; Ta bort skivorna och börja om från början.
Det största problemet är ju som sagt att få bort limet. Har du tillgång till en Fein så borde det gå bra att såga upp fogen med den, annars skulle jag tro att det lämpligaste verktyget är en bågfil av modell sticksåg (inte elektrisk).
När skivorna är isär får du skära rent ytorna från lim, passa in skivorna och sätta ihop dem igen.
Inpassningen kan kräva att du skär bort lite i skivans bakkant, alt. flyttar ut ena skivans ände lite från väggen, om köket inte är byggt helt i 90° vinkel.
I skarven fräser du in en styrning (kex, plyfaremsa, träplugg eller Dominobrickor) för att få skivorna i samma nivå vid monteringen. Med ett par infrästa spännbeslag på skivornas undersida blir det lättare att pressa ihop fogen tight.
Det största problemet är ju som sagt att få bort limet. Har du tillgång till en Fein så borde det gå bra att såga upp fogen med den, annars skulle jag tro att det lämpligaste verktyget är en bågfil av modell sticksåg (inte elektrisk).
När skivorna är isär får du skära rent ytorna från lim, passa in skivorna och sätta ihop dem igen.
Inpassningen kan kräva att du skär bort lite i skivans bakkant, alt. flyttar ut ena skivans ände lite från väggen, om köket inte är byggt helt i 90° vinkel.
I skarven fräser du in en styrning (kex, plyfaremsa, träplugg eller Dominobrickor) för att få skivorna i samma nivå vid monteringen. Med ett par infrästa spännbeslag på skivornas undersida blir det lättare att pressa ihop fogen tight.
Produkter som diskuteras: "träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Eftersom det är limmat med PL400 så tror jag att hela skivan kommer att resa sig. Är ju höjdskillnad precis i skarven.CarlSthlm skrev:
Angående bågfilsbald i "sticksågshandtag" så ror jag att det kommer att funka fint också. Dock hade jag använt tex en dremel för att slipa ner bladet så att det inte blir så "bågformat", varefter man kan få ett mycket tunnare snitt. Då brukar det funka bäst avv montera bladet som i en japansåg, så att man sågar när man drar sågen mot sig.
Jag har nu testat det mesta och det går inte flytta på bänkskivorna
Det med att såga i fogen tror jag inte blir bra i mitt tillfälle.
ACME: Där finns redan styrning. Jag fick med en plastgrej som skulle ligga i utfräsningen, men den var tydligen inget vidare....
Iofs. tror jag inte det blir problem med fukt för silikonen täckar, men det kommer reta mig varenda dag.
ACME: Där finns redan styrning. Jag fick med en plastgrej som skulle ligga i utfräsningen, men den var tydligen inget vidare....
Iofs. tror jag inte det blir problem med fukt för silikonen täckar, men det kommer reta mig varenda dag.
Om han är smart säger han ingenting!breakman skrev:
Jag fick reda på, att när jag hade kastat ut honom vid 11 på fm skulle han hem och dricka vin!
Det har aldrig varit MIN kompis och blir det aldrig.(Min tjej känner hans fru)
Det värsta är att allt utom diskbänken är bra, så det retar mig grymt att han förstörde köket. Jag kommer troligen aldrig anlita hantverkare igen, dom gör aldrig ett lika noggrant jobb som en petig GDS. Snabbare ja, men absolut inte bättre.
