Metamatik, hänger på din tråd eftersom vi valt nästan exakt samma lösning.

Men den skiljer sig lite och där kommer frågan. Sneväggen har jag valt att göra ca 100cm lång mot dina ca 130cm. Det utrymme som blir kvar fram till bänkskivan kommer bli en hylla, som ett trappsteg om ni förstår...

Detta kommer att göra att fläkten hamnar 10-14cm längre in över hällen, alltså fläkten kommer inte nå lika långt ut över hällen som i normala fall, någon som hängde med?

Tror ni att jag kommer få avsevärt sämre utsugseffekt pga detta?!?

Tony_T skrev:
Metamatik, hänger på din tråd eftersom vi valt nästan exakt samma lösning.

Men den skiljer sig lite och där kommer frågan. Sneväggen har jag valt att göra ca 100cm lång mot dina ca 130cm. Det utrymme som blir kvar fram till bänkskivan kommer bli en hylla, som ett trappsteg om ni förstår...

Detta kommer att göra att fläkten hamnar 10-14cm längre in över hällen, alltså fläkten kommer inte nå lika långt ut över hällen som i normala fall, någon som hängde med?

Tror ni att jag kommer få avsevärt sämre utsugseffekt pga detta?!?
Det optimala är ju att fläkten är så nära de främre spiplattorna som möjligt. Nu vet jag inte vilken fläkt du kommer att välja men tänk på att fläktgallret/utsuget sitter olika på olika fabrikat och modeller, vissa har det framtill och andra centrerat.

Jag får mina vitvaror levererade på tisdag men fick fakturan i dag och såg att de lagt in fel fläkt. Jag köpte en väggmonterad men det står frihängande på fakturan. Det gav mig en idé innan jag ringde och förklarade felet.
Eftersom jag själv har dragit ny imkanal som kommer att sitta framför snedväggen så föll genast tanken på att ha en frihängande fläkt en bit fram över inbyggndshällen. Hur många centimeter fram jag ska ha den vet jag inte men det blir inte mer än 10 cm tror jag. Det som är bra med de frihängande är att de har fyra spottar i stället för två. Sen tror jag att det kommer se ännu mer "sofistikerat" och modernare ut med en hängande istället för en på väggen eftersom det är ett cylinderformat rör som går ner från taket.

Det där med en trappstegshylla har jag också tänkt att ha men med en hörna under fläkten. Någonting liknande denna lösning fast då med fläktkåpan i ett tidigare inlägg i tråden.

058.jpg

Tiden har gått och jag har totalt glömt bort byggahus.se

Köket blev klart i våras och det kan ju vara passande att visa några bilder som kontrast till hur det såg ut när jag hade mina funderingar.

3 st Canton Inceiling högtalare i taket och olika lågvoltspottar i tak och under skåp och även i hörnan, separat styrda med en dimmad trafo med touch.

De massiva Bänkskivorna (som inte är mahogny men väl likt) har jag fräst själv och hårdvaxat med Osmo olja. Det bidde ingen granit, mest pga stelheten och att vi hade mycket annat svart. Hade nog blivit för mycket av det svarta.

Ser också missarna nu. Måste få på en svart sockel under diskmaskinen :)

Sen så har jag faktiskt glömt att vi ska ha glas på väggaran över diskbänk och bänkskivor. Måste ta tag i det.

Den enda egentliga skillanden från originalritningen är att vi valde att ha en rak kant i stället för rundad på på den utstickande bänkskivan.

IMG_1808x.JPG

IMG_1812x.JPG

Bilderna är inte så värst bra men vad tycks?

Redigerat:
Ser jättefint ut! Du kan inte ta några bilder med lite mer ljus?

Jo, jag ska ta några bilder i morgon med systemkameran.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.