42 858 läst ·
17 svar
43k läst
17 svar
Varför rostar min rostfria diskbänk, och vad kan jag göra åt det?
Sida 1 av 2
Hittade denna efter lite sökande...
http://www.euro-inox.org/pdf/home/Cleaning_steel_home_SW.pdf
http://www.euro-inox.org/pdf/home/Cleaning_steel_home_SW.pdf
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det är helt normalt att det bildas lite ytrost men den är inte speciellt svår att avlägsna om man sköter underhållet i tid...
Det finns egentligen ingenting som är rostfritt stål...
Den rätta benämningen är egentligen "rosttrögt stål"...
Läs mera t.ex här...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rostfritt_st%C3%A5l
Det finns egentligen ingenting som är rostfritt stål...
Den rätta benämningen är egentligen "rosttrögt stål"...
Läs mera t.ex här...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rostfritt_st%C3%A5l
Alltså, mina frågor var:
1) Hur får jag bort fläckarna, och
2) varför rostar bänken med stålburk ovanpå, men inte med tec trä eller plastburk. Galvanisk korrosion,spaltkorrosion, eller?
Ingen som vet?
1) Hur får jag bort fläckarna, och
2) varför rostar bänken med stålburk ovanpå, men inte med tec trä eller plastburk. Galvanisk korrosion,spaltkorrosion, eller?
Ingen som vet?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
1. Rostfläckarna brukar gå att få bort med den gröna sidan på svampen 
2. Om diskbänken är "oädlare" så kommer den korrodera snabbare än konservburken. På samma sätt som en offeranod på ett fartygsroder.
/K
2. Om diskbänken är "oädlare" så kommer den korrodera snabbare än konservburken. På samma sätt som en offeranod på ett fartygsroder.
/K
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Alltså, dina frågor var ju inte formulerade exakt som så...-MH- skrev:
Dock är det nog så i ditt fall att det är burken som rostar och "färgar" av sig på bänken så att du upplever det som att bänken rostat...
Finns mängder av medel att köpa i vitvaruhandeln som är bra till rostfritt utan att göra skada...
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Är konservburken oädlare så blir det så istället - att den rostar och färgar av sig.Paul-Staffanstorp skrev:
Finns säkert olika beläggningar på brukar som ger olika resultat
Jag har haft en femtioöring liggande på diskbänken en gång - blev rätt rostigt - koppar verkar vara ädlare än rostfritt stål iaf
Problemet är dock enkelt att lösa. Skura av diskbänken och lägg ngt emellan burkarna/bänken så det inte uppstår igen
/K
Redigerat:
Tyckte att det var tydligt nog.Paul-Staffanstorp skrev:
Kanske, men det vore kul att få veta. Ingen metallurg i närheten?
Jag är metallurg
...... Det är pga spaltkorresion precis som du själv nämnt tidigare. Det beror på att vattnet som finns i spalten blir mer syrefattigt än det utanför. Detta ger en galvanisk reaktion även om du lägger en rostfri gaffel på bänken med lite vatten imellan. Rostfritt har ett passiveringsskickt som ganska enkelt kan brytas igenom och då börjar det korredera....
Redigerat:
Man kan använda lite matolja då och då för att undvika de stora bekymmren med oxideringen. När plåten är torr, gnid in ytan med matoljan och torka av med papper.
Budgetvaskarna är oftast inte tillverkade av samma höga klass på plåten som "märkesvarorna"
Intra, Blanco, Franke Smeg, Decosteel har generellt bättre klass på plåtarna, men det finns även budgetvarianter där också. Kostar man på en planmontering eller underlimmat är det inte roligt att se hur plåten "rostar" bort.
En Italiensk stenkund berättade att efter andra värdskriget fick Italien betalt i metall efter all krigsutrustning från Ryssland som togs om hand och fick bland annat bli plåtskärmar i Fiats bilar. = rost. Det skall visst finnas mycket kvar av den skroten som de vill bli av med.
Låter nästan som en skröna.........
Pyramis är ett grekisk företag "STORT" som tillverkar bland annat vaskar. De rostar (oxiderar) i lådan innan vi får en chans att montera dem. Ser lite tråkigt ut.
Budgetvaskarna är oftast inte tillverkade av samma höga klass på plåten som "märkesvarorna"
Intra, Blanco, Franke Smeg, Decosteel har generellt bättre klass på plåtarna, men det finns även budgetvarianter där också. Kostar man på en planmontering eller underlimmat är det inte roligt att se hur plåten "rostar" bort.
En Italiensk stenkund berättade att efter andra värdskriget fick Italien betalt i metall efter all krigsutrustning från Ryssland som togs om hand och fick bland annat bli plåtskärmar i Fiats bilar. = rost. Det skall visst finnas mycket kvar av den skroten som de vill bli av med.
Låter nästan som en skröna.........
Pyramis är ett grekisk företag "STORT" som tillverkar bland annat vaskar. De rostar (oxiderar) i lådan innan vi får en chans att montera dem. Ser lite tråkigt ut.