Renoveringen av köket pågår för fullt och en massa små och stora problem uppstår (som vanligt...). Jag behöver flytta röret för fläkten ca 10cm åt höger. Från innertak till taket är det endast 30cm. Jag tänkte använda mig av ett "böjbart stålrör" som enligt sotaren skulle vara godkänt. Nu till problemet. Diametern på röret är 130mm, så även på fläkten. Dock är röret på skorstenen 190mm. Den gamla fläkten var isolerad med 30mm stenull och helt sonika instoppad i skorstenen utan att vara fäst på något sätt. Är detta okey, Det finns uppenbarligen ingen reduktionsrör mellan 190mm till 130mm. Finns det några skarpa ideer och lösningar på detta problem.

hej !jag begriper inte riktigt vad du menar med 190mm röret.är det inte bara o skära av röret, o mura dit ett 125 rör.annars kan väl en plåtslagare göra en övergång.

Ska försöka förklara lte tydligare. Det rör som går ut genom yttertaket och blir till skorsten för fläkten är av metall och har en diameter på 190mm. Till detta rör behöver jag koppla ett flexibelt stålrör (130mm) som sedan i sin tur kopplas till fläkten (130mm). Problemet blir således hur man gör denna övergång (mellan 190 till 130mm) då det inte finns några färdiga reduktionsrör att köa. Ska kolla med sotarmästaren imorgon om det finns någon standard hur jobbet ska utföras.

//Doctool

Om du kan få tag i ett 190 rör så kan du klippa upp det och vrida in ena kanten till en kona. Kortare klippning där den skall möta 190 röret och längre urklipp för att möta smalare rör. Skarvar av denna typ kan man borra rakt igenom båda rören och sedan poppnita.

//Patric

Tack för svar. Pratade med sotarmästaren idag. Han sa att det enklaste (och godkända) sättet var att isolera 130mm-röret med 30mm stenull och helt sonika trycka upp det i skorstenen (190mm) och fästa det med silvertejp. Dvs samma sätt som det var innan med det hårda 130mm-spiroröret.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.