Hej på er i kylan,

Vi är i full färd med att bygga en Nybrovilla- Smålandsvilla och skall till veckan göra vår slutbeställning men har stött på lite problem avseende useende på vårt kök.
Vi behöver lie tips och hoppas ni kan hjälpa oss!

Vårt problem är att vi måste ha laminatbänkskiva där diskho, spishäll etc. ska vara och dit har vi hittat en fin laminat som heter "svart struktur". Sen skall vi ha en köksö och det är där vårt problem ligger. Våra luckor kommer vara vita högglansiga.

Vi vill gärna ha svart högglansig granit i köksön men undrar om det går att blanda den svarta laminatskivan med högglansig granit? Kan det se "spretigt" ut när man blandar dessa två material? De ser ju inte "lika" ut...

Vad tror ni om granit i köksön? Skulle ni hellre använda er av samma material i köksön, alltså den svarta laminaten. Vi tycker ju att det är så snyggt med svart granit.

Kanske har ni också tips på om det är finast med vitt eller svart kakel till detta?

Hoppas ni kan hjälpa oss!

Tack på förhand!

Mvh
Linda och Jakob

Paul-Staffanstorp
Varför måste ni ha laminat vid vask och häll då ?

Självklart är det snyggare med samma tycker jag, men allt är en smaksak.

Håller med föregående talare. Inte snyggt att blanda dessa till utseende likartade material. Bättre laminat-laminat eller ännu hellre granit-granit som ni tydligen helst vill ha.

Något som kanske kan fungera också är en stavlimmad bänkskiva och köksö i granit, alltså att bryta helt.

Paul-Staffanstorp
Snurre skrev:
Håller med föregående talare. Inte snyggt att blanda dessa till utseende likartade material. Bättre laminat-laminat eller ännu hellre granit-granit som ni tydligen helst vill ha.

Något som kanske kan fungera också är en stavlimmad bänkskiva och köksö i granit, alltså att bryta helt.
Håller jag med om helt och hållet...

Massivträ i kombination med granit är helt ok enligt min åsikt också...

Jag håller också med om att det är snyggare att bryta material helt om ni inte vill ha laminaten i köksön. Jag skulle ha vald en träskiva i valnöt eller ek. Annars är jag väldigt svag för granit och det har jag valt när vi nu bygger nytt. Vi valde vitgrå glasmosaik med betoning på vit, till svart granit och vita luckor. se mer av våra tillval på www.salstatosee.blogspot.com

Jag undrar också varför ni måste ha laminat vid vask och häll...

Hej,

Tack för alla svar och åsikter! Alltid bra med tips från andra!d^_^b

Tanken är inte att den svarta laminaten ska likna granit. Det är en svart snygg strukturead skiva (matt) som ingår som "standard" och det är därför vi vill välja den. För att höja standarden och få det mer "lyxiga" utseendet på köket vill vi gärna ha granit i köksön.

Det är inte meningen att laminaten skall se ut som granit. Laminaten är som sagt matt svart och graniten högblank.
Vad tror ni?:)

Tack på förhand!

Linda & Jakob

Paul-Staffanstorp
Tycker tyvärr fortfarande att just laminat kontra granit är för stor skillnad,
men det är ju jag det...

Jag tycker att det blir för lika material och att det ser ut som att man försöker efterlika granit. Jag tycker fortfarande att ni ska välja trä för att markera skillnaden. Men ni måste ju gå på magkänslan om hur ni vill ha det.

Ja materialen liknar nog för mycket varandra. Reaktionerna kan bli: Jaha pengarna räckte inte hela vägen så de valde en fuskvaraiant istället. Visst man skall gå efter egen känsla men jag håller nog fast vid att antingen bryta helt eller köra samma material på bägge. Tänk noga igenom det så att ni inte ångrar er!

Vi var själva i valet och kvalet om köksön skulle vara i granit och diskbänken i trä men valde svart granit hela vägen och det är vi tacksamma för idag även om det kostade en slant. Helhetsintrycket blev väldigt bra tycker vi även om det säkert också hade varit snyggt med den andra lösningen.

Hej,

Vi bygger också kök nu och har valt ikeas abstrakt vit högblanka luckor o lådor, har tänkt mig högblank svart stenskiva till det (tycker högblank sten är snyggast) men är orolig att det blir för mycket blankt -vad tycker ni?
kommer att ha spottar under väggskåp oci tak ca 70cm ut från vägg allt dimbart kommer då man bli bländad ? i skiva resp dörrar

tomlan skrev:
Hej,

Vi bygger också kök nu och har valt ikeas abstrakt vit högblanka luckor o lådor, har tänkt mig högblank svart stenskiva till det (tycker högblank sten är snyggast) men är orolig att det blir för mycket blankt -vad tycker ni?
kommer att ha spottar under väggskåp oci tak ca 70cm ut från vägg allt dimbart kommer då man bli bländad ? i skiva resp dörrar
I mattslipad svart diabas syns inte spottarna i stenen. Skivorna har en sammetslen yta som är permanent impregnerad för att stå emot fläckar i framtiden.
Beställ både mattslipade och blankpolerade stenprover här för att se skillnaden i verkligheten. www.cgksten.se/stensorter.html
Diskmedel och en eftertorkning med kökshandduk är allt som behövs för att ytan skall se ny ut år efter år. Den mattslipade ytan är mycket tålig mot slitage.
Tål vinfläckar, rödbetssaft och är utmärkt att baka på.
Impregneringen är godkänd att använda i samband med livsmedel.

satsa på granit..överallt .ni ångrar er inte...
köp hos diapol ,så blir det billigt ochså

tjena skrev:
satsa på granit..överallt .ni ångrar er inte...
köp hos diapol ,så blir det billigt ochså
Hittar inte mattslipade med permanent impregnering där :o

Tessok skrev:
Hittar inte mattslipade med permanent impregnering där :o
man kan ju höra med dem..:)
finns ju mycket annat snyggt hos diapol;)

Vad är skillnaden på granit och diabas?
Vilken är tåligast för fläckar etc, vill helst ha en blank skiva men som sagt det kanske blir för mycket ihop med blanka skåp och lådor. någon som har det idag med spotlights i tak irriterande blänk från dem eller andra synpunkter mottages
tacksamt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.