7 792 läst ·
12 svar
8k läst
12 svar
Köksfläkt - inbyggd motor eller extern?
Håller på och renoverar ett hus och nu måste vi välja köksfläkt.
En del har nämnt att man absolut ska ha en köksfläkt med extern motor (på taket osv). Vad exakt är fördelarna med detta? Jag kommer på två saker.
1) Ljudnivå. I princip borde man bara höra själva suset från suget om motorn sitter på taket?
2) Sugkapaciteten?
Vi har hittat en köksfläkt från Thermex (är väl ett bra märke på köksfläktar?) som vi gillar. Den har inbyggd motor men låter "endast" 56 db på högsta nivån samt suger 800 m3/h. Länk här: http://www.tretti.se/vitvaror/koksflaktar/vagghangda/thermex-decor-785-70-rf
Den fläkten har dessutom dessutom ett väldigt tilltalande pris. Vad jag förstått så går en fläkt med extern motor iaf på minst det dubbla med allt?
Vårt kök är inte jättestort, ca 12 kvm men vi har en ganska öppen planlösning.
Kommer det räcka med den fläkten som jag länkar till? Och ljudnivån, 56 db i mina öron är ju ingenting? Kör man grejer på spisen etc så lär det ju nästan överrösta? I min värld känns det viktigare att diskmaskinen är tyst, den vi valt ligger på 43 db.
Tacksam för åsikter! /Jonas
En del har nämnt att man absolut ska ha en köksfläkt med extern motor (på taket osv). Vad exakt är fördelarna med detta? Jag kommer på två saker.
1) Ljudnivå. I princip borde man bara höra själva suset från suget om motorn sitter på taket?
2) Sugkapaciteten?
Vi har hittat en köksfläkt från Thermex (är väl ett bra märke på köksfläktar?) som vi gillar. Den har inbyggd motor men låter "endast" 56 db på högsta nivån samt suger 800 m3/h. Länk här: http://www.tretti.se/vitvaror/koksflaktar/vagghangda/thermex-decor-785-70-rf
Den fläkten har dessutom dessutom ett väldigt tilltalande pris. Vad jag förstått så går en fläkt med extern motor iaf på minst det dubbla med allt?
Vårt kök är inte jättestort, ca 12 kvm men vi har en ganska öppen planlösning.
Kommer det räcka med den fläkten som jag länkar till? Och ljudnivån, 56 db i mina öron är ju ingenting? Kör man grejer på spisen etc så lär det ju nästan överrösta? I min värld känns det viktigare att diskmaskinen är tyst, den vi valt ligger på 43 db.
Tacksam för åsikter! /Jonas
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Skilj på vindsmonterad motor och takmonterad motor.
Generellt skulle jag säga att dess alternativ låter mindre inomhus och har större kapacitet, men det går säkert att hitta undantag.
Värt att tänka på är att en takmonterad motor låter rätt ordentligt utanför huset. Det gör även en vindsmonterad motor, iaf om man inte har ljuddämpare och annat.
Vad gäller kapaciteten så gäller det "friblåsande" enligt din specifikation, dvs utan rör anslutna, varken på sug eller trycksidan. Om du jämför med lite rör anslutna så gissar jag att vinds och takfläktarna vinner lätt.
Vill man få köket så os--fritt som möjligt så finns det ju mycket man kan göra utöver att köpa en jetmotor och montera på taket:
1. Montera fläkten så lågt som möjligt över spisen
2. Välj en stor kåpa som fångar in så mycket som möjligt
3. Montera inte frihängande. Vägg är bättre och hörn är BÄST.
4. Kör med hämt-mat.
Generellt skulle jag säga att dess alternativ låter mindre inomhus och har större kapacitet, men det går säkert att hitta undantag.
Värt att tänka på är att en takmonterad motor låter rätt ordentligt utanför huset. Det gör även en vindsmonterad motor, iaf om man inte har ljuddämpare och annat.
Vad gäller kapaciteten så gäller det "friblåsande" enligt din specifikation, dvs utan rör anslutna, varken på sug eller trycksidan. Om du jämför med lite rör anslutna så gissar jag att vinds och takfläktarna vinner lätt.
Vill man få köket så os--fritt som möjligt så finns det ju mycket man kan göra utöver att köpa en jetmotor och montera på taket:
1. Montera fläkten så lågt som möjligt över spisen
2. Välj en stor kåpa som fångar in så mycket som möjligt
3. Montera inte frihängande. Vägg är bättre och hörn är BÄST.
4. Kör med hämt-mat.
Hmm, när vi ändå pratar 'externa' motorer... Jag har köpt miele vindsmonterad fläktmotor. Dock är jag i valet och kvalet om jag ska placera den så långt från kåpan som möjligt eller så nära den som möjligt, jag har kanske 4-6m att spela uppe på vinden...
Fläktmotorns placering torde inte påverka funktionen nåt, det är ju samma luft och luftmängd som ska förflyttas i röret. Det man kan tänka på då är väl att få bort ljudet från fläkten så långt som möjligt från bostadsytan. Dock måste man ju komma åt den när den går sönder också,, men det är väl inte allt för ofta. Jag har hört att många bygger ngn slags låsa i typ plywood runt motorn och isolerar lådan med ljudabsorberande material. Allt för att få bort ljudet. Sedan ska väl iof både kanal och motor isoleras mot kondens om det går genom ouppvärmt utrymme. Vad gäler köksfläkt även brandisolerad tror jag.
Jag undrar om det inte är så att en given fläkt har olika förmåga att suga respektive trycka luft, eller om man vill utrycka det som olika förmåga att hantera motstånd på trycksidan. Fast jag vet inte säkert.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 188 inlägg
En viktig detalj är också att den luftmängd man vill suga ut också kan komma in i huset. Gärna på rätt ställe. Friskluftsventilerna räcker inte på långa vägar.
Och mängden luft man ska bygga sin beräkningar på är hela utrymmet i den öppna planlösningen. Ex vi har kök/matrum/vardagsrum i ett utan skiljeväggar, det är då hela den volymen som fläkten ska dimensioneras efter och inte enbart den del som vi kallar kök. En kapacitet på 800 m3/h blev då för lite, speciellt eftersom vi har den frihängande.
Som MathiasS skriver "Vägg är bättre och hörn är BÄST"
Som MathiasS skriver "Vägg är bättre och hörn är BÄST"
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 188 inlägg
Helt rätt. Därför blir det oftast externa aggregat eftersom de har högre kapacitet.malinahlen skrev:Och mängden luft man ska bygga sin beräkningar på är hela utrymmet i den öppna planlösningen. Ex vi har kök/matrum/vardagsrum i ett utan skiljeväggar, det är då hela den volymen som fläkten ska dimensioneras efter och inte enbart den del som vi kallar kök. En kapacitet på 800 m3/h blev då för lite, speciellt eftersom vi har den frihängande.
Som MathiasS skriver "Vägg är bättre och hörn är BÄST"
Jag har gjort en konstruktion med spjällreglerad tilluft som injiceras i sockeln under köksbänkarna. (Ute-)Luften som tillsätts i en 2cm-spalt i överkant sockeln och rör sig från ett kort avstånd rakt mot spishällen och sedan upp genom fettfiltret.
Spjället är ett vanlig av/på-spjäll från Lindab på en 200-kanal och detta råkar av en händelse öppna på hastighet 2 på fläktmotorn (Östberg IRE200). Precis som jag ville ha det.
Citerar och svarar mig själv... FIck rådet av Miele supporten att montera fläkten så nära utblåset som möjligt, mest troligt så suger fläkten bättre än den 'trycker'...lt1cobra skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 188 inlägg
Läste i G-P idag att fläktar som klassas energisnåla är detsamma som fläktar med låg kapacitet. Varför skall det vara så svårt att förstå att man måste tillsätta samma mängd friskluft som skall sugas ut. Är det en "krånglig" konstruktion med separat intag för köksfläktsluft?
Låter kreativt, men jag begriper inte riktigt hur luften kommer in i huset och hur den rör sig sedan innan den åker upp i köksfläkten. Kan du beskriva lite mer detaljerat?Johan Gunverth skrev:
Om vi pratar lite ljud så är ljudet man oftast hör och stör sig på det ljud som uppstår när luften passerar in genom filter och runt fläktens kanter för att ta sig ut ur köket. För att göra det enkelt här så kan man säga att ju långsammare luften behöver passera desto tystare blir det. Samma sak för fläktmotorn och bladen/skovlarna, ju lägre hastighet desto tystare. Från detta tar vi med oss att en fläkt med hög kapacitet kan köras på lägre hastighet än en med låg kapacitet = lägre ljudnivå. För att luften sedan skall passera spiroröret lätt vill man ha så grov dimension som möjligt och så kort sträcka och få böjar som möjligt. En extern motor ger generellt ett lägre ljud men det finns fall då detta inte alltid är sant som tex vid ryggåstak då avståndet mellan motor och kåpa blir så kort att ljudet från motorn kommer att fortplanta sig nedåt. Avståndet där brukat tom bli så kort att man inte har någon bra möjlighet att montera ljuddämpare.
Den fläkt ni tittat på är en av de som är mest prisvärda om man tittar på ljud/effekt.
Bra val av ljudnivå på diskmaskinen. Det ni troligtvis kommer att höra från den är när den pumpar ur vatten.
Den fläkt ni tittat på är en av de som är mest prisvärda om man tittar på ljud/effekt.
Bra val av ljudnivå på diskmaskinen. Det ni troligtvis kommer att höra från den är när den pumpar ur vatten.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden