... i golvet? Tänkte på valfrihet att flytta skåpen i framtiden. Det blir 2 80-skåp med bak- och sidostycken samt bänkskiva. Medskickade plastben, kan det räcka eller behöver skåpen förstärkas på nåt sätt.
Ex. 95x22 i underkant skåp? Andra typ av ben?

Undrar också om det går att slipa helt lätt på bänkskivans skarv efter limning och dragning av spännbult?

Kjell G

Vet bara ikea. de avråder för att montera köksöar på däras plastmen eftersom dessa ej är avsedda att klara sidokraft. De rekomenderar att köksöar ställs på en fast träram.

Tack, det bör gälla även Vedums kök, de har samma typ av plastben. Alternativet är att skruva i dekorsida o täcka med golvlist. Andra förslag?

Kjell G

Min köksö förankrade jag med en plankbit som jag förankrade i golvet under skåpet för att sedan skruva fast skåpet (inifrån) i denna. Plankbiten syns inte sedan man har fått på socklarna. Denna lösning tyckte jag var enkel och det blev riktigt stabilt.
Värt att nämna är att jag har ett IKEA-kök som står på plastben

B
vad är det för bänk skiva??
hög glansig skiva är ingen höjdare att slipa på

Men om du skaffar andra rejälare ben behöver du nog inte förankra. Många har ju t.ex. köksö på hjul så det ska det nog gå med vanliga ben också bara dom är ordentliga.

Jag förankrade vår köksö med genomgående gängad stång (M12) som jag förankrade i golvreglarna under golvet. Var orolig att den skulle kunna välta. Fast vi har en utskjutande skiva på baksidan av ön.

byggare henke skrev:
vad är det för bänk skiva??
hög glansig skiva är ingen höjdare att slipa på
Skivan är svart, kanske något melerad men matt. Känns tveksamt att försöka slipa eftersom det är laminat på spånskiva?

Kjell G

MobbA skrev:
Min köksö förankrade jag med en plankbit som jag förankrade i golvet under skåpet för att sedan skruva fast skåpet (inifrån) i denna. Plankbiten syns inte sedan man har fått på socklarna. Denna lösning tyckte jag var enkel och det blev riktigt stabilt.
Värt att nämna är att jag har ett IKEA-kök som står på plastben
Antar att plastbenen är desamma, men Vedums kök säger själva att det inte behövs nån förankring eftersom skåp och en massiv ekskiva ger stabilitet. Till att börja med får den stå löst, om det känns vingligt blir det nog regel i golvet och skruva bakstycke o dekorsidor i den.

Kjell G

Jag har 2 st 60-skåp med täcksidor på tre sidor. Täcksidorna går ner till golvet, skåpen står på standard plastben. Man får ta i ordentligt för att allt skall röra på sig.

fresve skrev:
Jag har 2 st 60-skåp med täcksidor på tre sidor. Täcksidorna går ner till golvet, skåpen står på standard plastben. Man får ta i ordentligt för att allt skall röra på sig.
Ah, då känner jag mig ännu mer säker. Här blir det 2st 80-skåp på smma vis, med "bröte" i lådorna:)

Kjell G

Vi har två 60-skåp i bredd. Öppnar man mer än 2-3 lådor, beroende på innehåll, så välter alltihop. För ett barn kan det ju vara skoj att öppna alla spännande lådor. Det blir mindre roligt när skåpet välter...
Kort sagt: jag skruvade fast köksön i golvet.

Jag förstärkte plastbenen från IKEA med en träkloss för att förhindra att det vinglade, och skruvade i golvet.

Redigerat:
Med täcksidorna ner i golvet kan det inte välta..

Jag brukar bygga en ram innanför befintliga plastben av tjock plywood och ett par reglar.
På detta sätt kan jag använda mig av befintlig infästning av sockel mot ben.
Öppna filen och skrolla ner så ser du hur jag menar.

Redigerat:
Som sagt tidigare blir det ju stadigt när bänkskivor, inredning kommer på plats. När man sen lastar skåpen blir det ju ännu stadigare.
Jag brukar använda mig av Ikeas "Capita"-ben och plastbenen för sockeln.
Sätter då Capitabenen, som är i rostfritt istället för plast, precis innanför plastbenen.
Tycker att det är smidigare än en låda under ifall golvet är snett och lådan måste vägas av. Capitabenen är ju ställbara.
Bara ett av många sätt att göra det på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.