Hej på er!

Jag bor i en äldre lägenhet där det saknas lite av den ordinarie fogen mellan två kakelplattor. Det handlar om ca 5 cm från diskbänken och upp mellan två plattor.

Istället för att ha en handduk liggande där som skydd tänkte jag sätta en liten bit tätningsband från stokvis.

Men jag kom att tänka på att det kanske inte är så smart då ett tätningsband är helt tätt.

Jag har förstått att kakelfogar inte är helt täta i sig utan att tätskiktet sitter bakom.

Alltså: om jag sätter en bit tätningsband kanske jag helt stänger in lite fukt i springan mellan plattorna?

Är novis, ha överseende.

Detta är btw ett lysande forum och har alltid fått god hjälp!

Eftersom det är i köket så finns det knappast något tätskikt bakom.

Kontakta någon plattsättare och fråga om denne kan avvara nån dl fog i rätt nyans. Blanda ihop det i en liten skål och foga i nytt istället.

tack för sitt svar!

Okej men om jag struntar i det rent estetiska då så går det lika bra med en bit tätningsband? ingen risk för att fukt stängs inne?

Paul-Staffanstorp
Struntar du i det rent estetiska så kan du ju skita i alltihop... ;)

hehe njae, alltså det är mer som en säkerhetslösning för att det inte ska komma in vatten mellan kaklet när vi står och diskar. Har innan lagt en handduk för springan men tänkte att det iaf ser bättre ut med ett tätningsband...

?

bump

Ingen risk. Vet iofs inte hur våldsam du är med diskborsten men lite stänk gör det inte fuktigt bakom.

Själv så skulle jag iallafall åtgärda med ny fogmassa. Ser garanterat mycket bättre ut. Tätningsband låter som en nödlösning som med tiden blir permanent.

Paul-Staffanstorp
Jag hade ju också kört in om en kakelbutik och bett att få tigga en matsked fogbruk och blanda till och trycka in...
Det enda med detta är rent estetiskt.

T
Finns ju inget tätskikt i kök. Du står väl inte och duschar i diskhon?

Det är ju endast lite vattenstänk som kommer på kaklet i kök, om ens det!

Det sitter det väl fog mellan resten av plattorna i köket? Varför göra något "bättre" på denna lilla skadan? Jag hade också kört på ny fog.

Om du struntar i det estetiska och vill få ro i kroppen så dra en sträng silicon i glipan.

okej,

men rent funktionellt fungerar ett tätningsband lika bra som en liten sträng silicon eller fog.

Det är en hyresrätt det gäller, hade jag ägt lyan själv hade jag naturligtvis velat ha fog i liknande nyans som det andra

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.