H
Hybris: Hejsan, Jag har ett antal inlägg i detta forum där jag frågat och undrat över diverse saker kring köket. Äntligen står jag med ett helt nytt kök på nästan 40m2. Dag och natt mot det gamla. Skall lägga upp före och efter bilder framöver. Kan ta några veckor till då jag vill få ditt lamellgardiner och lite mer detaljer på väggar och så innan. ;-) Lite fakta om köket:
0 svar · 1,9k läst
N
Naesstrom: Hej hallå! Sedan vi flyttade in i vårt lilla torp har vi haft 2 saker som har vi har velat ändra på, badrummet som är ca 2x2 meter och köket! Eftersom vi inte har någon möjlighet att ändra badrummet så bestämde vi oss för att attackera kökslösningen! ett av problemen är att vi inte har något skafferi utan allt måste få plats i ett litet överskåp, disk och tvättmaskin ska
0 svar · 1,5k läst
JPA666
JPA666: Jag håller också på med att renovera köket. Har satt in svarta vitvoror samt har målat om luckorna. Har en ny ekbänkskiva för hällen. Var först helt inne på mörkblått kakel men ändrade mig i sista stund och valde ett rött glasmosaikkakel. Tyckel själv att det blev helt ok... nu skall det bara fogas. Satte förövrigt det nya kaklet diekt på det gamla... funkade kanon! J P-A
4 svar · 3,2k läst
·
V
vem_jag: [citat] det går att montera både med och utan "botten listen" men i hörn behöver man listerna samt på avsluten. det går att limma fast men inget att rekommendera. sen ska man ha "sikaflex" i mellan skivorna. vet någon om ikeas FASTBO går att förlänga, det ser ut som en skiva.
11 svar · 31,0k läst
A
aino: hmm.. kompisens kompis skulle till IKEA dagen efter mitt inlägg så det blev en FIXA iaf. Svårt att veta var man ska sätta hålet, det finns inte så mycket yta för blandaren på IKEAs Boholmen (den för strax över 1000-lappen med två hoar) men det gick. Nu ska vi som sagt bara montera hela paketet på plats.. Äger nu ett FIXA-håltagningskit för diskho ifall någon skulle behöva ett
6 svar · 5,3k läst
T
tank77: Jag tror TS menar en kakellist i trä som man sätter precis i underkant på väggskåpen, inne vid vägen. [bild] Men jag kan ha fel, om det är hörnlister i aluminium eller plast har Cheapy bra grejor till bra priser. Biltemas lister i aluminium ser ut som skit.........
3 svar · 6,7k läst
N
nyttanvändarnamn_111: Frugan är bara 152 och vårt är monterat på standardhöjd vilket fungerar utan problem med hjälp av en liten pall ibland. Oavsett om man sänker något lite så hjälper det ju ändå inte för att nå de övre hyllorna utan pall. När jag ska bygga om ska jag öka avståndet istället för jag tycker 500 är i minsta laget och tycker det ger mer rymd om man höjer något. Många ggr är man
1 svar · 1,3k läst
V
valter53: Sök på beslagdesign. På deras hemsida finns det du söker.
5 svar · 2,7k läst
E
ejwbegysv: Snyggt jobbat... Spara kvittot på blandaren, min började läcka efter 6 månader.
11 svar · 7,1k läst
·
H
Husse & Matte: NU har vi bestämt oss :) Tack för era smakråd ! Till slut valde vi ändå svart mosaik.....mannen vägrade vitt och "vatten turkos" känndes lätt att tröttna på efter ngt år ... Hoppas att det blir bra , lägger ut bild när det är klart ;) Fortsätt gärna att lägga in bilder på era snygga kök /Matte
9 svar · 19,0k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Menar du inte avfall istället för avlopp ...? ;)
48 svar · 24,1k läst
O
Obelix_sthlm: Ursäkta sent svar.. det blev en sväng in till BB ngr dagar.. men nu åter till husplanerna :-) Det där var en intressant tanke med olika höjdlägen. Detta ska jag kolla djupare på. Som du nämnde så är ju priset ganska intressant ... 30 lax på tretti.se men ska kika mer på det. Det kanske finns mer märken som har denna funktion. Ska även försöka få tag i de större företagen och se
5 svar · 3,8k läst
·
C
Cgong: Då får det bli så, det låter helt logiskt och vettigt. Skall försöka posta en bild när det är klart... /Cgong
3 svar · 1,3k läst
pinebar
pinebar: Om man kollar i Vattenfalls energiräknare och gissar att man använder spisen 2 timmar om dagen så kostar den enligt dem 1136 eller 946 kr/år beroende på om man har gjutjärnsplattor eller häll. Ugnen kostar 1893 kr/år med samma gissning om 2 h per dag. (Vilket nog iofs egentligen är lite högt räknat.) Vattenfalls stora elräknare
8 svar · 2,2k läst
S
Szture: Här kommer bilderna
8 svar · 6,3k läst
·
P
Per_A: Om det bara var en glasskiva utan några trix så går det helt klart att beställa en hos glasmästaren. Den bör ju dock ha slipade kanter (kan finnas olika fina/dyra varianter) och så ska den vara härdad (tycker jag). Dels så tål den då mer och om den ändå går sönder (vilket den tydligen kan göra) så blir det småbitar av den, vilket är ganska otrevligt men inte alls lika farligt
1 svar · 3,0k läst
AstaS
AstaS: Supermandus - min man ville inte heller göra det - han tyckte det var lite läskigt - men jag tyckte det var jätteroligt. Det blev ju så fint!! Jag måste ha någon teknik medfött eller så :)
11 svar · 28,3k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Jag behövde själv färg för att laga skadade delar i vårt kök och de har egna blandningar för sina färger. Man kunde köpa en burk direkt från dem dock (fast det var ganska dyrt och man kunde inte köpa lite).
1 svar · 7,3k läst
T
Tornhill 2: [citat] Det värmer nästan lika mycket även om du har köksskåp ovanpå. Lite större andel av värmen kan gå nedåt, men har du källare under så får du nytta av den också. Dessutom, om du drar värme överallt så kan du själv/ nästa ägare sätta in ett kök med ny planlösning utan att behöva bila upp golvet för att åtgärda kalla fläckar. / Fredrik
11 svar · 7,0k läst
T
Tornhill 2: Om du riskerar brännskador när du tar på den, så måste något vara fel, oavsett prisklass. Att en billig ugn blir varm kanske jag kan acceptera, men inte SÅ varm. Hur har du byggt in den? Har du luftcirkulation så som tillverkaren föreskriver? Om du missar det kan jag tänka mig att ugnen blir för varm. Det i kombination med billig kvalitet KANSKE kan ge den effekt du beskriver. Ring
2 svar · 2,8k läst
J
jenclem: det blir ju som en ram runt så jag ser funktionen i att ha dem även över skåpen, men man behöver inte lägga en hel skiva utan bara en liten bit längst ut, som en ram.. då kan man köpa till såndär bit som ofta sitter i underkant på högskåpen istället för en hel täcksida- det blir billigare och resultatet blir detsamma eftersom man inte ser uppifrån!
2 svar · 1,5k läst
M
maabse: Har nu haft några dagar på mig att testa hällen med både kärl från serien IKEA 365+ och finare från Skeppshult. Den största skillnaden är inte ljudet (det är rätt marginellt tycker jag) utan uppkokningstiden. Det går väldigt mycket snabbare med ett tyngre kärl av högre kvalitet.
5 svar · 6,3k läst
N
nyttanvändarnamn_111: Normalt sett brukar jag säga att man har ett fungerbart kök inom en vecka och ifall det är granit inblandat så får man räkna med två veckor, På denna tiden brukar jag hinna med att få in VVS och EL när det ska. Behöver det målas eller läggas nya golv eller rivas väggar pratar vi helt andra tider naturligtvis. En ungefärlig montering med bra planering blir typ så här... Dag 1:
9 svar · 4,1k läst
N
nyttanvändarnamn_111: Med tanke på priset någon skrivit om tidigare gällande husfixet så blir det betydligt billigare att köpa den jag rekommenderar om man behöver mycket och den är riktigt lättarbetad också. Mvh Köksmontören
7 svar · 16,9k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: När du använder fläkten skall fönster i ett annat rum helst öppnas, står i dom flesta bruksanvisningar idag. Att ha så många friskluftsventiler att det räcker till för det luftflöde som en köksfläkt suger ut blir lite galet. Och som Skier skrev är det inte säkert att det "funkar" med köksfläkt hos er.
2 svar · 2,2k läst
L
Leed: Hej! Det var inte roligt att höra om Tibrokök... Vi har inte kommit något längre med vårt kommande kök. Det kom en massa andra tråkiga saker emellan som vi har haft fullt upp med. Nu vet jag varken ut eller in. Jag vill så gärna ha ett nytt kök men orkar inte ta några beslut. Vi håller dessutom på med att måla om vårt stora trähus så det blir inte så många stunder över, utan
8 svar · 5,9k läst
K
Kvanne: Eller ja, det gör det förstås... :-) Men blir det generellt sett tillräckligt hållbart, eller riskerar man problem? Bör man använda något särskilt när man kaklar för att det inte ska bli för starkt och dra med sig underliggande puts?
0 svar · 997 läst
E
Euronymus: Tack för svaren! Känns bra att ni tycker det ser bra ut :) Vi har tänkt att ha skjutluckor på snedskåpet, det hör ju till liksom :) Vi tänkte göra iordning skåpet och antingen köra på furu-handtag både på skåpet och lådorna eller göra som kvänum och köra ek eller teak, inte bestämt än men det lutar åt furu, lite ful-snyggt. Känner igen att de kärvar efter årstid, vi hade
3 svar · 1,5k läst
·
G
gaia: bygg väggskåp ändå upp till tak - mer förvaring.. Så kanske klarar du dej med vanlig väggskåp i stället för hörnväggskåp - bättre att ha mer fritt över arbetsytan gaia
8 svar · 1,5k läst
E
EmMi: Ingen som har undersökt det här med kompositsten för bänkskivor närmare. Kan man inte hitta den billigare, om man köper utan mellanhänder och kanske importerar? Något tips varifrån? Danmark verkar ha många leverantörer... Kompositsten består av stenmjöl och bindningsmedel. Så den borde vara kvalitetsmässigt som granit. Sedan går den att få tunn, (12-20mm) och det är främsta
0 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.