O
ossie_k: [citat] är den utökad något jämnfört med den jag fick med när jag köpte kylen? där står det nämligen inget om felmeddelandet.
2 svar · 3,1k läst
M
maabse: Hej! Personligen skulle jag prioritera mer bänkyta genom att INTE ha högskåp för ugn/mikro (vilket dessutom inte rekommenderas intill kyl/frys) utan då placera ugnen under hällen och mikron i väggskåp. Istället för stor fläkkåpa skulle jag också välja väggskåp hela vägen och ända upp i tak med en utdragsfläkt. Antar att du inte får ha motordriven fläkt kopplad till kanal utan
2 svar · 5,7k läst
S
Skalman: Tack alla för svaren! Har lyckats få kontakt med en montör som hittade i sin dator koden F11 communication error. Eftersom felet är intermittent så får maskin gå tills något annat går sönder. Nytt kort kostar närmare 15000:- Det är inga glappkontakter och inget vatten som kortsluter.Upptäckte däremot att luckans spärrkontakt kan släppa ibland, men då blinkar dioden rött och man
3 svar · 4,5k läst
M
maabse: Vi valde infällda, dimmade halogenspots under väggskåpen som arbetsbelysning och infällda, dimmade varmvita LED-strips i ett par öppna skåp för effektbelysning (från Häfele i vårt fall). I taket dimmade spotlights på 12-voltsskena från IKEA 365+ SÄNDA. Tyvärr är ju bra LED belysning fortfarande relativt dyrt, men det lär väl komma mycket nytt framöver.
3 svar · 6,1k läst
7310070025302
7310070025302: Om det vore mitt kök: 1) Köpa ett 30cm bänkskåp på IKEA + ett MOSSBY rostfritt hyllpan 2) Kapa ner bredden på skåpets botten, rygg och toppbitar 3) Vända de släta skåpsidorna inåt och de hyllplansborrade insidorna utåt + skruva och plugga ihop skåpet från utsidan (utsidorna på skåpet kommer ändå inte synas) 4) Såga till hyllplanets bredd och djup (ev. trycka in en plankstump
5 svar · 2,9k läst
H
Huslös: Rostfritt eller vitt? Hade tänkt mig rostfria vitvaror inklusive spisen, men har blivit avrådd att ta en rostfri spis då den är svårare att hålla ren. Känsligare ytskikt gör att det blir märken och fult vid rengöring. Stämmer det? Fungerar anti-finger-print ytorna på kyl och frys? Det står för lite om praktiska skötselerfarenheter av köksdetaljer i forumet och tidningar.
0 svar · 894 läst
tallmilan
tallmilan: sök på imkanal, du kommer att få massor av svar. Jag kan ge en "preview" Stadsbebyggt = glöm idén, det luktar os mellan husen då, det blåser över hus taken däremot Ute på landet = kan gå om du har tur, sotaren bestämmer, fasadem måste bli brandskyddad E15
2 svar · 2,1k läst
A
annkr29: Hej!När köpte du vitrinluckorna i frostat glas!Vi har nämligen köpt ett lika dant kök o väntat på vitrinluckorna i veckor,nu när jag ringde så hade de utgått,sålde för dåligt!Blir man galen!!!Nu står vi där o måste ha vita luckor överallt...!Ikea!!
19 svar · 28,1k läst
·
tallmilan
tallmilan: När vi byggde högskåp så letade vi som galningar efter borrmallen för den stora luckan. Den hittade vi nu två år senare i påsen som innehåller fronten till lådorna som ska vara inuti högskåpet ... liiite svårt att gissa sig fram till det.
6 svar · 8,3k läst
P
Per_A: I så fall är kökssåp inga problem. Jag körde med Blums gångjärn: http://www.blum.com/pdf/katalog/ka090_sv/02/KA090-KP-002.pdf: kolla under Gångjärnssystem, Clip top... Jag valde "120 graders special" som är gjorda för lite tjockar stommar. Direkt efter varje modell i katalogen (det finns hur många som helst) så finns monteringsanvisningarna med måttangivelser som dock kan vara lite
8 svar · 13,4k läst
Nimajneb
Nimajneb: ..senast jag besökte Elica låg det i Italien, dom kanske har någon Fabrik i Spanien åxå. MEN påståendet i sig är korrekt
14 svar · 15,9k läst
E
EmMi: Precis. Ringde och pratade med dem och det var de där ECU Clip de rekommenderade för ändamålet.
4 svar · 8,7k läst
bygga_bo
bygga_bo: Det finns en tråd om detta i byggforumet: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/40386-att-gjuta-en-baenkskiva-i-betong-bilder-fragor.html Kan kanske vara till någon hjälp...?
1 svar · 3,0k läst
D
Dr.SiC: Det är 6 år sen frågan ställdes, jag tror trådskaparen har hittat sin billiga diskbänk vid det här laget...
4 svar · 8,0k läst
TorpAnders
TorpAnders: sök på spiskåpa under byggnadsvård...massor med trådar, bla. denna! http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/104299-koeksflaekt-i-sekelskifteskoek-hur-goera.html
4 svar · 8,0k läst
E
EmMi: Om man har FTX-ventilation, men ej har möjlighet att koppla köksfläkten till denna. Vad väljer man då för fläkt? Är det en kolfilterfläkt som gäller? Behöver man då en ventilationskanal mellan köksfläkt och ut genom väggen/taket och takhuv/vägghuv? Måste man då ha någon extern motor till denna?
0 svar · 2,3k läst
F
Farzan: Angående bänkhöjden - om vi tar IKEA som exempel så är deras bänkskåpstommar 70 cm höga, de där vanliga plastbenen till dem kan justeras mellan 14,5 och 18,5 cm och de vanligaste tjocklekarna på bänkskivor är väl 28 och 40 mm. Det ger en bänkhöjd på mellan 87,3 och 92,5 cm. 90 betraktas väl som "normalhöjd". Sen finns det säkert tillverkare som har större variationsmöjlighet
3 svar · 8,5k läst
S
samwind: Ska just börja med samma sak i mitt kök! Får se hur det blir. Men charmen ligger i ojämnheten, jag ska ha den blottad och ojämn!
5 svar · 4,8k läst
K
Kvanne: Vi ska börja nu vid midsommar, är det tänkt.
6 svar · 5,8k läst
G
gacki: I vårt kommande kök ska vi enbart ha underskåp och för att få belysning över köksbänken har vi tänkt bygga in spottar i en liten "låda" över kökslinjen. Jag har aldrig hållit på med inbyggnadsspottar tidigare och känner mig väldigt vilsen, och ännu mer vilsen efter någon timmas googlande. Vilken sorts spotlight behöver jag för att få godkänd arbetsbelysning över mitt 3,6 m
0 svar · 1,1k läst
G
gacki: Härligt att ligga före projektplanen. Vi ligger efter, men känner ingen stress. Precis när vi rivit ut det gamla köket fick vi reda på att det nya var försenat med tre veckor...Dock ordnade det så att vi får hem det mesta av köket i rätt tid, men inte bänkskivorna..
10 svar · 9,5k läst
·
S
sapel: Ok, fläktröret var omslutet i mineralull och ett stålnät innan jag tog ner det. Jag funderade på att bygga en "låda" från sidpvägg till skåp och har faktiskt funderat på att montera en spot på varje sida av fläkten med ;-) mest pga av att jag fick 2 spottar över när jag monterade in dem i taket. Kanske kan man koppla dom till fläktens lampor så dom tänds samtidigt som den... Om
6 svar · 10,1k läst
·
annmabel
annmabel: jaa...men ikeas stommar då? Går det?
3 svar · 2,4k läst
The Tor
The Tor: Tack! Då vet jag att det är lugnt.
6 svar · 2,6k läst
H
hursomhelst: Hej:) Vi håller på och renoverar vårt kök. har nu bytt vedspis, och så uppe i murstocken satt en gammal (ser nästan ut som pax fläktens 200 serie) fläkt, den enda köksfläkten som fanns, köket va från 50 talet.:p Vi kommer att laga en del mat på vedspisen, men vill absolut inte ha nåt över vedspisen.:o Vad ska man ha för fläkt? typ pax 200 serien, eller vad? Klarar en sådan typ
0 svar · 1,3k läst
M
Myggan135: Var kan man läsa och se bilder på vad som är typiskt 50-talskök?
0 svar · 1,7k läst
Hejduk..tig
Hejduk..tig: [citat] Du kan fixa separat diskamaskinsavstängare! Inga problem.
5 svar · 2,2k läst
V
vattenspridarn: Vi har precis beställt ett nytt kök och är ute efter en blandare med diskmaskins avstängning på. Det vi är ute efter är en som liknar. Där man kan dra ut munstycket för att skölja tallrikar osv. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50085775 Jag lyckas inte hitta någon. Vore kanon om någon annan här vet någon som liknar denna.
0 svar · 887 läst
The Tor
The Tor: Jag letar efter en vattenkran till köket: - Enbart för kallvatten (ett raglage alltså) - Äldre stil - Skall fästas i diskbänk Några tips?
0 svar · 845 läst
C
coss: Hej JAg har beställt märket NEFF, ingår i Bosch/Simens, från en firma i Hamburg http://www.bobselektro.de/index.html Jag har beställt saker som jag inte hittar hemma. I tyskland köper de flesta kyl och frys som byggs in så de traditionella högskåp som vi har hemma hittar jag inte bättre pris på. Ska du bara ha låg och mellanklass på vitvarorna så tjänar du inget vad jag kan komma
2 svar · 5,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.