Ni som tex har Elektrolux/Husqvarna vitvaror i rostfritt monterade i ett IKEA kök, hur har ni löst det?

Som jag förstår är IKEAS "standard" för 175 höga kyl och frys om man ska kombinera med överskåp. Rostfria skåp på 175 är bara IKEA som har "alla" andra har 180cm :@
Deras ugn/micro skåp har en höjd på öppningen som är 2 cm för liten:S.

Alternativet för oss är att ta HTH som ingår i huset men det går på 80' mer för en likadan lucka, Tidaholm Ek.
 
Jag tror att det hela ligger i att IKEA har 2 olika höjder på sina högskåp. Kör man med det lägre skåpet så blir det problem, Men kör man med det höga skåpet så är det inga problem.

Jag har det höga, För mig så kan jag utan problem köpa en kyl på 185 om det skall vara så, Mico och ugn där har jag 10 cm marginal, det jag behöver göra om jag köper annat än Ikea vitvaror är att kapa om en passbit.
 
Har igår varit och köpt Ikeas kök och då köpt 2 st överskåp till kyl och frys.
Kyl och frys är 180 cm höga och överskåpen är 35 cm, takhöjd 238 cm.
Jag vill inte ha något galler i mellanrummet för ventilationen.
Är det någon som har något bra tips på vad man kan göra i stället för galler, så att det fungerar med ventilationen?
 
frohike skrev:
Jag tror att det hela ligger i att IKEA har 2 olika höjder på sina högskåp. Kör man med det lägre skåpet så blir det problem, Men kör man med det höga skåpet så är det inga problem.

Jag har det höga, För mig så kan jag utan problem köpa en kyl på 185 om det skall vara så, Mico och ugn där har jag 10 cm marginal, det jag behöver göra om jag köper annat än Ikea vitvaror är att kapa om en passbit.
Som jag läser katalogerna har det ingen betydelse om man har det höga eller låga skåpen.
Men det kanske finns fler prylar hos IKEA än vad som är med i katalogen, ska in och fråga.

Passbitar låter som en ok lösning med tanke vilka pengar det är i att byta ut HTH köket.
 
nallum skrev:
Har igår varit och köpt Ikeas kök och då köpt 2 st överskåp till kyl och frys.
Kyl och frys är 180 cm höga och överskåpen är 35 cm, takhöjd 238 cm.
Jag vill inte ha något galler i mellanrummet för ventilationen.
Är det någon som har något bra tips på vad man kan göra i stället för galler, så att det fungerar med ventilationen?
Just den tyckte jag var strulig, 180+35 = 215, som inte stämmer med ugnsskåpens höjd...
 
Jag fick lära mig den hårda vägen: När jag skulle skjuta in kyl och frys och det fattades 5 cm i mitt nya kök, jag plockade bort överskåpen och köpte plåtöverskåp till kyl och frysen som var i samma design. Jag tyckte det var dåligt att IKEA inte upplyste oss om detta. (så är det någon som behöver två överskåp med Lidingöluckor...)
 
Jag har varit på IKEA idag och konstaterat att det är passbitar som gäller...
fick lite råd som hjälper till att ge snyggare lösningar på passbitarna, bla ska jag göra lådan under ugnen 2 cm lägre för att kunna behålla 57 dörren överst.
över kyl/frys finns ingen optimal lösning, här får det bli en passbit på 17 cm, kanske fäller jag in ett ventilations galler där så ser det ut som lösningen är med vilje...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.