Känner mig lite osäker på var jag ska ha elanslutning till inbyggnadsugnar som ska placeras i ett för ändamålet utformat högskåp med ventilationsspalt i bakkanten.

Väggen är ännu inte färdigbyggd så jag har möjlighet att välja placeringen helt fritt men olika leverantörer förefaller ha olika preferenser. Pratade med Electrolux support som säger att uttagen ska placeras i skåpdelen ovanför ugnarna så att det är enkelt att dra ut stickpropp vid fel på en ugn. Nackdelen med det blir väl att jag måste såga sönder den indragna skåpväggen och därmed öppna överskåpet mot ventilationsspalten. Det kanske inte har någon större effekt men känns omständigt. Skulle själv spontant sätta dem bakom den övre ugnen där det kommer att finnas gott om plats. Nackdelen blir då naturligtvis att man måste skruva ur den övre ugnen för att nå stickpropparna. Fast strömmen kan ju också slås av nere i elcentralen.

Hur har ni gjort i era kök?

/Bele

Själv har jag har gjort enligt dina funderingar och satt kontakten bakom ugnen.
Jag funderade också mycket på detta innan installation och kollade med några olika tillverkare. Vissa sa att det var ok, elektriken sa också att det var ok, så då fick det bi så. Som du säger så har ju centralerna nu för tiden en separat brytare för ugnen, (annat var det kanske förr i tiden?).

Skulle det hända något så går det mer eller mindre lika snabbt att dra huvudbrytare eller JFB som att riva ut allt som står i skåpet framför kontakten.

Har satt mitt bakom ugnen också kan jag tillägga. Eller rättare sagt, i en höjd som ligger i överkant ugn och underkant mikro.

Tack, då känner jag mig säker på att det är bakom ugnarna i underkant micro och överkant ugn jag bäst sätter den.

/Bele

Paul-Staffanstorp
Vi sätter alltid båda bakom den övre ugnen som oftast bara är en micro som då inte har fulldjup vilket gör att där är gott om plats att ha uttagen också.
Bakom den nedre ugnen är där sällan plats.

Nackdelen är som många har det nu med ugn och kompaktugn, då får den hamna i sockeln istället!

Paul-Staffanstorp
cullberg skrev:
Nackdelen är som många har det nu med ugn och kompaktugn, då får den hamna i sockeln istället!
Så sant då kombiugnen kräver fulla djupet... ;)

Uttaget ryms oftast INTE bakom ugnen. Den ska sättas ovanför ugnen, (bakom micron om dessa sitter i kombination). Uttagen ryms bra bakom micron. Om det nu är en vanlig micro och inte någon kombiugn special :)

Nu vet ju inte jag vad som är "oftsat", men de moderna ugnar jag sett (inklusive min) är planerade för uttag "bakom" ugnen. Med "bakom" ugnen menas ju även i "överkant" bakom ugnen, och det är där som platsen oftast finns, (där har jag satt mitt uttag), men jag har även sett ugnar där de gjort plats för uttag i nederkant av ugnen. Själv skulle jag emellertid aldrig sätta i nederkant av ugnen även om det fanns plats där.

cullberg skrev:
Insåg också det när jag tittade på måtten på kompaktugnen vi ska ha. Att sätta uttagen nere i sockeln skulle ju eliminera behovet att skära sönder överskåpets bakvägg. En annan variant är ju att skära hål i bakväggen på skåpet under båda ugnarna. Då slipper man problemet att varm luft tar fel väg.

Är det tillåtet att sätta uttagen i sockeln?

Paul-Staffanstorp
Jag hade satt uttagen på ca: 4-500mm från golvet och sågat ur i ryggen på skåpet för då hade anslutningarna kommit bakom en av lådorna man brukar ha under ugnarna och de är då lättåtkomliga.

Väljer du att sätta uttagen i sockeln är risken att inte kabeln från övre ugnen räcker ner...

Så får det bli.

Tack för alla tips!

Om det är micro ovanför så är som sagt den bästa placeringen där bakom.

En annan sak, som jag inte vet hur vanligt det är, är att jag nu för tiden sätter en enfas-spisdosa istället för ett vanligt vägguttag till inbyggnadsugnen. Känns rejälare.

http://www.norwesco.se/page/350/391

//Patrik

Paul-Staffanstorp
Patrik_Hed skrev:
Om det är micro ovanför så är som sagt den bästa placeringen där bakom.

En annan sak, som jag inte vet hur vanligt det är, är att jag nu för tiden sätter en enfas-spisdosa istället för ett vanligt vägguttag till inbyggnadsugnen. Känns rejälare.

[länk]

//Patrik
Problemet är att de flesta ugnar levereras med vanlig stickpropp och det innebär att elektrikern måste tillbaka en runda till om inte vitvaror finns på plats när han bygger om elen i köket... annars kan man inte sätta in ugnarna på plats vid montering av köket...

Paul-Staffanstorp skrev:
Problemet är att de flesta ugnar levereras med vanlig stickpropp och det innebär att elektrikern måste tillbaka en runda till om inte vitvaror finns på plats när han bygger om elen i köket... annars kan man inte sätta in ugnarna på plats vid montering av köket...
Nja, de flesta vet jag väl inte.. 50/50 kanske.
Och finns inte vitvarorna på plats så får det väl bli så att elektrikern måste ta en vända till, men jag har gjort elen i ca 6 kök och på samtliga har det funnits vitvaror på plats (Nu har du naturligtvis varit med om långt många fler kök, men). För i slutet när allt är färdigt nästan och det är kaklat osv och man är där och kompletterar med spottar och strömställare osv så finns oftast vitvaror att stoppas i för annars kan ju inte köket bli färdigt samtidigt.
Jag skulle nästan vilja påstå att om man inte har vitvarorna på plats så är det dålig planering eller otur vid leverans (felleverans).

Sedan så är det ju inte behörighetskrävande att sätta på en stickpropp så kunden kan ju göra det själv, om de vill.

//Patrik

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.