Vi planerar som bäst kök och det är inte alldeles enkelt. Och eftersom vi aldrig byggt kök förut finns säkert massor av fallgropar. Så vi önskar era synpunkter och råd!
Tar med bild på hur köket ser ut idag och så en idé från Ikeas köksprogram. Vi kommer att bygga köket som de gjort på bloggen "it´s a House", dvs med Ikeastommar men med en ram och egenhändigt byggda fronter.
Köksprogrammet är ju lite missvisande eftersom vi inte ska ha lådorna som standard och dörrarna är egentligen öppna gångar till hall och serveringsgång till matrummet. Den mindre dörren är dock dörren till skafferiet, men öppnas åt andra hållet.. Till höger om kylskåpet mellan det och väggen ska vi bygga någon slags sak som förvaring för vinflaskor, kokböcker och annat smått och gott. Kylskåpet ska såklart stå emot bänken, men det gillade inte programmet.
Vi önskar synpunkter på om det blir bra med fristående kylskåp där eller om det ser konstigt ut. Diskhon kommer ju heller inte symmetriskt rakt framför fönstret utan nästan framför det vänstra fönstret. Ser det märkligt ut?
Spis och ytterligare en vask kommer att finnas mitt emot dessa skåp. Uppdaterar tråden med det senare.
Tar med bild på hur köket ser ut idag och så en idé från Ikeas köksprogram. Vi kommer att bygga köket som de gjort på bloggen "it´s a House", dvs med Ikeastommar men med en ram och egenhändigt byggda fronter.
Köksprogrammet är ju lite missvisande eftersom vi inte ska ha lådorna som standard och dörrarna är egentligen öppna gångar till hall och serveringsgång till matrummet. Den mindre dörren är dock dörren till skafferiet, men öppnas åt andra hållet.. Till höger om kylskåpet mellan det och väggen ska vi bygga någon slags sak som förvaring för vinflaskor, kokböcker och annat smått och gott. Kylskåpet ska såklart stå emot bänken, men det gillade inte programmet.
Vi önskar synpunkter på om det blir bra med fristående kylskåp där eller om det ser konstigt ut. Diskhon kommer ju heller inte symmetriskt rakt framför fönstret utan nästan framför det vänstra fönstret. Ser det märkligt ut?
Spis och ytterligare en vask kommer att finnas mitt emot dessa skåp. Uppdaterar tråden med det senare.
I min värld kan det inte bli för mycket förvaring i ett kök så jag tycker det fattas skåp på alla väggar
Det är väldigt praktiskt med lådor i underskåpen så det kan jag rekommendera, gärna breda vi har 800 och 1200 breda.
Men som sagt, jag skulle satt skåp där det fick plats och undvika öppna, oanvända ytor med nån lite hylla bara.
Men som sagt, jag skulle satt skåp där det fick plats och undvika öppna, oanvända ytor med nån lite hylla bara.
Jan-å: köket är litet så skåp på väggarna "faller in på" en tror jag. Det får inte bli mindre än det redan är. Så därför har inte räknat med väggskåp alls.
Vad gäller förvaring har jag nästan svårt att se vad vi ska fylla alla tänkta lådor med. Vid spisen, den sidan man inte ser på bilderna, så kommer det bli ett egenbyggt skåp med lådor till vänster om spisen och till höger ett 60-skåp och sist ett 40-skåp för vasken. Sedan har vi ju ett rymligt skafferi. idag står ju kylskåpet i skafferiet så det ger ju plats sen. Och så har vi serveringsskåpet i serveringsgången som slukar massor. Och kniper det finns det en städskrubb som kan göras om mitt emot serveringsskåpet.
Det blir som du föreslår lådor i underskåpen, inga luckor förutom till diskmaskinen. Men dock enbart 60 och 40 breda.
Det vi nu fastnat på är vart vi ska ha micron. Den får liksom inte plats i vår plan.
Vad gäller förvaring har jag nästan svårt att se vad vi ska fylla alla tänkta lådor med. Vid spisen, den sidan man inte ser på bilderna, så kommer det bli ett egenbyggt skåp med lådor till vänster om spisen och till höger ett 60-skåp och sist ett 40-skåp för vasken. Sedan har vi ju ett rymligt skafferi. idag står ju kylskåpet i skafferiet så det ger ju plats sen. Och så har vi serveringsskåpet i serveringsgången som slukar massor. Och kniper det finns det en städskrubb som kan göras om mitt emot serveringsskåpet.
Det blir som du föreslår lådor i underskåpen, inga luckor förutom till diskmaskinen. Men dock enbart 60 och 40 breda.
Det vi nu fastnat på är vart vi ska ha micron. Den får liksom inte plats i vår plan.
henke: du missförstod helt vår plan. Det är ju stommarna vi INTE vill bygga själva, men däremot ska vi bygga fronterna själva. Det som syns kommer inte vara standard men det som är dolt får gärna vara det.
Hoppas det. 
Klicka här för att svara


