Tessok skrev:
Laminat är ju egentligen "klädda spånskivor" så det kan givetsvis bli krökt med tiden om det inte har legat plant
Jo, men det var inte så jag menade. Frågan är om sammanfogningen ska passa 100% eller är det normalt ,att man kan flytta lite upp och ner på skivorna i sammanfogningen?(när styrningen ligger i)
 
tyvärr så brukar det inte vara helt 100 i spåret , det gäller billig som dyr skiva , man bör alltid testa innan man limmar ihop skivorna , sen limmar man inte med pl400 . man brukar få med lim i från dom som levererat skivorna . tyvärr så tror jag att man måste ha nya skivor för att det ska bli bra .....

sen att din snickare är klantig och inte har känsla för köks montering betyder inte att alla hantverkare är helt bakom flötet..
 
Fredrik.engdahl skrev:
tyvärr så brukar det inte vara helt 100 i spåret , det gäller billig som dyr skiva , man bör alltid testa innan man limmar ihop skivorna , sen limmar man inte med pl400 . man brukar få med lim i från dom som levererat skivorna . tyvärr så tror jag att man måste ha nya skivor för att det ska bli bra .....

sen att din snickare är klantig och inte har känsla för köks montering betyder inte att alla hantverkare är helt bakom flötet..
Bänskivorna är inte limmade med PL400 i skarven, bara tätad med silkon.

Jag sa inte att alla hantverkare är kassa, bara att en noggran GDS gör ett likabra eller bättre jobb, fast det tar längre tid.
 
Du sade

screamin-daemon skrev:
dom gör aldrig ett lika noggrant jobb som en petig GDS.
Men det hör ju inte till ämnet.
 
Var har han limmat om han inte limmade skarven :confused:
 
jon_h skrev:
Du sade



Men det hör ju inte till ämnet.

Nej, men nu sa Fredrik ju att inte alla hantverkare är klantiga, då får jag väl svara.


Morsan: Man limmar väl inte skarven där läggar man silkon. Där följer ju med silikon för just detta och det står även i monteringsanvisningen. PL400 i skarven är väl inte 100 % fukttät plus då synes skarven ju mer.
 
screamin-daemon skrev:
Nej, men nu sa Fredrik ju att inte alla hantverkare är klantiga, då får jag väl svara.
Visst får du det. Min poäng var bara att du faktiskt sade att alla hanverkare är sämre än en noggrann gör-det-självare, vilket var det Fredrik protesterade mot. Jag hade normalt inte gett mig in i den diskussionen när tråden inte handlar om det, ville bara påpeka att du kanske mindes fel kring vad du faktiskt skrivit.
 
jon_h skrev:
Visst får du det. Min poäng var bara att du faktiskt sade att alla hanverkare är sämre än en noggrann gör-det-självare, vilket var det Fredrik protesterade mot. Jag hade normalt inte gett mig in i den diskussionen när tråden inte handlar om det, ville bara påpeka att du kanske mindes fel kring vad du faktiskt skrivit.

Ok, jag ger mig lite.....

Jag menar inte att GDS är duktigare än en bra hantverkare, men GDS har oerhört mycket mer tid på sig att få det bra. Vi gör alla misstag frågan är bara hur vi fixar felet. Hantverkaren vill ha ett ACCEPTABELT resultat, så enkelt och snabbt som möjligt, medan jag hade gjort om allt som krävs för att det blir PERFEKT.
 
screamin-daemon skrev:
Morsan: Man limmar väl inte skarven där läggar man silkon. Där följer ju med silikon för just detta och det står även i monteringsanvisningen. PL400 i skarven är väl inte 100 % fukttät plus då synes skarven ju mer.
Nej precis, så var har han lagt limmet eftersom skivorna är så svåra att få loss???
Har han limmat skivorna mot väggen och underskåpen?
 
Han har limmat mot underskåpen, hela vägen runt. Bänkskivorna är 340 och 80 långa så jag tänkte kanske lossna den på 80(om det går) och sen lägga dit den igen. Undrar bara om det går att få bra skarv igen utan att fräsa lite av kanterna. Givetvis får jag rensa av allt silikon, men det kan väl bli lite tufft när det sittar i spånskiva. Tror ni det går?

Jag har en multimaster till att lossna skivan och Festool handöverfräs om jag behöver fräsa. Jag vill gärna undvika att fräsa om det går.

Tror ni det går efter, att jag har lossnat skivan från underskåpen, att bara dra isär skivorna. Eller måste man skära i sammanfogningen?
 
Skit...... Jag letade upp den "silikon" som snickaren hade använt. Acryl fogmassa till fogning och limning. Snickaren sade att han hade använt silkon.....

Det är den som heter "Trans acryl" http://www.ljungdahl.dk/Default.aspx?ID=194
Beskrivningen är på danska, inget problem för mig jag är ju dansk ;-)

Nu blev det ju svårare. Frågan är om det går att dra isär utan att skada skivorna, det är ju jobbigt om det förstör kanterna.
 
det limmet är ett j*vligtr starkt lim , jag tror inte att det går att dela på skivorna .

även om "din " snickare limmade skivorna mot stommern så är det sånt man gjorde på 80-talet för man inte tänkte lika mycket på renoveringarna som kommer senare i livet ,
 
Är det inte dags att ställa klanten som gjorde missen mot väggen och be (hota/befalla...) honom att fixa felet? Känns inte som om det borde vara ditt problem.
 
Jo, det kan man tycka. Problemet är bara att han bara hjälpte till dvs. ingen lön. (min tjejs kompis)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.