Kök
byggbävern: Hej! Tack för era förslag. Tror at vi kommer ha gips under panelen. Då kan även tapeten gå ner en bit under bröstlisten. Det ser säkert lite snyggare ut.
Consensus: En vägg i mitt kök ser precis ut som hos dig. Jag valde alt 2. Jag har dock överskåp och de hade blivit förskjutna mot underskåpen annars. Det ser inte det minsta konstigt ut att dra täcksidan hela vägen ner. Det ser snarare konstigt ut annars med en udda kant vid korsningen bänkskiva/täcksida.
mikio: Är infästningen i luckorna med annan storlek på hålet eller är det samma så jag kan använda de gångjärn som finns i Marbodal-köket? Nu börjar jag kanske nästan bli dumsnål iof. Har en lucka som måste fästas i en täcksida som sitter bredvid luckan istället för att som vanligt fästas i en stomme. Istället för att det är gjort för att sitta 90grader vid stängt läge ska det
I love Hjo: Hjälp, kan inte hitta lämpligt kakel+fog till Marbodal Torö vit+ek kök. På de flesta bilder är det glasskiva med målad bakgrund, och jag vill ha vitt kakel, utan vit fog. Vår bänkskiva är svart,antikborstad granit på halva väggen och rostfri diskbänk på andra halvan. Golvet är ek. Mina huvudalternativ just nu är 5x5 Höganäs Arkitekt vit (blank el matt?) med grå fog eller en mer
byggankan: Jo jag har som sagt också svårt för imiterade material men kan tycka t.ex. en laminatbänkskiva helt i svart eller vitt kan vara snyggt. Har också kommit fram till att plattorna inte passar, skulle passa bättre i min brors sekelskifteshus. Det är mest det att de är de enda stora blanka svarta lite melerade kakelplattorna jag sett till ett bra pris. Men jag har ju inte letat så mycket
Pablo: Apollonia: Det ser fantastiskt bra ut! Vi har precis samma historia som bloggarna, hittat ett kvänumkök, men det blir för dyrt så då får man bygga själv. Nu blir det bara att börja skissa och sedan bygga.
Tessok: Ø35mm är nog vad man kan kalla standardmått. Många blandare klarar mindre hål men "foten" på blandaren gömmer då hålet.
akhagen: Lacka om luckor beror mycket på ytskikt så klart. Mina högglansiga röda abstrakt-luckor är ju körda då de är folierade.
Ronken: Detta var väldigt bra råd.. Ska ta upp det med de övriga.. Tack för rådet!
Tessok: Med färgförstärkare som är en permanent behandling (impregnering) får man en ordentlig grund för framtiden. Vanligt diskmedel är basiskt och ger skivan ytterligare resistans mot fläckar. Den matta ytan speglar inte spottarna från underskåpen som kan vara riktigt störande i blanka ytor. (även i blanka laminat)
frhe: Jag satte mellanrum så att inte allt skulle spricka av rörelser i huset. Mellanrummet täckte jag med samma hålkälslist som vi har i övriga köket.
RobZombie: [citat] För många år sen när jag la nytt golv (laminat) i ett kök tyckte jag att kaklet såg väldigt trist ut och råkade få 2-3 kvm över av golvet. Så jag testade att limma upp det överblivna golvet rakt över kaklet. Gick lysande och resultatet blev helt ok faktiskt. Tog ungefär 1,5 timme från tanke till färdigt resultat och det kostade max 500:- totalt (79:- kvm och några tuber
HusLina: Jaha :) det har jag inte tänkt på! hmmm har du nån bild?
teakfreak: Lade in ett teak-trallgolv i tvättstugan. Blev himla fint. Träribborna sitter på en plastgrej och det blir luftspalt under. Varken lika mycket vattenstänk eller smuts i tvättstugan som i badrummet dock. Några vattendroppar när jag tvättar något för hand i hon. Torkar och försvinner. Under hon och diskmaskinen fortsatte vi med granit-trallgolv. Påpassligt nog samma storlek på
Stringfellow Hawke: Lagningsvax för parkett funkar utmärkt på laminat. Bäst är dom små kitten med en massa lika färger där man kan blanda sig till exakt rätt färg. Dock ett rätt dyrt kit. http://www.theofils.se/ProductList.aspx?subgroupid=8050&menuItemId=8050
ebbaliten: det lutar åt att försöka anpassa stommarna efter rådande mått, vill helst slippa öppna hyllor då jag ogillar dammtorkning :) kan tyvärr inte nyttja de gamla stommarna då dessa inte har samma mått som de vi beställt.
Anna_H: Inbyggnadsugnarna har alltid fläkt, det är så vitt jag begriper inget man måste tänka på att köpa separat, men "estwing" har rätt i att det är värme som måste ut. Jag trodde också det skulle bli knepigt med ett skafferi i hörnet, men det blev jättebra, särskilt eftersom det gör flera av överskåpen överflödiga.
andersmc: 30 eller 40-tal. Men det är upp uppfräschat sedan dess.
ZeroX66: Det var inte det jag menade utan att det har spårat ur och handlar inte om ämnet längre. Stäng tråden och ta upp era arbetsmetoder i en annan tråd som relaterar till ämnet. :) [citat]
Yrrol: Kan ju bjuda på en väldigt hastigt modifierad bild... och i min dröm så blir det en typ av palmväxt eller med underbelysning i hörnet bakom soffan... eller så vore en 90graders soffa bättre... nåväl.. då jag ogillar skinn så ser jag mig något grått tyg (avtagbart)... sen ekbord matchande arbetsköket... hum hum... funderar på att ha en 32" touchcreen monitor (hittade någon billig)
L-Bror: Kruxet med att göra själv är ju den underlimmade diskbänken. :( Den e inte lätt... Fast med bra verktyg går ju allt. :D Sigro har rätt så bra pris på skivorna. Dock är dom bara 30mm tjocka. Men dom fixar snygga hörn, kanter och underlimmade diskbänkar. Har använt dom till 3 kök nu och är mycket nöjd. Snabba i leveranserna oxå. :) Fast 20.000:- för 10 meter diskbänk med
Clarkie: Vad skiljer Silestone från Jetstone och Technostone??
Max32: Är det någon som vet var man kan få tag i tunna högglansiga skivor som bara är 2-3 mm tjocka ? De som jag hittat är typ skivor som är 10-12 mm tjocka medan jag letar efter tunna högglansiga skivor. Någon som vet var man kan köpa dessa ?
Raceman: Det är väl skruvben på Kvikstommarna? I så fall kan du väl höja altsammans, om du står ut med en lite högre bänk? Som sockel under stommarna inhandlar du sedan en som ser likadan ut som den i din lägenhet.
hek: Siemens service kom och bytte glaset imorse. Körde igång rengöringen 1,5h för att testa.. nu verkar det fungera fint iallafall.