1 909 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
tätningsband mellan kakel?
Hej på er!
Jag bor i en äldre lägenhet där det saknas lite av den ordinarie fogen mellan två kakelplattor. Det handlar om ca 5 cm från diskbänken och upp mellan två plattor.
Istället för att ha en handduk liggande där som skydd tänkte jag sätta en liten bit tätningsband från stokvis.
Men jag kom att tänka på att det kanske inte är så smart då ett tätningsband är helt tätt.
Jag har förstått att kakelfogar inte är helt täta i sig utan att tätskiktet sitter bakom.
Alltså: om jag sätter en bit tätningsband kanske jag helt stänger in lite fukt i springan mellan plattorna?
Är novis, ha överseende.
Detta är btw ett lysande forum och har alltid fått god hjälp!
Jag bor i en äldre lägenhet där det saknas lite av den ordinarie fogen mellan två kakelplattor. Det handlar om ca 5 cm från diskbänken och upp mellan två plattor.
Istället för att ha en handduk liggande där som skydd tänkte jag sätta en liten bit tätningsband från stokvis.
Men jag kom att tänka på att det kanske inte är så smart då ett tätningsband är helt tätt.
Jag har förstått att kakelfogar inte är helt täta i sig utan att tätskiktet sitter bakom.
Alltså: om jag sätter en bit tätningsband kanske jag helt stänger in lite fukt i springan mellan plattorna?
Är novis, ha överseende.
Detta är btw ett lysande forum och har alltid fått god hjälp!
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Eftersom det är i köket så finns det knappast något tätskikt bakom.
Kontakta någon plattsättare och fråga om denne kan avvara nån dl fog i rätt nyans. Blanda ihop det i en liten skål och foga i nytt istället.
Kontakta någon plattsättare och fråga om denne kan avvara nån dl fog i rätt nyans. Blanda ihop det i en liten skål och foga i nytt istället.
hehe njae, alltså det är mer som en säkerhetslösning för att det inte ska komma in vatten mellan kaklet när vi står och diskar. Har innan lagt en handduk för springan men tänkte att det iaf ser bättre ut med ett tätningsband...
?
?
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Ingen risk. Vet iofs inte hur våldsam du är med diskborsten men lite stänk gör det inte fuktigt bakom.
Själv så skulle jag iallafall åtgärda med ny fogmassa. Ser garanterat mycket bättre ut. Tätningsband låter som en nödlösning som med tiden blir permanent.
Själv så skulle jag iallafall åtgärda med ny fogmassa. Ser garanterat mycket bättre ut. Tätningsband låter som en nödlösning som med tiden blir permanent.
Det sitter det väl fog mellan resten av plattorna i köket? Varför göra något "bättre" på denna lilla skadan? Jag hade också kört på ny fog.
Om du struntar i det estetiska och vill få ro i kroppen så dra en sträng silicon i glipan.
Om du struntar i det estetiska och vill få ro i kroppen så dra en sträng silicon i glipan.
okej,
men rent funktionellt fungerar ett tätningsband lika bra som en liten sträng silicon eller fog.
Det är en hyresrätt det gäller, hade jag ägt lyan själv hade jag naturligtvis velat ha fog i liknande nyans som det andra
men rent funktionellt fungerar ett tätningsband lika bra som en liten sträng silicon eller fog.
Det är en hyresrätt det gäller, hade jag ägt lyan själv hade jag naturligtvis velat ha fog i liknande nyans som det andra
Klicka här för att svara