...vidare. Det är nog läge att "unbanna" trådskaparen och fundera på hur man skall förhålla sig till information från Kronofogden i framtiden.

Jag inbillade mig att man kunde lita på statliga verk.

KFM kan man nog lita på, men det är inte säkert att de som hade fordringar på bolaget valt att vända sig dit. Om man inte tror att man får betalt via KFM är det ju bättre att ge in en ansökan om konkurs.

Skuldsaldot hos KFM avser utslag på betalningsföreläggande (eller verkställighetsbeslut) eller skatter som är förfallna.

Trots allt synnerligen dålig stil av en arg borgenär att lägga ut sådan information under förespegling att denne är en konsument.

Att ett företag begärts i konkurs betyder inte att företaget inte kan komma att rekonstureras och fortsätta verksamheten.

mycke_nu skrev:
Att ett företag begärts i konkurs betyder inte att företaget inte kan komma att rekonstureras och fortsätta verksamheten.
Den juridiska personen är försatt i konkurs och kommer inte att återuppta sin verksamhet (jag förutsätter här att konkursbeslutet inte kommer att överklagas). Konkurs är en form av avveckling av ett företag.

Det är en annan sak att verksamheten eller delar av verksamheten kan köpas av andra personer (juridiska eller fysiska personer) men det har ingenting med nuvarande bolags verksamhet att göra.

Freco skrev:
Den juridiska personen är försatt i konkurs och kommer inte att återuppta sin verksamhet (jag förutsätter här att konkursbeslutet inte kommer att överklagas). Konkurs är en form av avveckling av ett företag.

Det är en annan sak att verksamheten eller delar av verksamheten kan köpas av andra personer (juridiska eller fysiska personer) men det har ingenting med nuvarande bolags verksamhet att göra.
Naturligtvis, men i det här fallet var det så att angry startade tråden nära två veckor innan konkursen var ett faktum.

Återigen, en seriös företagare ger inte utlopp för sitt missnöje med andra företagare i form av ryktesspridning i ett konsumentforum.

mycke_nu skrev:
Naturligtvis, men i det här fallet var det så att angry startade tråden nära två veckor innan konkursen var ett faktum.
Aha du tänkte så, där har du naturligtvis en poäng. Ett sådant påstående kan ju dessutom bli det som orsakar konkursen i slutänden om tillräckligt många kunder och leverantörer läser det.

mycke_nu skrev:

Återigen, en seriös företagare ger inte utlopp för sitt missnöje med andra företagare i form av ryktesspridning i ett konsumentforum.
Personligen ser jag 100% själviskt på denna fråga. Antag att jag veckorna före jul hade varit i begrepp att inleda en affärsrelation med Kajsas kök - då är denna typ av information ovärderlig. Så enkelt är det. Jag har ingen lust att sponsra ett blivande konkursbo. Huruvida någon redan har blivit lurad och därmed är sur på vederbörande ger jag fullständigt f-n i.

Jag låter tråden ligga kvar.

Angry förblir dock avstängd av andra orsaker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.