Kök
Sharp: Jag skulle ta dit en Elektriker för att sätta dit uttag på rätt plats. Skarvsladdar är till för tillfälliga installationer.
Caspár: [citat] Vilken tur att alla har olika smak, vad tråkigt det skulle bli annars. :-)
gunnars tandläkare: Tack för alla svar!! Jag river och stökar som bäst nu. Fasat in vp rör samt välver tak vinkeln som bäst med gipsbruk samt att jag putsar väggar.
torparnorpan: amen i kyrkan vilken bra länk!! Tack tack, nu börjar det brännas :-)
Kurtivan: Vi har ett SweNova kök sedan 1986 och är väldigt nöjda med kvaliteten. Vi har luckor med ett fräst spår, i det spåret sprack färgen på första omgången luckor redan efter en månad men luckorna byttes ut utan diskussion.
robber: Jo klent men antingen det eller göra om allt i köket då är valet lätt :) Mailat alla nu. Pallar inte att kaosa runt i alla byggvaruhus. /R
byggankan: Rent generellt så tycker nog de allra flesta att material som imiterar andra inte är speciellt snyggt. Jag skulle i alla fall rekommendera att ha klinkers på golvet om det är det utseendet ni gillar, alternativt en matta typ linoleum som inte härmar ett annat material om ni vill ha ett mjukare golv. Samma sak med bänkskiva, en enfärgad laminatbänkskiva känns inte lika billig som en
Raceman: Det går ju också att kompencera tappet i drag med att montera in en kraftigare fläkt. :)
Gardsiö: Någon som har tips på annan tillverkare än Smeg med blå skåp (alt. grönt) kyl, frys, kyl/frys?
Tessok: Om det finns urtag för häll eller vask är det bra om de är förstärkta framför och bakom urtaget. Glasfiberarmeringar gör att skivan klarar spänningar som kan uppstå om huset rör på sig. Se: http://www.cgksten.se/tillverkning_forstarkning_urtag.html
byggankan: Ja då kanske vi klara vår budget. Vi har satt 50 000 som max i tillval på kök och då går uppgradering av vitvarorna på ca 20 000 extra och bänkskivan på ca 10 000 (från Diapol), så vi har 20 000 kvar till skåpen. Har också nu när jag mätt lite noggrannare kommit på att längden på våra underskåp är ungefär desamma som i standardhuset och längden på våra överskåp t.o.m.
Havsutsikt: Svindyrt, men tänk ändå, har man aldrig satt kakel förut så har man inga grejer till det heller. Att köpa upp sig på lite kakelskärare, kamslev/spackel, svampar mm. och det sedan blir sådär för man köper billiga verktyg. Det är fortfarande inte billigt, men kanske bekvämt för en del.
ByggareNick: Ja det går. Kanske fixar dem det när det sitter uppe men annars är det ju inte svårt att ta ner. Släng upp allt du.
Martin_Blomberg: [citat] Jag rev ner en vägg mellan hall och kök för att göra köket större. Taket i hallen var jämnt och fint. Taket i köket var skrovligt. Kommer inte ihåg dem exakta målartermerna för skrovligt tak, men det är typ sprutmålat med små korn i målarfärgen. Det gick alltså inte att måla om utan att ta in målare (dyrt). Lösningen för min del blev att lägga nytt innertak
pillan71: Misstag vi har gjort (så att ni kan lära er av det): mät på mm och på flera höjder och bredder - vi fick knappt in vårt 80cm breda höga skåp (det tog en timme och jag önskar vi satt dit ett 60 cm brett så att vi kunde haft lister) - vi fick slipa av en bänkskiva (svart granit) - vi fick öppna upp i väggen och stoppa in en bänkskiva där (svart granit) - bredden på kyl och frys (ej
byggankan: Jag skulle välja att sätta diskmaskinen i arbetshöjd istället för ugnen. Den använder man ju varje dag, ugnen bara ibland.
MathiasS: Jag har också en ronda. Jag antar att du då har den runda skorstenen. Den går bra att klippa med plåtsax.
ziddhartha: Kolla på den här lösningen. http://www.invita.com/Default.aspx?ID=11479&GroupID=GROUP25 (bakom kryddkvarnarna). Fläkten komer från Gaggenau. http://www.gaggenau.com/SE_sv/products/ventilators-overview/product-detail.do?contentId=9c1c1247-3e4d-4bf0-b67e-2a35cc51c0e2&family=Hoods Jag var mycket intresserad av att placera en sådan i min nya köks-ö. Fläkt/filter paketet blir dock väldigt
ziddhartha: Var också inne på F&P lösning ett tag. De går ju även att få för ca 7500 i USA. Har numera ändrat mig efter det jag hittade maskinen hos en köksleverantör. Jag kände och klämde rejält och fick inte alls gott intryck av kvaliteten. När lpdorna var utdragna så kunde man vicka flera centimete på dem. Jag upplevde även facken som något trånga.
ziddhartha: Det finns även 90° böjar med 3 x radien som ger en mindre tryckförlust. Att gå upp i dimension är inte alltid att föredra. Den ökade arean på rören sänker hastigheten på luften och de particklar som smiter igenom filtret kan lätt lägga sig i kanalen. Jag sitter själv i samma funderingar men kommer nog välja kolfilterfläkt, Moderna fläktar har ett flöde på ca 800m3/h. Mycket
larsson.therese: Vi har lite svårt att bestämma oss för vilket kök vi ska sätta in, men har nu börjat fundera på ikeas solär i bok men jag har inte hittat så många bilder här på den vida webben, finns det nån här som har den och kanske kan berätta om det är vårat dröm kök:(
Hejduk..tig: Då är svaret på din fråga att gips är ett bättre väggmaterial än den masonit som du har.
BigR: Japp, och det borde vara enkelt att ändra bredden på det.
stiga: [bild] [bild] GE som skall finnas i handel från och med april. Sedan finns även den lilla besten nedan och den finns med leverans från och med nu. [bild] [bild]
Ingvar A: Om du inte ska gjuta även hon/vasken i betong bör du lägga plåtvasken i formen innan du gjuter. Det bästa sättet att få "planlimmat".
BigR: [citat] Det här var ditt första inlägg forumet, så det kanske vore på sin plats att du kompletterar med lite bakgrund till dessa påståenden som annars ter sig mer som anklagelser.