Kök
kamrate: [citat] Kan bara bekräfta vad Roy säger, det är vita ploppar inne i spår, ses underifrån. Lite bökigt att få dem att lossa, jag drar ut max, sen trycker till samtidigt som jag drar lite lätt. Ett hett tips är att putta in skenorna igen så snart du tagit ut lådan. Om man går förbi en utdragen skena så är det lätt hänt att man stöter till den, och hävstången gör att det blir
pbengtsson: Jag hade inte gjort något alls, det verkar blivit fel vid monteringen och detta måste IKEA reda ut. Men det verkar som om att stommarna rör sig och skivan med dessa om skivan är fixerad i stommen, lim kan fixera rejält.
Nilfyr: Sage00, om du ändå har tagit ner befintligt gjps så kan du mycket väl sätta en plywoodkskiva mot stommen och sedan en gips utanpå den. Inte OSB. En plywood på ca 12 mm kan bära åtskilliga kg per skruv som fästs i den. Då är det inte så noga var du sedan skruvar skåp, hyllor mm. Dessutom, om du ska kottla så ska du väl genom plast och in i isolering för att kottlingarna mellan
lillalillajag: kolla på stala och se om dom har nåt... www.stala.com tror jag är adressen..
FruSmith: Hej har hittat ett kakel som jag älskar men har inte lyckats se det uppsatt i butik. Någon som har detta el liknande och kan visa bild, kanske finns liknande hos olika tillverkare?
Ptja76: Hej! Fick en fläck på bänkskivan när jag olijade in den dör det låg överflödig olja kvar, som väl är på ett ställe där det inte syns så väl. Hur kan man göra för att få bort den? Är det enda som gäller att slipa?
fn76: Fungerar inte steksensorn alls med andra stekpannor? Jag trodde bara att det var så att det fungerade optimalt med deras egen, men att det blev lite andra temperaturer med andra stekpannor.
moix: www.apparat.nu Förstod inte riktigt problemet med planlösningen, tror jag. Det finns diskreta utdragsfläktar som man kan gömma under skåp (om det var det det gällde)
Nikki73: Hej! Ha! Ha! Lite fixerad? Skulle snarare kalla det mycket fixerad men sån är jag, tyvärr! Visst har torktumlaren stått där tidigare med men nu blev det ju några fler hål i plasten än innan men vad tusan den är lagad så gott det går, nästa gång vi byter kök vilket antagligen blir om 20 år (hoppas inte innan) så får vi väl ta en titt på hur väggen klarat sig. Antagligen har den
Dclxvi: Jag tror inte att de går att köpa på nätet. Vi köpte våra via en snickerifirma där vi gjorde vårt kök.
Mig2006: Ja, det blir väl att plocka ned överskåpen och fundera på vad man ska göra där.....det tar emot lite grann eftersom jag annars kände mig ganska klar med förändringarna i köket....det blir nog nya luckor igen. Tack för alla svar //Fredrik
bullerbybo: Ja det går att dra om det gamla röret, vi gjorde det vid vår köksrenovering.
JF.: Här hittade jag http://dk.lavabogiant.com/biz42.html , men vågar man beställa? Mindre än halva priset i sverige iaf!
Nikki73: [citat] Hej igen! Men tror du att silvertejp räcker? Det var ju lite svårt att få tejpen ner mellan gipsskivan där det gått lite sönder är ju längd med gipsen. Kanske kan sambon ta ner den gips han nu satt upp och tejpa om? Vi tejpade inte med silvertejp, kan man på något sätt ta bor lite mer av gipsen utan att ta sönder plasten mer? Vi har alltså tryckt ner plast över plasten
olaben: Jag köpte av AndrewsGranite och är mycket nöjd! Proffsig mätning, montering och tillmötesgående. http://www.andrewsgranite.com/
Dalbotant: På Blocket så säljs ju gamla 50-tals kök i parti och minut, du kanske kan hitta ett som passar där? Har du tur har det tom rätt färg!
joflopp: Värst vad folk bumpar gamla trådar. Priserna i den här fem år gamla tråden borde vara hur inaktuella som helst. :) Kanske starta en ny tråd?
riverboy: Jag har hört rykten att många kökstillverkare använder samma stomme. Mät luckorna och kolla om de är samma mått. Och man måste ju inte använda IKEA skruven till gångjärnen om det inte finns håll i stommen, går ju bra att dra fast de med vanlig skruv. Åk till IKEA och kolla på stommen/dörren. Ta hjälp av en snickare om du är osäker. Ett annat kanske billigare alt. är att lämna
pinebar: Håller med vgurra. Vet inte hur många provbitar av kakel, klinker och träbitar vi har hemma. Det brukar alltid gå att ordna. Ibland får man betala lite, eller kanske bara låna hem, men det är det värt. T.ex den antracitgrå Virrvar, som vi har valt att använda. Den skiftade i massor med olika märkliga färger beroende på vilket sällskap den hade. Den lilla provbiten låg länge i min
tjena: [citat] låter som du köpt den i sverige finns en del oseriösa här.. som inte bryr sig om kunderna sjäv har jag köpt av diapol .och är mycket nöjd.. och billigt var det ..
spasm: [bild] Hellre såhär än att pilla på vattenrören.. Arbetet har stannat upp då min slagborr ( biltema = pickborr ) inte klarar min betong.. Med lite tur så kanske någon regel kommer upp imorgon men mitt köksbygge går sakta precis som jag räknat med.
Paul-Staffanstorp: Varianten om man inte gillar lysande galler i takanslutningen är att rita och såga små springor med sänksåg som då fungerar som ventilation, men inte lyser lika mycket som galler...
Andtäppan: Hej Tack Biet för god support, har kontaktat Krauta igen som ska se till att en FMM-kille kommer och kollar kranen. Berättar hur det går,
adl: [citat] Så här har jag oxå planer på att göra med min diskmaskin, vad använde du för tjocklek på plywoodskivan? jag har vart lite nervös för att det skulle bli för tjockt så att diskmaskinens lådor skulle sticka ut utanför dom riktiga lådorna. Måste säga att jag älskar det här forumet, har fått massa insperation och nya ider inför mitt köksbygge... :) :) :)
Returia: Tack Takayama! Sitter just nu och försöker hitta ett järngjuteri som ligger närmare. Nu vet jag åtminstone var jag ska söka!