Min fru ställer urdiskade konservbrukar att torka på diskbänken. Det blir rostfläckar. :( Går de att polera bort på ett bra sätt?

Och varför rostar bänken, och inte bara burken?

Paul-Staffanstorp
Det är helt normalt att det bildas lite ytrost men den är inte speciellt svår att avlägsna om man sköter underhållet i tid...

Det finns egentligen ingenting som är rostfritt stål...
Den rätta benämningen är egentligen "rosttrögt stål"...

Läs mera t.ex här...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Rostfritt_st%C3%A5l

Alltså, mina frågor var:
1) Hur får jag bort fläckarna, och
2) varför rostar bänken med stålburk ovanpå, men inte med tec trä eller plastburk. Galvanisk korrosion,spaltkorrosion, eller?

Ingen som vet?

Franke har ett polermedel till rostfria bänkar som jag kan tänka mig fungerar. franke twister heter den nog?

1. Rostfläckarna brukar gå att få bort med den gröna sidan på svampen :)
2. Om diskbänken är "oädlare" så kommer den korrodera snabbare än konservburken. På samma sätt som en offeranod på ett fartygsroder.

/K

Fast jag trodde konservburken var oädlare. Den är väl förzinkad till och med?

• Gilla
dannan89
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
-MH- skrev:
Alltså, mina frågor var:
1) Hur får jag bort fläckarna, och
2) varför rostar bänken med stålburk ovanpå, men inte med tec trä eller plastburk. Galvanisk korrosion,spaltkorrosion, eller?

Ingen som vet?
Alltså, dina frågor var ju inte formulerade exakt som så... ;)

Dock är det nog så i ditt fall att det är burken som rostar och "färgar" av sig på bänken så att du upplever det som att bänken rostat...

Finns mängder av medel att köpa i vitvaruhandeln som är bra till rostfritt utan att göra skada...

Paul-Staffanstorp skrev:

Dock är det nog så i ditt fall att det är burken som rostar och "färgar" av sig på bänken så att du upplever det som att bänken rostat...

Finns mängder av medel att köpa i vitvaruhandeln som är bra till rostfritt utan att göra skada...
Är konservburken oädlare så blir det så istället - att den rostar och färgar av sig.
Finns säkert olika beläggningar på brukar som ger olika resultat :)

Jag har haft en femtioöring liggande på diskbänken en gång - blev rätt rostigt - koppar verkar vara ädlare än rostfritt stål iaf :)

Problemet är dock enkelt att lösa. Skura av diskbänken och lägg ngt emellan burkarna/bänken så det inte uppstår igen :)

/K

Redigerat:
Paul-Staffanstorp skrev:
Tyckte att det var tydligt nog.

Kanske, men det vore kul att få veta. Ingen metallurg i närheten?

Jag är metallurg :) ...... Det är pga spaltkorresion precis som du själv nämnt tidigare. Det beror på att vattnet som finns i spalten blir mer syrefattigt än det utanför. Detta ger en galvanisk reaktion även om du lägger en rostfri gaffel på bänken med lite vatten imellan. Rostfritt har ett passiveringsskickt som ganska enkelt kan brytas igenom och då börjar det korredera....

Redigerat:
Ja, med lite "Jif" tog det två sekunder så var det borta. Varför skall jag göra allt så krångligt? :)

Man kan använda lite matolja då och då för att undvika de stora bekymmren med oxideringen. När plåten är torr, gnid in ytan med matoljan och torka av med papper.
Budgetvaskarna är oftast inte tillverkade av samma höga klass på plåten som "märkesvarorna"
Intra, Blanco, Franke Smeg, Decosteel har generellt bättre klass på plåtarna, men det finns även budgetvarianter där också. Kostar man på en planmontering eller underlimmat är det inte roligt att se hur plåten "rostar" bort.
En Italiensk stenkund berättade att efter andra värdskriget fick Italien betalt i metall efter all krigsutrustning från Ryssland som togs om hand och fick bland annat bli plåtskärmar i Fiats bilar. = rost. Det skall visst finnas mycket kvar av den skroten som de vill bli av med.
Låter nästan som en skröna.........
Pyramis är ett grekisk företag "STORT" som tillverkar bland annat vaskar. De rostar (oxiderar) i lådan innan vi får en chans att montera dem. Ser lite tråkigt ut.

Brukar även gå bort med svinto.

Det var Franke, den billiga "halvmåttbeställda" sorten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.