10 817 läst ·
16 svar
11k läst
16 svar
Fel montageskruv?
Sida 1 av 2
Hej
Är nu lite orolig. Köpte två påsar Montageskruv på Jula och har precis satt upp överskåpen i köken. Nu upptäckte jag en text bakom paketet där det står följande:
Användningsområde: Plåtmontage och överlappningar.
Vad ska/bör jag göra? Låta skruvarna sitta eller byta ut dessa mot andra montageskruvar?
/F
Är nu lite orolig. Köpte två påsar Montageskruv på Jula och har precis satt upp överskåpen i köken. Nu upptäckte jag en text bakom paketet där det står följande:
Användningsområde: Plåtmontage och överlappningar.
Vad ska/bör jag göra? Låta skruvarna sitta eller byta ut dessa mot andra montageskruvar?
/F
Produkter som diskuteras: "montageskruv"
Montageskruv
Montageskruvar kännetecknas av ett förstorat skruvhuvud som inte sjunker in i materialet efter skruvdragning. Dessa skruvar är idealiska för tillämpningar där man vill ha ett synligt montage, eftersom skruvhuvudet förblir synligt på ytan
Läs mer
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 182 inlägg
Montageskruv låter väldigt klent. Det är ju trots allt överskåp kanske fyllda med 50kg porslin eller glas. Allt detta på en liten skruv.Go4it skrev:Hej
Är nu lite orolig. Köpte två påsar Montageskruv på Jula och har precis satt upp överskåpen i köken. Nu upptäckte jag en text bakom paketet där det står följande:
Användningsområde: Plåtmontage och överlappningar.
Vad ska/bör jag göra? Låta skruvarna sitta eller byta ut dessa mot andra montageskruvar?
/F
Minst 5x50mm skulle jag säga om det är IKEA överskåp.
Okej, tack för svaret!
Skruven som sitter just nu är av dim 4,2x40, tror du eller någon annan att det är ok att ta bort dessa och skruva i nya?
5x50 vanlig träskruv med rak skalle? Eller någon annan typ av skruv?
Jag skruvar upp skåpen i 13 mm gips plus 12 mm plywood, dvs endast skivor inga reglar.
/F
Skruven som sitter just nu är av dim 4,2x40, tror du eller någon annan att det är ok att ta bort dessa och skruva i nya?
5x50 vanlig träskruv med rak skalle? Eller någon annan typ av skruv?
Jag skruvar upp skåpen i 13 mm gips plus 12 mm plywood, dvs endast skivor inga reglar.
/F
Vet inte om det är fin eller grov gänga.
Här är iallafall skruven http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=340121
Det intressanta är att Jula skriver "Förzinkade, för infästning av reglar, skåp och köksinredningar m.m. Mot trä- och stålregel max 0,7 mm.", men på förpackningen står det "Användningsområde: Plåtmontage och överlappningar."
/F
Här är iallafall skruven http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=340121
Det intressanta är att Jula skriver "Förzinkade, för infästning av reglar, skåp och köksinredningar m.m. Mot trä- och stålregel max 0,7 mm.", men på förpackningen står det "Användningsområde: Plåtmontage och överlappningar."
/F
4,2x40 använder jag till att montera JR-klammer på lite större vp-rör 25 å uppåt..
Nu när jag själv monterade väggskåp så sattes dessa med 6x80 med 10 mm fisherplugg ifs i betong/puts.. men mindre än så ville jag inte gå eftersom det ändå blir lite tyngd
Nu när jag själv monterade väggskåp så sattes dessa med 6x80 med 10 mm fisherplugg ifs i betong/puts.. men mindre än så ville jag inte gå eftersom det ändå blir lite tyngd
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 182 inlägg
Det där är som sagt plåtskruv, ej träskruv.Go4it skrev:Vet inte om det är fin eller grov gänga.
Här är iallafall skruven [länk]
Det intressanta är att Jula skriver "Förzinkade, för infästning av reglar, skåp och köksinredningar m.m. Mot trä- och stålregel max 0,7 mm.", men på förpackningen står det "Användningsområde: Plåtmontage och överlappningar."
/F
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hej Go4it, dina skruv är av dim 4,2x40. Skall vi titta lite på geometrin?
Du har gips 13 + plywood 12 = 25 mm.
Beslaget i skåpet (IKEA?) sitter kanske 10 mm från bakkant skåp?
25 + 10 = 35, dvs du har ca 10 mm som skruven går igenom.
Och det inkluderar spetsen, som ju inte har någon bärkraft alls.
Min bedömning:
Har du TUR sitter skåpen kvar även under last.
Det hjälper naturligtvis att skruva ihop skåpen med varandra.
Men marginalerna verkar små.
Hade ni inga tankar på att lägga in reglar att fästa skåpen i?
Själv skulle jag göra så här:
Lossa och tag ned ett skåp.
Borra ø11 och montera metallexpander för 5 mm skruv.
Två expandrar per skåp.
Häng tillbaka skåpet och skruva fast.
Tag ned nästa skåp osv.
Metallexpander finns "överallt", ClasO, Jula, Biltema etc. Köp också verktyget
för att "dra" expandern.
Sedan vet du att det inte kan trilla ner.
Mvh //KoW
Du har gips 13 + plywood 12 = 25 mm.
Beslaget i skåpet (IKEA?) sitter kanske 10 mm från bakkant skåp?
25 + 10 = 35, dvs du har ca 10 mm som skruven går igenom.
Och det inkluderar spetsen, som ju inte har någon bärkraft alls.
Min bedömning:
Har du TUR sitter skåpen kvar även under last.
Det hjälper naturligtvis att skruva ihop skåpen med varandra.
Men marginalerna verkar små.
Hade ni inga tankar på att lägga in reglar att fästa skåpen i?
Själv skulle jag göra så här:
Lossa och tag ned ett skåp.
Borra ø11 och montera metallexpander för 5 mm skruv.
Två expandrar per skåp.
Häng tillbaka skåpet och skruva fast.
Tag ned nästa skåp osv.
Metallexpander finns "överallt", ClasO, Jula, Biltema etc. Köp också verktyget
för att "dra" expandern.
Sedan vet du att det inte kan trilla ner.
Mvh //KoW
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag har skruvat upp många skåp med montageskruvar och det fungerar hur bra som helst kan jag säga...
Dramförallt i inredningar som har träribba för upphängningen då skruvarna blir synliga inne i skåpet och montageskruvarna är minst fula då.
Dock skruvat i reglar!
Skulle säkert inte vara några problem i plyfan heller, men i OSB hade jag t.ex aldrig använt dem.
Jula är förresten riktigt proffsiga...
Hur många skruv fick du för de där 19:-...det visar de inte...
Dramförallt i inredningar som har träribba för upphängningen då skruvarna blir synliga inne i skåpet och montageskruvarna är minst fula då.
Dock skruvat i reglar!
Skulle säkert inte vara några problem i plyfan heller, men i OSB hade jag t.ex aldrig använt dem.
Jula är förresten riktigt proffsiga...
Hur många skruv fick du för de där 19:-...det visar de inte...
