9 412 läst ·
7 svar
9k läst
7 svar
Inlandsis i kylskåpet
Hej
Har en knappt 4 år gammal Husqvarna kyl som har fått för sig att vi ska ha en glaciär i kylskåpet. Kan detta bero på att termostaten är trasig?
Kylen slår på och av som vanligt, alltså den är inte konstant igång. Temperaturen ligger runt 6 men det blir ändå fullt med is på väggen där kylelementet sitter.
tacksam för tips och hjälp.
Har en knappt 4 år gammal Husqvarna kyl som har fått för sig att vi ska ha en glaciär i kylskåpet. Kan detta bero på att termostaten är trasig?
Kylen slår på och av som vanligt, alltså den är inte konstant igång. Temperaturen ligger runt 6 men det blir ändå fullt med is på väggen där kylelementet sitter.
tacksam för tips och hjälp.
Produkter som diskuteras: "tätningslisten"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
56 kr inkl moms
Läs mer
För att det ska bildas stora mängder is behöver det komma in totalt sett stora mängder fuktig luft som kan kondensera och bli is.
Vi har haft liknande problem i en betydligt äldre kyl som ibland löpte amok. Förmodat fel på termostaten ledde till att det ibland var minusgrader med is, för att sedan bli åtta grader varmt.
Anledningen till att det bildas mer och mer is när du väl har ett islager är att kompressorn arbetar för att sänka dina sex grader. Isen isolerar dock kylelementet så det mesta försvinner på vägen och kompressorn jobbar ännu hårdare med mera is som följd.
Vi har haft liknande problem i en betydligt äldre kyl som ibland löpte amok. Förmodat fel på termostaten ledde till att det ibland var minusgrader med is, för att sedan bli åtta grader varmt.
Anledningen till att det bildas mer och mer is när du väl har ett islager är att kompressorn arbetar för att sänka dina sex grader. Isen isolerar dock kylelementet så det mesta försvinner på vägen och kompressorn jobbar ännu hårdare med mera is som följd.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden