Hej,

Jag är nyfiken på att testa kakellim i nya köket när nya kaklet ska sättas upp.
Vilket matrial ska man använda bakom kaklet?

Kan man använda sig av spånskiva eller måste man använda gips
med tanke på att spånskiva är ett levande matrial?

När jag var på byggmarknaden kändes det som att det fanns 1000 olika
typer av Gips. Allt ifrån tak , golv, våtrum etc. Vilket isåfall är att rekomendera?

Tacksam för svar.

MVH Henrik
 
Du bör ha gips som underlag för kakel. Om du har spånskiva eller annat stabilt underlag så kan du sätta 6mm ROT (renoverings) gips. Annars vanlig 13mm gips.

Du behöver inte ha en specialare för våtrum eller liknande när det är i kök.

Om du kör med 6mm gips så skruva relativt tätt (typ cc 30 eller tätare). Kör med kortast möjliga gipskruv , 30 eller 40mm.

Tänk på att Prima gipsskivan innan du sätter kakel, det gör att plattorna sitter bättre.

Du kan köra med vanlig kakelfix, limvarianterna är onödigt dyra och (har jag hört ) svårare att använda.

Jag körde med ett lager fuktspärr för våtrum just vid vasken, det skall inte behövas, men jag råkade ha en slatt över.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.