Kök
Gornor Ulragh: Vi lade på Osmo hårdvax för 4 mån sedan på vårat EK köksbord/arbetsyta. Ytan ser ut ungefär som om den var oljan med lite högre glans MEN den har den lackade ytans hårdhet samt blir inte missfärgad. Våra barn 3+5 har konditionstestat ytan 1. man kan utan skarv "laga", vi hade på ett ställe inte fått på jämt lager med vax olja 2. Ytan är motstådnskraftig mot rödvin under en
MartinHO: Jag vet inte om dom har öppet på söndag men du får kolla eller ringa och fråga dom ligger i Jordbro www.divetro.se Vi har betalat rund 4600 kr inkl. moms. men det beror på storleken och vad ni vill.
pandrewskij: Testa denna länk då: https://portal.bsh-partner.com/portal(bD1kZSZjPTAwOQ==)/PORTALFRAME.HTM Om inte det funkar, gå in på startsidan http://www.siemens-home.se/ och leta dig fram till nedladdningssidan.
byggankan: Jo jag vet att det är samma ägare, men det är ju inte samma säljare...
njitnjau: Jag tänker att maskinluckan får inte gå för långt ner så den tar i kanten på sockeln.. Har sett att kvänum kök använder tex miele till liknande installationer. Men tycker att mieles diskmaskiner är lite väl dyra..
byggankan: Tack för alla snabba svar. Ska kolla upp svensksten.se också.
CrilleE: Jättebra förslag! Tackar. Perfekt att ställa sina kryddor, vinäger och lite fina olivoljor o.s.v.. Nu är jag lite mindre arg på mig själv. :)
stiga: Märkligt. Vet inte varifrån skivorna kommer men hör av er till leverantören av köket och be att de kommer och tittar på skivan.
Kemi: Nu blev det en semi integrerad siemens tillslut, valde semi varianten för att få en obruten linje på köksskåpen, alla på den raden kommer att vara en liten 13 cm låda och en 57 cm. http://www.tretti.se/vitvaror/diskmaskiner/60-cm-bred/siemens-sn56t590sk Tack för svaren !
byggankan: Med tanke på att ni har vita skåp och väggar så tror jag inte att ni behöver oroa för att det ska bli mörkt oavsett vad ni väljer för golv. Om ni vill ha något lättskött till bänkarna så är väl sten det bästa materialet. Håller med dig i det du skriver om ek, är inte så förtjust i bänkskivor av ek. Golv i ek gillar jag däremot. Och golvet tror jag blir jättebra som du
Jan___: Hey, tack för svar alla! Kollade på den som lasa7 skrev om http://www.vitvarumaklarna.se/produkt/49010011 och allt tyder på att jag köper en sådan. Äntligen!
AnneFi: Jag fortsätter att skriva här lite och hoppas på napp. är så otroligt tacksam för svaren och synpunkterna jag fått hittills eftersom dom gett mig ett mycket bättre alternativ än det jag hade från början. jag funderar över tapetseringen. Tänkte att man kanske kan tapetsera med tapeten jag tänkt i hallen och på hela köksväggen där jag sätter glas. på väggen på andra sidan av
_jenny_: Ja jag har kollat där en del, jättebra sida när man renoverar :D Men har kanske varit dålig på att söka, för jag har inte hittat riktigt 'rätt'.
bygga_bo: Man skulle kunna säga att det beror på att jord och jord inte är samma sak... Din diskbänk är förmodligen jordad via vattenrören, och diskmaskinens är jordad via elnätet. Då dessa inte är anslutna i samma kopplingspunkt kan de ha lite olika potential, vilket på vanlig svenska innebär att det finns en liten spänning mellan dem. Det är den spänningen du känner när du rör vid
annicaahl: Ja hade jag kunnat ha den upphöjd sidan om vasken hade jag haft det men i vår planlösning är där bänkskiva vid båda sidorna så det blir så att säga nere uppe nere så det skulle se konstigt ut. Hoppas du förstår vad jag menar. Vi brukar inte skölja vår disk men ibland är man tvungen tycker jag o då får man räkna med dripp dropp ibland.
Bezt: Ännu bättre för ekonomin är ju att importera Whirlpool (som IKEA har som leverantör) via Tyskland. Finns skrivet om detta på forumet lite här och var.
DeEss: Kanske så dags att skriva nu - mikron sitter kanske redan på väggen. Jag köpte träkonsoller, samma typ som du har till fönsterbänkar, fast större/längre. Dessa var i ek, då resten av köket är ek, men finns i vitt också. Tror, om jag inte minns fel att det var på Cheapy. Sedan vänder du dessa uppochner och ställer mikron på dom. Jag borrade hål för mikrons tassar, så att den
johanth: Jag har siemens i hela köket sedan 2007 har jag bytt 4st frysar nu gick garantin ut för 2 veckor sedan och dom vill inte ta de på garanti längre. så nu ska jag slänga frysen så långt de går. men man blir ju tvungen att byta kylen med så att dom är lika. BLÄÄÄ för siemens
Consensus: Inga problem hos oss. Viktigast för oss var att det är mdf, så vi förkastade de billigare spånskiveluckorna.
bävern: har du kvittot kvar, o den inte är äldre än10år. ( från ikeas sida. =>) "Vad omfattar den här garantin? 10 års garanti gäller för alla IKEA köksblandare utom LAGAN köksblandare. Garantin omfattar materialoch produktionsfel, och gäller från inköpsdatum på IKEA. Originalkvittot gäller som inköpsbevis. Garantin gäller endast för hemmabruk"
CrocoCharlie: Kolla Tovenco sortimentet. Måttbeställda helt efter önskemål. Charlie
Jan-Å: Visst blir det en slags "skarv" även under diskhon men den förutsätter jag att Ni dels behandlar med nåt som gör den vattenavstötande och dels tätar kanten på diskhon så där ska det inte komma vatten om det görs rätt. Skarven däremot ligger helt öppen för vattnet, det är inget bra. Oavsett vad det finns för nåt att täta skarven med så måste det vara det absolut sämsta
Andreas Lindblad: Hej på er Vi har exakt samma problem med lukt i vår nyinköpta lägenhet som är byggd 2002. änns som röklukt/fuktig sten, lite söt, ganska svårt att beskriva. Vi tänkte prova ozonbehandling. Någon som har erfarenhet av det eller fler tips på vad det kan vara? /Andreas
stiga: Smaksak hur du kombinerar bredderna men det blir lite sådär med osuppfångningen om du kör en smalare kåpa än häll.
Raceman: [citat] Exakt så är det. :) Och skulle du koppla hällen mellan två faser dvs. 400V så brinner den. :rolleyes:
screamin-daemon: Det blir nog lite väl häftigt med både ugn, häll och diskmaskin. I vanlig fall kan det gå att ha ugn och häll på 20ah 1 fas pga. man sällan har allt på max. Men om du nu diskar, kokar vatten, stekar korv och griller lite, då blir belastningen för stor. Det finns MÅNGA som har frågat om just detta. Titta och sök här: http://www.byggahus.se/forum/el/
Curry: Vi har Ståt i vårt kök och tycker det funkar bra. Brukar dock inte spilla så mycket på luckorna... Om det nån gång kommer lite kladd på dem är de dock lätta att torka av, även i spåren, eftersom de är ganska grunda. Klart det hade gått lite snabbare att städa helt släta luckor men för min del går utseende före funktion :-)