6 178 läst ·
10 svar
6k läst
10 svar
Boholmen...
Hej!
Vi är i valet och kvalet här... Vi har hittat en laminatbänskiva på Ikea som vi tycker är fin. Dessutom har vi fastnat för Boholmen diskoho. MEN När vi har varit runt och tittat på utställningshoar (i Barkarby och Kungens Kurva) så är dom så himla matta, nästan flammiga.
Är det för att det är just utställningshoar (och folk kladdar på dom m.m.) som inte /tvättas/poleras upp? Eller är dom så, helt enkelt.
Frågan är då, ni som har Boholmen, hur ser den ut vid leverans, går det att polera upp den något, och sist men inte minst.... är ni nöjda med den?
Tack på förhand!
Robban
Vi är i valet och kvalet här... Vi har hittat en laminatbänskiva på Ikea som vi tycker är fin. Dessutom har vi fastnat för Boholmen diskoho. MEN När vi har varit runt och tittat på utställningshoar (i Barkarby och Kungens Kurva) så är dom så himla matta, nästan flammiga.
Är det för att det är just utställningshoar (och folk kladdar på dom m.m.) som inte /tvättas/poleras upp? Eller är dom så, helt enkelt.
Frågan är då, ni som har Boholmen, hur ser den ut vid leverans, går det att polera upp den något, och sist men inte minst.... är ni nöjda med den?
Tack på förhand!
Robban
Har ikea bänkskiva och den är jag helt klart nöjd med.
Däremot är Boholmen diskhoar riktigt jäkla dåliga. Dåligt fall i hoarna vilket leder till att en del vatten ligger kvar. Dessutom verkar dom vara mästare på utveckla beläggningar, kanske pga mattheten. Men våran var bara ett par månader när det låg en brunbeige beläggning i botten. Visst går det att putsa bort med mycket handkraft, men våran förra diskho blev aldrig så på fem år.
Skulle helt klart rekommendera att försöka hitta en annan.
Däremot är Boholmen diskhoar riktigt jäkla dåliga. Dåligt fall i hoarna vilket leder till att en del vatten ligger kvar. Dessutom verkar dom vara mästare på utveckla beläggningar, kanske pga mattheten. Men våran var bara ett par månader när det låg en brunbeige beläggning i botten. Visst går det att putsa bort med mycket handkraft, men våran förra diskho blev aldrig så på fem år.
Skulle helt klart rekommendera att försöka hitta en annan.
Tack för svaret.
Ja, det var ju trist att det skulle vara så
(
Vi hade nästan bestämt oss, då vi uppmärksammade mattheten i utställningshoarna.
Hur länge har du haft diskhon?
Vad tyckte du upp hållbarheten (repor bucklor m.m.)?
/Robban
Ja, det var ju trist att det skulle vara så
Vi hade nästan bestämt oss, då vi uppmärksammade mattheten i utställningshoarna.
Hur länge har du haft diskhon?
Vad tyckte du upp hållbarheten (repor bucklor m.m.)?
/Robban
Mja jag har ju bara haft den ett halvår, så den långsiktiga hållbarheten vet jag inget om.
Men diskar jag en långpanna och skrapar emot hon lite för mycket så blir det ju repor ganska lätt.
Möjligt att det går att putsa bort hyfsat det har jag inte provat.
Men jag kommer aldrig köpa en diskho från IKEA.
Resten av IKEA-köket dock jättebra så det har inte att göra med att jag är anti-IKEA
Men diskar jag en långpanna och skrapar emot hon lite för mycket så blir det ju repor ganska lätt.
Möjligt att det går att putsa bort hyfsat det har jag inte provat.
Men jag kommer aldrig köpa en diskho från IKEA.
Resten av IKEA-köket dock jättebra så det har inte att göra med att jag är anti-IKEA
sed var ju inte särskilt nöjd http://www.byggahus.se/forum/koek/97809-byta-ut-ikeas-boholmen.html
Okej... Tack för svaren.
Blir nog till att se sig om efter annan leverantör av bänkskiva+diskho.
Kollade precis med Sigro.se ...
Det skulle gå på lite drygt 16 000 kr.
Ett U-kök, med en liten bardel. Tot ungefär 810 cm bänkskiva med två skarvar och en underlimmad Frankeho.
Diskohon+underlimningen är nästan hälften av priset, själva bänkskivan ligger ungefär (t.o.m. lite billigare) i samma prisnivå som hos Ikea.
Mycket pengar bli´re
/Robban
Blir nog till att se sig om efter annan leverantör av bänkskiva+diskho.
Kollade precis med Sigro.se ...
Det skulle gå på lite drygt 16 000 kr.
Ett U-kök, med en liten bardel. Tot ungefär 810 cm bänkskiva med två skarvar och en underlimmad Frankeho.
Diskohon+underlimningen är nästan hälften av priset, själva bänkskivan ligger ungefär (t.o.m. lite billigare) i samma prisnivå som hos Ikea.
Mycket pengar bli´re
/Robban
Pinebar---> Tack för tipset... Ja, det gjorde jag i förra köket vi renoverade. Men i detta kök är det underlimmad som gäller. 
Så här ser köket ut på planeringsbordet:
Visa bilaga Köket 1.pdf
Visa bilaga Köket 2.pdf
/Robban
Så här ser köket ut på planeringsbordet:
Visa bilaga Köket 1.pdf
Visa bilaga Köket 2.pdf
/Robban
---> Pinebar: Ja, det är nog den lilla bardelen som gör´t
.
Vi funderade också på Virrvarr som bänkskiva, men vi tror den blir lite väl virrvarr...ig för oss.
Nu har vi iaf beslutat oss för vad vi ska ha. Det blir laminatbänkskivan som på Sigro heter Zeus antracit (http://www.myresjokok.se/zeus-antracit-535.aspx), på E-lux Home heter den kåda. 40 mm tjock med raka kanter blir det. Valet föll till slut på en Intra-ho (http://www.intra-group.com/Intra_Produkter/Kjokken/IntraHorizon/intrahorizon/se). Verkar som att E-lux Home kan komma med det bästa priset för oss, så det blir nog dom. Vi vågar inte "chansa" med Ikea även om det är några 1000-lappar billigare...
Vi planerar att börja smälla upp köket i mitten av oktober. Är det någon som har några tips om vad man ska tänka på? Främst vad gäller el, belysning och elektriker.
/Robban
Vi funderade också på Virrvarr som bänkskiva, men vi tror den blir lite väl virrvarr...ig för oss.
Nu har vi iaf beslutat oss för vad vi ska ha. Det blir laminatbänkskivan som på Sigro heter Zeus antracit (http://www.myresjokok.se/zeus-antracit-535.aspx), på E-lux Home heter den kåda. 40 mm tjock med raka kanter blir det. Valet föll till slut på en Intra-ho (http://www.intra-group.com/Intra_Produkter/Kjokken/IntraHorizon/intrahorizon/se). Verkar som att E-lux Home kan komma med det bästa priset för oss, så det blir nog dom. Vi vågar inte "chansa" med Ikea även om det är några 1000-lappar billigare...
Vi planerar att börja smälla upp köket i mitten av oktober. Är det någon som har några tips om vad man ska tänka på? Främst vad gäller el, belysning och elektriker.
/Robban
Klicka här för att svara