Kök
Spik: Hej Golvet går mer åt grått o känns lite "kallare" medans fönsterbänkarna har en beige ton i sig. Jag kan leva med det och störs väl inte av det men det kan ju vara bra att veta att det kan skilja mellan olika fabrikat även om båda heter carrara. / Spiken
Tiger79: En vanlig kolfilter fläkt har väl motor!? Den ansluts inte till någon vent kanal utan filtrerar luften och blåser tillbaks den in i rummet. Eller har det hänt något revolitionerande på marknaden? MVH
peterochcarina: Slipa lätt med fint sandpapper i träts riktning, torka rent! Jag använder ej pensel till vaxet då det behövs så oerhört tunnt lager för att få det bästa resultatet. Polera bara in ytterst lite med hjälp av en kökssvamp (mjuka sidan), torka av med torr trasa omedelbart om det kommer vax på diskbänk el dyl. Det tar inte lång tid men håller sig sedan desto längre!
Hemmakatten: Har precis samma erfarenhet som Gringo75. Vi köpte också våra vitvaror hos en lokal handlare till mkt bra pris.
lingonskrutt: Någon som har fläkten HW400 ur IKEAs framtid serie? Tycker den är grymt snygg men vill gärna höra omdömen från ngn som testat den.
adl: Har precis monterat en 90cm häll och har ca 20cm på ena sidan, har inte haft något problem med att det känns trångt. / Adam
Joel.I.A: [citat] Tydligen inte... Tröttsamt att lägga upp en ny tråd för att få upp en bild. Hur som helst, diskmaskin närmast dörren i kortändan av köket, en stor fyrkantig enkelho jämte den, sedan en liten smal "halvho" där dubbelhon är på originalritningen.
Mattias Jönsson: Hellre för stark än för svag. En kompis byggde en egen köksfläkt och på full fart åkte svartpepparn upp i fläkten istället för ned i köttfärssåsen! Men med en varvtalskontroll var det problemet lätt löst. Och som sagt, en stor fläkt på lågt varv låter mindre än en liten fläkt på högt varv.
Tessok: Vis av egen erfarenhet (dumhet) har jag lagt en hel del skiffer som är ordentligt ojämn på ytan. Fogningen gör jag i korta sekvenser och tvättar hela tiden bort fogmassan från skiffern. Skulle det finnas kvar fogmassa på skivorna dagen efter som jag missat vid själva fogningen använder jag utspädd saltsyra ca: 5%-ig. Mätta fogarna med vatten innan så det inte tar bort fogen mer än
mariaarvidson: [citat] Vad kul att den här tråden har fått liv igen! :) Det är mycket möjligt att glaset varit mer tåligt om det suttit dikt an en slät vägg, om inte annat så betydligt lättare att sätta upp! Tyvärr gick inte det riktigt hos oss eftersom väggarna var så fruktansvärt ojämna. Sen utsätts den ju inte för någon yttre påverkan direkt, så jag tror inte det spelar någon roll i det
popsta: Hej! Jag håller på att planera om vårt kök. Skulle vilja ha ett skåp mellan 1-15, meters höjd att använda som skafferi. Undrar om någon vet ifall det går att inreda inbyggnadsskåpen som man vill? Kan man sätta vilken lucka man vill, alltså om man vill ha utdragslådor eller vanlig lucka? Såg en bild på det någonstans, och det kan kanske vara lösningen för mig.
Fraser: Aha, var det det hålen var till för :-) Jo, själva "skorstenen" går en bit ner i fläkten så att säga så det är inga problem att kapa där :-)
Tessok: Om det är en kökshalvö där det finns plats att ha hällen längre in är upp till 100mm OK. Att kunna lägga stekspaden eller en gaffel korta stunder framför hällen känns bra. De minsta barnen får heller inte lika lätt tag i kastrullen med hett vatten. Har man småttingar själv skall det givetvis sitta ett permanent skydd framför hällen.
bigsnucke: Jag länkade bara till den sida Google hittade när inlägget skrevs...;) Det kanske gjorts en liten it-satsning på firman?:) Kul att se det de producerar, att de kunde snickra tvekade jag inte på förut heller...
byggankan: Vi har stora vita klinkersplattor på våra bänkar i köket. Det var billigt, är snyggt och inga som helst problem att hålla rent. Vi har använt någon form av fogförsegling som vi köp på Bauhaus i fogarna. Jag har spillt både blåbärssylt och rödbetor på fogarna och det har bara varit att torka bort. Men jag skulle rekommendera att ha mörka fogar, vi har ljusgrå vilket inte var så
imported_Tessan: Tack för alla svar! Då blir det nog snart att åka till Ikea för att lägga in en beställning.
Tessok: Jag har inte en aning om hur det ser ut men att limma borde väl gå. Jag använder konstruktionslim til det mesta som skall hålla väl och länge. Vikten/tyngden av luckan är väl ett större problem....... Att testa med att tejpa fast den provisoriskt är nog ett bra val.
danne007: Jag röstar på svart. Tror inte det blir för mörkt. Är hela väggen täckt med den mosaiken så kanske.
Dwanged: Solfilm, 6-8mm glas funkar bra. Tänk på att det kan bli väldigt varmt mellan spisen o väggen så att glaset spricker om du inte kör med härdat glas.
veasel: Du läste nog lite slarvigt om du tolkade det som 100,- för varje vitvara. Så här skriver hon i länken: "var på kökskväll på ikea nu innan jul. till nästa år skulle det bara bli vitvarukampanj. Vecka 4-9 får man 100 kr för varje vitvara man köper. Köper man 2 stycken så får man 2 * 200 kr etc. Frågade om den vanliga kökskampanjen och den sa dom att dom inte skulle ha."
Paul-Staffanstorp: [citat] Visst går det att skära smala bitar... Om inte med knäckaren så med vattensågen... Är det såå lite kunde man kanske trollat bort det hela med ytterst lite större fogar...
Akvist: Jag köpte skåp och P11:or från Gas och Gasolmästarna i Göteborg (www.ggm.nu). Det är ett enkelt låsbart plåtskåp med plats för två P11 och varningsskylt på utsidan.
malinahlen: Jag förstår din fråga, tror jag, efter ha läst i din andra länk ovan. Du har inte tänkt att byta ut de gamla köksstommarna, utan bara spis och fläkt. Då är det svårt att få plats med en bredare fläkt... Personligen tycker jag att den fläktdesign du valt passar bättre att hänga fritt, och inte klämmas in mellan två skåp. Jag skulle hellre ta nåt i stil med denna:
Tossegubbe: Trixet i hörnen är att inte gå i 90grader emot hörnet utan göra en S sväng så man korsar hörnet i kke 20graders vinkel, då behöver du inte alls gå så djupt eller få en skarp böj på slangen.
cullberg: Jag brukar försöka göra så att man får en bra balans, alltså bra arbetsyta på båda sidor om både vask och häll, men som sagt, minst 80 om det inte gör att det blir för lite på någon annan sida.