Kök
Akvist: [citat] Jag har den för plan/underlimning. Min är underlimmad i en bänkskiva av svart granit.
fn76: Jag ska beställa en rostfri takkåpa hos en smed, tillverkad efter mina ritningar.
Jan-Å: [citat] Så uppfatta inte jag :S:D viktigt att va tydlig, om både jag å Paul fattar fel hävdar jag att frågan var otydlig :cool: Men i så fall skulle jag också lägga golvet fram till benen förstås, krypa in under inredningen med golvet är överkurs ;)
_jenny_: Jo viiii har! Jättenöjda med leveranstid och resultat! Däremot är de lite sega i kontakten, man får själv ringa upp och så. Men jättebra priser, jätteflexibla och hjälpsamma och gjorde även en platsbyggd hylla vi bad om i samma färg. Fråga gärna om ni undrar mer :)
_jenny_: Vi har just monterat klart vårt kök från Järfälla Kök & Lackering, skitfint blev det :). Så bra val! Tyvärr har jag ingen åsikt i frågan egentligen ;)
_jenny_: Eller så går man till en lackeringsfirma - ta med en dörr så kan de ta fram nyansen och göra täcksidor.
Hemmakatten: Vi har tre bänkar från LG Collection. Alla tre i vitt laminat, inte högblankt utan matt med en liten (nästan osynlig) struktur. I badrummet med infälld rostfri tvättho, i tvättstugan och på köksön. Hög kvalite, lätt att göra rent, mkt nöjda. Man skall dock vara medveten om att högkvalitativt laminat kostar en del, det går inte att jämföra med en Ikea-skiva. Vi valde laminat för
MartinJern: Har satt in ett par nya överskåp i mitt kök. Men har problem att hitta tillverkaren av dessa handtag. Det är inte IKEA som rästen av köket är. Köket är byggt 2006 Någon som vet? [bild]
Raceman: Vi har också en 70 bred ho. Helt underbart. De få gånger per år som vi behöver handdiska "the old fashion way" sätter vi ned en plastbalja med vatten för sköljningen. Funkar hur bra som helst. :)
anders64: Sådana här trådar är ganska roliga. För ett halvår sedan var det en liknande om swimmingpools som snabbt ballade ur totalt och diskuterade inkomster, politisk tillhörighet osv.
stiga: Gå till ett plåtslageri som jobbar med rostfritt och kolla med dem.
Stroker: Detta är ju jätte bra. Fantasttiskt. Den reparatören vill jag oxå ha :D men det jag svarade på var frågan om att Siemens var så bra. Så vitt jag förstår hade två stycken samma problem som jag med sina Siemens. Siemsens kostade mer än min Gram vars prsi var under 8 lappar då för ett halvt år sedan Sen är det säkert så som Du säger att det är liknande och kanske samma
carinawed: hej,jag har lyckas gjort något dumt som att sätta golvpolish på mina svarta marmor fönsrerbläck.vet någon hur jag kan ta bort det och sen göra för att få en ny fin yta igen.tacksam för ider och kloka råd carina
tomlan: Klockrent ! Att jag inte tänkte på det Tackar !! //Tomas
byggankan: Jag tror det kan vara snyggt med vitt golv. Bryta av kan man ju också göra med t.ex. en skål tomater röda kuddar på stolarna eller vad som helst. Då kan man ju byta lite också. Vi har svarta luckor, svart kakel, rostfria vitvaror, vita väggar med en silverfärgad fondvägg, vit bänkskiva och golv som pendlat mellan furu, vitmålad furu och nu ska slipas till furu igen.
pbengtsson: Har en bosch diskmaskin helintegrerad, likvärdig men siemens. Supertyst och inovativa korgar. Men sista sköljningen är rejält varm och den piper (kanske går att stänga av) då den är klar tills man öppnar luckan och stänger av den. Gjorde misstaget i början att låta den vara på glänt för att låta ångan sippra ut. Detta förstörde fårgen på kringliggande mdf luckor efter ett
bigsnucke: Jag menade inte att vara vresig.(vilket man skulle kunna utläsa av mitt inlägg...) Jag var "trött, arg och hungrig" som min äldsta brukar säga när han är irriterad...;) Att strosa i virkeslager är f.ö. ett underskattat nöje, jag själv har dreglat mycket på bohmans i Oscarshamn... (Det har nog lagt av nu ?!) Edit; Numera är även Bohmans en del av DLH...
TMC: Ja, Porsche är ju knappast någon av dem då bör du nog antingen kika närmare på ett schratchbyggt solitt kök via en köksbyggare alternativt titta på exempelvis Poggenpohl. MVH TMC
stiga: De som jag vet att går att hissa går inte att hissa högt, om du med högt menar +35cm och jag antar att du vill upp med den 1 meter eller mer...
KingHippo: Enligt min kakelsättare är glasmosaik bland det svårare du kan sätta in. Kör du dom där lite större och måste skära dom så är det nästan omöjligt att få snygga snitt även om man kör vattensåg. Man lär täcka kanten som är skuren med en täckskiva, list eller liknande. Jag gissar på minst 5k för jobbet + kakel.
JF.: Är på jakt efter den här belysningen http://yfrog.com/j634219belysninganelloj till överskåpen. Vedum säljer den, men kostar nästan 300kr per spott! Kanske någon som har sett den någon annanstans billigare?
fresve: Jag ogillar extremt mycket att micron inte stängs av när den är klar, fortsätter bra länge och snurrar på i ngt slags "nuärjagklarmensnurrarochlåteriaf"-läge.
Hejduk..tig: Ur energianvändningssynpunkt ska du inte välja tvågrepps. En resurseffektiv engreppsblandare spar på varmvattnet helt enkelt. Det kommer du bli varse om när du energideklarerar huset, det är nämligen en av de vanligaste åtgärdsförslagen för att dra sitt strå till stacken vad gäller miljön.
nallum: Såg även idag att Coop hade fina bänkskivor i laminat, är det någon som vet om dessa är bra och står sig i konkurrens med andra laminatskivor?
EB: Det allra enklaste som du kan börja med är tvättmedel. Blöt upp tvättmedel och smeta ut. Låt stå ett tag. Gno av ordentligt med diskborsten. Skölj och torka av. Gör ev. om vid behov. Räcker inte detta finns medel att köpa, tror det heter Autosol.
nallum: Tack för Dina svar, då vet jag att det ska funka med en fläktkåpa så småningom.
TMC: [citat] Vi köpte inte heller av Italianbrands för de är den svenske agenten. Men vår leverans gick direkt och inte via åf, vilket är deras normala sätt att leverera så därför ingår inte inbärning såvida du inte beställt det av din åf. MVH TMC
Roary: Att vattnet forsar ner när du öppnar rensluckan tyder på att det är avluftningen som är problemet. Tänkt dig vattnet som en tät propp längst upp i systemet. Proppen trycker neråt i röret och skapar ett övertryck i systemet och kan inte röra sig neråt. När du öppnar rensluckan så släpper du på övertrycket och vattnet kan forsa ner. Nu är inte jag någon avloppsexpert, jag har