1 962 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
glasflisor från spishällen - julbak e farligt!
hej, kokade över fudgen vi höll på å göra och det brände fast
ordentligt på glashällen...
När jag sedan gjorde rent den såg jag att det släppt massor
med glasflisor från just den plattan... är det något man ska
vänta sig av en rel ny glashäll? ganska precis ett år gammal...
kan man använda plattan igen eller är det bara kasera hela
hällen och köpa ny som gäller?
ordentligt på glashällen...
När jag sedan gjorde rent den såg jag att det släppt massor
med glasflisor från just den plattan... är det något man ska
vänta sig av en rel ny glashäll? ganska precis ett år gammal...
kan man använda plattan igen eller är det bara kasera hela
hällen och köpa ny som gäller?
OOOhh...läste mig precis till svaret ... sockerhaltiga vätskor som kokar över skall omedelbart avlägsnas då det uppstår en fast förening mellan överkoket och hällen som flisas bort om man avlägsnar det senare...vilket jag gjorde... HEL***E!!
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
hej, jo en del läxor man lär sig är verkligen inge kul...
har iofs drulleförsäkring men frågan är om det täcker detta, hällen funkar
ju ändå bara att det är som små kratrar i den...
hmm, nåja, får bli en koll på det efter helgerna...
har iofs drulleförsäkring men frågan är om det täcker detta, hällen funkar
ju ändå bara att det är som små kratrar i den...
hmm, nåja, får bli en koll på det efter helgerna...
Var inte så säker att den fungerar mycket längre till. Är den skadat på ovansidan, kan det hända att den spricker då du lägger ner en tyngre kastrull eller ösar på värmen. De är tåliga. Men inga evighets hällar.swecul skrev:
Som jag skrev i en annan tråd häromdagen råkade min åttaåring klättra på kökbänken och knäcka hörnet av vår 1 år gamla induktionshäll.
Det var inga problem med försäkringen. Vi har inte någon särskild "drulleförsäkring" men hemförsäkringen täcker skador på vitvaror. Eftersom hällen var så ny (<2 år) så fick vi en rekvisition på en ny likadan häll, men självrisken 1500kr får vi stå.
Det var inga problem med försäkringen. Vi har inte någon särskild "drulleförsäkring" men hemförsäkringen täcker skador på vitvaror. Eftersom hällen var så ny (<2 år) så fick vi en rekvisition på en ny likadan häll, men självrisken 1500kr får vi stå.
Vissa försäkringsbolag ser sådana skador som skönhetsfel och ersätter inte glaset.
Talar av egen erfarenhet. Bara glaset kan kosta ca 2000 kr, sen kommer arbetskostnad till om nån tekniker skall ut och göra det
Talar av egen erfarenhet. Bara glaset kan kosta ca 2000 kr, sen kommer arbetskostnad till om nån tekniker skall ut och göra det
Huruvida man får ersättning eller ej torde avgöras av hur man beskriver skadan. Beskrivs den som en bagatell så ser nog försäkringsbolaget sin chans men beskriver man flisorna som ett allvarligt problem så är ersättningsmöjligheterna större.torbeno skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden