2 796 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Överskåp utan galler!
Har varit och köpt Ikeas kök och då köpt 2 st överskåp till kyl och frys.
Kyl och frys är 180 cm höga och överskåpen är 35 cm, takhöjd 238 cm.
Jag vill inte ha något galler i mellanrummet för ventilationen.
Är det någon som har något bra tips på vad man kan göra i stället för galler, så att det fungerar med ventilationen?
Kyl och frys är 180 cm höga och överskåpen är 35 cm, takhöjd 238 cm.
Jag vill inte ha något galler i mellanrummet för ventilationen.
Är det någon som har något bra tips på vad man kan göra i stället för galler, så att det fungerar med ventilationen?
Är det just ett galler du inte vill ha eller är det mellanrummet du pratar om? Om man vill ha något annat än galler kan man ta en täckskiva eller en träskiva och helt enkelt borra ett antal hål i en rad. Måla i samma färg som skåpen.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ovankanten på överskåpen ska i första hand linjera ovankanten på eventuella väggskåp.
Har man inga sådana i anslutning kan man ju sätta dem lite hur det passar en själv.
Ventilationen kan man lägga både mellan kyl/skåp eller i takanslutningen ovanför skåpen ifall ryggen är indragen på skåpen.
Dock måste där vara ventilation någonstans eftersom garantierna inte gäller på vitvarorna annars.
Det brukar stå i installationsanvisningarna hur mycket de kräver.
Har man inga sådana i anslutning kan man ju sätta dem lite hur det passar en själv.
Ventilationen kan man lägga både mellan kyl/skåp eller i takanslutningen ovanför skåpen ifall ryggen är indragen på skåpen.
Dock måste där vara ventilation någonstans eftersom garantierna inte gäller på vitvarorna annars.
Det brukar stå i installationsanvisningarna hur mycket de kräver.
Våra förutsättningar är samma som dina. Vi valde de höga överskåpen, 57 cm. Det funkade klockrent. För att säkerställa ventilation för kyl/frys så sågade jag upp slitsar på täcksidorna och satte i snygga galler i samma färg som sidorna - i höjd med kyl/frysens kondensor. Med vår lösning så sitter skåpet dikt mot innertaket och ventilationen blir obefintlig den vägen.
Redigerat:
Klicka här för att svara