Du bör ha gips som underlag för kakel. Om du har spånskiva eller annat stabilt underlag så kan du sätta 6mm ROT (renoverings) gips. Annars vanlig 13mm gips.
Du behöver inte ha en specialare för våtrum eller liknande när det är i kök.
Om du kör med 6mm gips så skruva relativt tätt (typ cc 30 eller tätare). Kör med kortast möjliga gipskruv , 30 eller 40mm.
Tänk på att Prima gipsskivan innan du sätter kakel, det gör att plattorna sitter bättre.
Du kan köra med vanlig kakelfix, limvarianterna är onödigt dyra och (har jag hört ) svårare att använda.
Jag körde med ett lager fuktspärr för våtrum just vid vasken, det skall inte behövas, men jag råkade ha en slatt över.