Hej

Är nu lite orolig. Köpte två påsar Montageskruv på Jula och har precis satt upp överskåpen i köken. Nu upptäckte jag en text bakom paketet där det står följande:

Användningsområde: Plåtmontage och överlappningar.

Vad ska/bör jag göra? Låta skruvarna sitta eller byta ut dessa mot andra montageskruvar?

/F
 
Go4it skrev:
Hej

Är nu lite orolig. Köpte två påsar Montageskruv på Jula och har precis satt upp överskåpen i köken. Nu upptäckte jag en text bakom paketet där det står följande:

Användningsområde: Plåtmontage och överlappningar.

Vad ska/bör jag göra? Låta skruvarna sitta eller byta ut dessa mot andra montageskruvar?

/F
Montageskruv låter väldigt klent. Det är ju trots allt överskåp kanske fyllda med 50kg porslin eller glas. Allt detta på en liten skruv.
Minst 5x50mm skulle jag säga om det är IKEA överskåp.
 
Okej, tack för svaret!

Skruven som sitter just nu är av dim 4,2x40, tror du eller någon annan att det är ok att ta bort dessa och skruva i nya?

5x50 vanlig träskruv med rak skalle? Eller någon annan typ av skruv?

Jag skruvar upp skåpen i 13 mm gips plus 12 mm plywood, dvs endast skivor inga reglar.

/F
 
B
nog kan det räcka med montageskruven.
är det fin eller grov gänga?
 
Hur tjocka är skåpen på baksidan, där du skruvar???

Tycker att 4,2x40 låter lite klent, om du ska ha porslin, glas osv. i skåpen...
 
4,2x40 använder jag till att montera JR-klammer på lite större vp-rör 25 å uppåt..
Nu när jag själv monterade väggskåp så sattes dessa med 6x80 med 10 mm fisherplugg ifs i betong/puts.. men mindre än så ville jag inte gå eftersom det ändå blir lite tyngd
 
ACME skrev:
[länk]
Då så!
 
Go4it skrev:
Vet inte om det är fin eller grov gänga.

Här är iallafall skruven [länk]

Det intressanta är att Jula skriver "Förzinkade, för infästning av reglar, skåp och köksinredningar m.m. Mot trä- och stålregel max 0,7 mm.", men på förpackningen står det "Användningsområde: Plåtmontage och överlappningar."

/F
Det där är som sagt plåtskruv, ej träskruv.
 
Hej Go4it, dina skruv är av dim 4,2x40. Skall vi titta lite på geometrin?

Du har gips 13 + plywood 12 = 25 mm.
Beslaget i skåpet (IKEA?) sitter kanske 10 mm från bakkant skåp?

25 + 10 = 35, dvs du har ca 10 mm som skruven går igenom.
Och det inkluderar spetsen, som ju inte har någon bärkraft alls.

Min bedömning:
Har du TUR sitter skåpen kvar även under last.
Det hjälper naturligtvis att skruva ihop skåpen med varandra.
Men marginalerna verkar små.
Hade ni inga tankar på att lägga in reglar att fästa skåpen i?

Själv skulle jag göra så här:
Lossa och tag ned ett skåp.
Borra ø11 och montera metallexpander för 5 mm skruv.
Två expandrar per skåp.
Häng tillbaka skåpet och skruva fast.
Tag ned nästa skåp osv.

Metallexpander finns "överallt", ClasO, Jula, Biltema etc. Köp också verktyget
för att "dra" expandern.

Sedan vet du att det inte kan trilla ner.

Mvh //KoW
 
Bra tips där KnockOnWood, att jag inte tänkte på det. Känns inte så stabilt just nu och det kommer inte ta speciellt lång tid att fixa till detta.

Är metellexpander samma sak som Molly och gipsankare?

/Go4it
 
Go4it skrev:
Är metellexpander samma sak som Molly och gipsankare?

/Go4it
Japp, det är det...
Och glöm inte att ta till dubbelgips, eftersom du hade 13+12mm skivor...

//Daniel
 
Paul-Staffanstorp
Jag har skruvat upp många skåp med montageskruvar och det fungerar hur bra som helst kan jag säga...
Dramförallt i inredningar som har träribba för upphängningen då skruvarna blir synliga inne i skåpet och montageskruvarna är minst fula då.
Dock skruvat i reglar!
Skulle säkert inte vara några problem i plyfan heller, men i OSB hade jag t.ex aldrig använt dem.

Jula är förresten riktigt proffsiga...
Hur många skruv fick du för de där 19:-...det visar de inte... ;)
 
Tror det var 20 st i ett paket.

Tog ner, borrade, satte in expander, satte upp skåpen igen och kommer nu att kunna sova lugnare. Tror dock att det säkert hade fungerat med montageskruvarna, men får väl erkänna... Är en fegis ;-)

/Go4it
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.