2 019 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Inför kakling i kök
Hej!
Jag håller på att renovera mitt kök, och planerar att sätta upp kakel (glasmosaik i ark 30x30) i helgen.
Undrar därför vad jag ev bör göra på väggarna innan jag slänger på kakelfixet. På väggarna sitter gipsskivor som sedan har spacklats och målats för någon vecka sedan. De är väldigt jämna och släta alltså.
Behöver jag primer och/eller fuktspärr? Har hört att fuktspärr inte ska behövas i kök, men hur är det med primer? Eller är det bara att köra på direkt med kakelfixet?
Tacksam för svar,
/Andreas
Jag håller på att renovera mitt kök, och planerar att sätta upp kakel (glasmosaik i ark 30x30) i helgen.
Undrar därför vad jag ev bör göra på väggarna innan jag slänger på kakelfixet. På väggarna sitter gipsskivor som sedan har spacklats och målats för någon vecka sedan. De är väldigt jämna och släta alltså.
Behöver jag primer och/eller fuktspärr? Har hört att fuktspärr inte ska behövas i kök, men hur är det med primer? Eller är det bara att köra på direkt med kakelfixet?
Tacksam för svar,
/Andreas
Hej!
Varför spackla??
Varför måla gipsen som du ska sätta kakel på????
Det medför sämre vidhäftning av fixet.
Vad är det för färg??
Är det vanlig vatten buren färg borde det väl funka ändå.
Men är det ren olje färg borde du nog satsa på ett pasta lim.
MVH Linus
Varför spackla??
Varför måla gipsen som du ska sätta kakel på????
Det medför sämre vidhäftning av fixet.
Vad är det för färg??
Är det vanlig vatten buren färg borde det väl funka ändå.
Men är det ren olje färg borde du nog satsa på ett pasta lim.
MVH Linus
Hänger på med fråga i denna tråd.
Skall också sätta upp mosaik i kök (nätad 30 x 30 cm).
2 av väggarna (original o förmodligen någon form av betongsten = 50-tals hyreshus) och jag har tagit ned befintligt kakel. Nu har jag inte spacklat ut ojämnheterna efter nedtagningen och det är något ojämnt o gropigt underlag (diff ca 3-4 mm).
Den 3:dje väggen är ett sidostycke på skafferi. Träfiberskiva troligtvis.
1. Måste jag spackla ut ojämnheterna om 3-4 mm eller tror ni jag kan justera det med fixet?
2. Måste jag prima på betongsten?
3. Måste jag prima på träfiberskivan?
4. Något annat jag skall tänka på när det gäller nätad mosaik?
Skall också sätta upp mosaik i kök (nätad 30 x 30 cm).
2 av väggarna (original o förmodligen någon form av betongsten = 50-tals hyreshus) och jag har tagit ned befintligt kakel. Nu har jag inte spacklat ut ojämnheterna efter nedtagningen och det är något ojämnt o gropigt underlag (diff ca 3-4 mm).
Den 3:dje väggen är ett sidostycke på skafferi. Träfiberskiva troligtvis.
1. Måste jag spackla ut ojämnheterna om 3-4 mm eller tror ni jag kan justera det med fixet?
2. Måste jag prima på betongsten?
3. Måste jag prima på träfiberskivan?
4. Något annat jag skall tänka på när det gäller nätad mosaik?
Träfiberskivan behöver kläs med nåt icke organsikt material som gips tex, svårt med kakling på ett underlag som rör sej utifrån temperatur och fuktgrad. Kan ju vara annorlunda med nätad mosaik men det tror jag inte.
Om Du inte satt mosaik förut så är det viktigaste att Du trycker fast den med fogspackeln och inte med handen, trycket ska fördelas jämnt över en större yta annars blir det inte en slät yta.
Du måste inte prima betongstenen men med tanke på hur enkelt det är att göra finns ingen anledning att låta bli, fixet fäster bättre på primer så varför skulle man vilja ha sämre fäste där??
3-4 mm går att justera med fixet men som alltid är det lättare att kakla en slät yta än en ojämn, är det stor yta med mycket ojämnheter går det nog fortare att spackla eller putsa den först. När jag gjort sånt här i kök har putsen följt med i så pass hög grad att jag alltid valt att putsa om väggen.
Om Du inte satt mosaik förut så är det viktigaste att Du trycker fast den med fogspackeln och inte med handen, trycket ska fördelas jämnt över en större yta annars blir det inte en slät yta.
Du måste inte prima betongstenen men med tanke på hur enkelt det är att göra finns ingen anledning att låta bli, fixet fäster bättre på primer så varför skulle man vilja ha sämre fäste där??
3-4 mm går att justera med fixet men som alltid är det lättare att kakla en slät yta än en ojämn, är det stor yta med mycket ojämnheter går det nog fortare att spackla eller putsa den först. När jag gjort sånt här i kök har putsen följt med i så pass hög grad att jag alltid valt att putsa om väggen.
Tack Jan-Å,Jan-Å skrev:
dum fråga hur menar du med att trycka till med fogspackeln?
Bör jag köpa en fogspackel som är lika bred som 30 cm?
Jag har kaklat förr men 15x15 plattor. Då satte jag plattorna något snett för att sedan vrida till något på sluttampen. Inbillade mig att fixet fick bättre täckning på baksidan då. Men detta lär jag inte kunna göra med mosaik?!
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Eftersom du har målat så hade jag valt att rulla på lite primer då det aldrig är fel att prima för att få ett bättre fäste...zeno skrev:Hej!
Jag håller på att renovera mitt kök, och planerar att sätta upp kakel (glasmosaik i ark 30x30) i helgen.
Undrar därför vad jag ev bör göra på väggarna innan jag slänger på kakelfixet. På väggarna sitter gipsskivor som sedan har spacklats och målats för någon vecka sedan. De är väldigt jämna och släta alltså.
Behöver jag primer och/eller fuktspärr? Har hört att fuktspärr inte ska behövas i kök, men hur är det med primer? Eller är det bara att köra på direkt med kakelfixet?
Tacksam för svar,
/Andreas
Svar 1 : Mycket svårt att justera med fixet när vi pratar mosaik... Spackla !Fabrikör Stava skrev:Hänger på med fråga i denna tråd.
Skall också sätta upp mosaik i kök (nätad 30 x 30 cm).
2 av väggarna (original o förmodligen någon form av betongsten = 50-tals hyreshus) och jag har tagit ned befintligt kakel. Nu har jag inte spacklat ut ojämnheterna efter nedtagningen och det är något ojämnt o gropigt underlag (diff ca 3-4 mm).
Den 3:dje väggen är ett sidostycke på skafferi. Träfiberskiva troligtvis.
1. Måste jag spackla ut ojämnheterna om 3-4 mm eller tror ni jag kan justera det med fixet?
2. Måste jag prima på betongsten?
3. Måste jag prima på träfiberskivan?
4. Något annat jag skall tänka på när det gäller nätad mosaik?
Svar 2 : Ingen nödvändighet men alltid bra.
Svar 3 : Samma som ovan.
Svar 4 : Som någon annan skrivet så använd ett fanligt fogbrett att trycka dit dem med på ett jämnt och lugnt sätt.
T.ex en sådan här vilket jag brukar föredra vid kökskaklingar...
http://www.concretefloor.com/se/products/other-products/verktyg/fogspackel-kanitz/
Behöver inte klä träfiberskivan så att det bygger eftersom det blir väldigt fult.Jan-Å skrev:Träfiberskivan behöver kläs med nåt icke organsikt material som gips tex, svårt med kakling på ett underlag som rör sej utifrån temperatur och fuktgrad. Kan ju vara annorlunda med nätad mosaik men det tror jag inte.
Om Du inte satt mosaik förut så är det viktigaste att Du trycker fast den med fogspackeln och inte med handen, trycket ska fördelas jämnt över en större yta annars blir det inte en slät yta.
Du måste inte prima betongstenen men med tanke på hur enkelt det är att göra finns ingen anledning att låta bli, fixet fäster bättre på primer så varför skulle man vilja ha sämre fäste där??
3-4 mm går att justera med fixet men som alltid är det lättare att kakla en slät yta än en ojämn, är det stor yta med mycket ojämnheter går det nog fortare att spackla eller putsa den först. När jag gjort sånt här i kök har putsen följt med i så pass hög grad att jag alltid valt att putsa om väggen.
Använd en flexiblare fästmassa istället på denna bit.
Typ... http://www.lip.dk/Media/PDFSvensk/Produktinformation/flexicol.pdf
Redigerat:
>Paul-Staffanstorp
Det lät intressant, flexibel fästmassa, den produkten har jag missat men det var ju nåra år sen jag fixade kök/badrum nu. Ska kolla länken, bra råd.
>Fabrikör Stava
Jag har 2 en liten med ena kortsidan spetsig och en rektangulär som är större. Det viktiga är att man trycker med en stor flat yta mot mosaiken, jag har gjort så att jag satt mosaiken så som den ska vara och sen tryckt fast den, det funkar inte att dra den i sidled som Du beskriver med 15x15. Tryck "lagom"
kolla att den hamnar i samma höjd som Du vill ha och utgå från den när Du fortsätter.
Det lät intressant, flexibel fästmassa, den produkten har jag missat men det var ju nåra år sen jag fixade kök/badrum nu. Ska kolla länken, bra råd.
>Fabrikör Stava
Jag har 2 en liten med ena kortsidan spetsig och en rektangulär som är större. Det viktiga är att man trycker med en stor flat yta mot mosaiken, jag har gjort så att jag satt mosaiken så som den ska vara och sen tryckt fast den, det funkar inte att dra den i sidled som Du beskriver med 15x15. Tryck "lagom"
Tack för alla svar!
Har nu satt upp kaklet i köket och ska dra på fogmassan ikväll. Jag satte primer först, men inte fuktspärr, och det blev faktiskt väldigt bra!
Jag hade ett stökigt hörn som jag tog lite senare under helgen och som först inte blev lika bra... I all hast glömde jag då att smeta på primern, och det märktes direkt. Kaklet fäste inte på samma sätt, så det var bara att börja om, å lägga primern i botten. Vid andra försöket blev hörnet också bra!
Har nu satt upp kaklet i köket och ska dra på fogmassan ikväll. Jag satte primer först, men inte fuktspärr, och det blev faktiskt väldigt bra!
Jag hade ett stökigt hörn som jag tog lite senare under helgen och som först inte blev lika bra... I all hast glömde jag då att smeta på primern, och det märktes direkt. Kaklet fäste inte på samma sätt, så det var bara att börja om, å lägga primern i botten. Vid andra försöket blev hörnet också bra!
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Snyggt...
Att du har valt att ha två eluttag mitt i mosaiken ser jag ju tyvärr, men vad är det andra mörka ovanför spisen... :eek:
Personligen hade jag flyttat upp uttagen strax över mosaiken, men det är ju jag.
Annars ser det mycket bra ut på bild iaf...
Att du har valt att ha två eluttag mitt i mosaiken ser jag ju tyvärr, men vad är det andra mörka ovanför spisen... :eek:
Personligen hade jag flyttat upp uttagen strax över mosaiken, men det är ju jag.
Annars ser det mycket bra ut på bild iaf...
Klicka här för att svara
