Silikonfogen mellan bänkskivan (körsbär) och kaklet börjar se tråkig ut.

Hur fixar men det bäst och lättast!
 
Skär bort gamla fogen försiktigt med vass kniv. Försök få bort så mycket gamla rester som möjlligt. Rengör. Nån annan kanske kan svara på vad man kan rengöra med. Kanske vanligt Yes funkar? Lägg ny silikonfog. Instruktioner finns överallt på nätet:D
Mvh
 
Använd konstruktionslim istället för siliconlim.
Silicon har en nackdel att de kan förändras med tiden.
 
Tack tack...vad är prisskillnaden mellan konstruktionslim/silicon/lim?
 
MiaSthlm skrev:
Tack tack...vad är prisskillnaden mellan konstruktionslim/silicon/lim?
Oförskämt mycket.........
En silicontub kan du få för 30-40Kr/tub

Konstruktionslim ca: 150-170Kr/tub

Polymerlim är ett annat namn på konstruktionslim.
PL-400 ytterligare ett.
Brukar finnas i vitt, ljusgrått, grått och svart.
Det kan även fungera med transparent. (clear)

Om det kan vara till hjälp tror jag det är silicon med ättiklukt som förändras. (antimögel)
Fråga i bygghandeln. Det kan finnas annat som fungerar.

I och för sig en engångskostnad så jag skulle satsa på konstruktionslim. Både limmar och fogar. Kör med maskeringstejp på både bänkskiva och kakel. Var noga med att klämma in tejpen i fogarna på kaklet. Det kan leta sig upp foglim där annars.Dra med fingret för att få bort det överflödiga, stryk över med lite såpvatten, ta bort tejpen på kaklet, upprepa strykningen med såpvatten, ta bort tejpen på bänkskivan och till sist såpvatten. Var lätt på fingret och snabba dragningar fram och åter så skall fogen bli snygg.
 
Paul-Staffanstorp
Exakt rätt lim/fogmassa d^_^b
Tec7 var det....
Bättre finns inte.
ca: 160:- / tub

I dessa bistra tider, se till att tuben är rumsvarm innan användning.
Den blir seg som kola annars.
 
Tessok skrev:
Oförskämt mycket.........
En silicontub kan du få för 30-40Kr/tub

Konstruktionslim ca: 150-170Kr/tub

Polymerlim är ett annat namn på konstruktionslim.
PL-400 ytterligare ett.
Brukar finnas i vitt, ljusgrått, grått och svart.
Det kan även fungera med transparent. (clear)
PL400 använder man väl ändå inte som mjukfog istället för silikon...... Inte ens berusad.
.
 
somelvis skrev:
PL400 använder man väl ändå inte som mjukfog istället för silikon...... Inte ens berusad.
.
Jodå, det går bra att använda PL400 som fogmassa.
http://www.ventilation.nu/xcart/product.php?productid=4661
Konstruktionslim eller PL400 limmar/fäster bättre än silicon

Däremot har jag aldrig varit berusad när jag använt det.
Det kanske skulle bli lite mera "design" på fogen.
 
Paul-Staffanstorp
Kan bara hålla med somelvis och jag har aldrig under mina år i branschen varit med om någon som lagt mjukfog mellan bänkskiva och kakel med PL400... :o

Hade jag någonsin sett det så hade jag nog skrattat så jag kissat på mig. :blushing:;)

Sorry...
men detta är fel användningsområde för denna annars väldigt bra produkt. d^_^b
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Kan bara hålla med somelvis och jag har aldrig under mina år i branschen varit med om någon som lagt mjukfog mellan bänkskiva och kakel med PL400... :o

Hade jag någonsin sett det så hade jag nog skrattat så jag kissat på mig. :blushing:;)

Sorry...
men detta är fel användningsområde för denna annars väldigt bra produkt. d^_^b
Får väl se till att det är nära till toaletten nästa gång då :rolleyes:
 
Paul-Staffanstorp
Tessok skrev:
Får väl se till att det är nära till toaletten nästa gång då :rolleyes:

Ja, man får väl det i så fall... ;)

Men du...
Har du ingen bild att visa där du lagt PL400 mellan bänkskiva/kakel istället för silicon.
Jag är såå nyfiken på hur resultatet blir då jag aldrig sett detta... :rolleyes:;)
 
:D
Paul-Staffanstorp skrev:
Ja, man får väl det i så fall... ;)

Men du...
Har du ingen bild att visa där du lagt PL400 mellan bänkskiva/kakel istället för silicon.
Jag är såå nyfiken på hur resultatet blir då jag aldrig sett detta... :rolleyes:;)
Silicon är bannlyst i min låda sedan många år tillbaka.
Färgförändringar, fogen lossnar, tål slitage dåligt.
Finns olika kvalitér givetvis.

Om det finns fler produkter under namnet PL400 vet jag inte.
Det är gjort för limning och skall brukas till detta.

Att det även kan fungera som fogningsmassa/vattentätning i speciella situationer där fogen inte är bred (max 3mm) är något jag använt i många år.
Orsaken till att jag använder PL400 är limförmågan.
Just att få två olika material (trä/sten) vattentätade är limförmågan.
Kanske något jag inte skulle berättat här på forumet.
I rent egoistiskt syfte :cool:

http://svenskproduktkonsult.se/spk/pdf/40209_pb.pdf

TEC7 i vitt,ljusgrått,grått,svart och transparent är väl de vanliga fogtuberna.

Att du är så lättroad gläder mig :D
 
Paul-Staffanstorp
Tessok skrev:
:D

Silicon är bannlyst i min låda sedan många år tillbaka.
Färgförändringar, fogen lossnar, tål slitage dåligt.
Finns olika kvalitér givetvis.

Om det finns fler produkter under namnet PL400 vet jag inte.
Det är gjort för limning och skall brukas till detta.

Att det även kan fungera som fogningsmassa/vattentätning i speciella situationer där fogen inte är bred (max 3mm) är något jag använt i många år.
Orsaken till att jag använder PL400 är limförmågan.
Just att få två olika material (trä/sten) vattentätade är limförmågan.
Kanske något jag inte skulle berättat här på forumet.
I rent egoistiskt syfte :cool:

[länk]

TEC7 i vitt,ljusgrått,grått,svart och transparent är väl de vanliga fogtuberna.

Att du är så lättroad gläder mig :D
Precis...
PL400 är ett LIM... och när behöver man limma ihop en bänkskiva med kakeln. ;)

Du får gärna använda dig av det bara jag slipper.
Dock är jag fortfarande väldigt nyfiken på hur resultatet blir så du får som sagt gärna visa detta... :rolleyes:

Tec7 och Trans7 är garanterat nog det bästa på marknaden just nu känns det som.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Precis...
PL400 är ett LIM... och när behöver man limma ihop en bänkskiva med kakeln. ;)

Du får gärna använda dig av det bara jag slipper.
Dock är jag fortfarande väldigt nyfiken på hur resultatet blir så du får som sagt gärna visa detta... :rolleyes:

Tec7 och Trans7 är garanterat nog det bästa på marknaden just nu känns det som.
vänta lite nu.?
denna ide va helt ny för mig?

jag använder pl 400 i mina ränndalar bara.d^_^b

på byggena är faktiskt denna produkt avskriven då hälsorisken är för stor.
så inomhus ej, å framförallt inte till att foga ihop skivan med kaklet?:eek:

produkten är bra men hoppas du sköjjar me mig nu?

mvh
snickar estwing
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.