3 374 läst ·
25 svar
3k läst
25 svar
Arbetsåtgång för nytt kök?
Sida 1 av 2
Vad är rimlig arbetsåtgång för en hantverkare att sätta in ett nytt kök? Det är IKEA stommar och lådor så är ju inkl hoppmontering av dessa och så är det montering av luckor tillverkade av lokalt snickeri. Luckorna är spårfrästa utan handtag.
Köket består av en lång bänk bestående av 80 bänksk + 80 diskbänkskåp + 60 diskmaskinskåp + 2 st 60 bänkskåp med bänkskiva i laminat och vask.
En vägg med 4 högskåp varav tre med inbyggdnadsmaskiner samt skåp över kyl/frys
En köksö bestående av 60+80x+60 bänkskåp samt 60+80+60 väggskåp på motstående sida, dvs köksön är 90*200 stor. Granitskiva på denna ö.
Någon som har en uppfattning hur lång tid det bör ta att sätta in detta kök exkl el och vvs arbete?
Tack.
Köket består av en lång bänk bestående av 80 bänksk + 80 diskbänkskåp + 60 diskmaskinskåp + 2 st 60 bänkskåp med bänkskiva i laminat och vask.
En vägg med 4 högskåp varav tre med inbyggdnadsmaskiner samt skåp över kyl/frys
En köksö bestående av 60+80x+60 bänkskåp samt 60+80+60 väggskåp på motstående sida, dvs köksön är 90*200 stor. Granitskiva på denna ö.
Någon som har en uppfattning hur lång tid det bör ta att sätta in detta kök exkl el och vvs arbete?
Tack.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Vad är förutsättningarna ?
T.ex:
Lägenhet på 4vån utan hiss eller villa med uppfart att backa upp bilen på...?
Väggar med plyfa bakom gips, endast gipsväggar, dåliga putsade tegelväggar, tretex... ?
Inga ljusbottenskivor med spotlights som ska fräsas in eller liknande...?
Är all el och vvs gjort så att det inte orsakar uppehåll i monteringen p.g.a felgjorda dragningar...?
Hur många lådor är det som ska monteras ihopa...?
Är täckskivorna till öns sidor anpassade eller ska dessa passas till på plats...?
Är bänkskivorna anpassade eller ska de passas till och sågas på plats eller kopplas samman...?
Skall vitvarorna med installeras...?
Är alla lådfronter och luckor frästa för beslag så allting stämmer...?
Ska en granitleverantör lägga på plats granitskivan eller ska den med monteras...?
m.m
Det finns alltså en hel del saker som kan påverka priset...
T.ex:
Lägenhet på 4vån utan hiss eller villa med uppfart att backa upp bilen på...?
Väggar med plyfa bakom gips, endast gipsväggar, dåliga putsade tegelväggar, tretex... ?
Inga ljusbottenskivor med spotlights som ska fräsas in eller liknande...?
Är all el och vvs gjort så att det inte orsakar uppehåll i monteringen p.g.a felgjorda dragningar...?
Hur många lådor är det som ska monteras ihopa...?
Är täckskivorna till öns sidor anpassade eller ska dessa passas till på plats...?
Är bänkskivorna anpassade eller ska de passas till och sågas på plats eller kopplas samman...?
Skall vitvarorna med installeras...?
Är alla lådfronter och luckor frästa för beslag så allting stämmer...?
Ska en granitleverantör lägga på plats granitskivan eller ska den med monteras...?
m.m
Det finns alltså en hel del saker som kan påverka priset...
Lägenhet på 4vån utan hiss eller villa med uppfart att backa upp bilen på...?
Nybyggd villa, kök på markplan.
Väggar med plyfa bakom gips, endast gipsväggar, dåliga putsade tegelväggar, tretex... ?
Nya väggar med osb bakom.
Inga ljusbottenskivor med spotlights som ska fräsas in eller liknande...?
Nope
Är all el och vvs gjort så att det inte orsakar uppehåll i monteringen p.g.a felgjorda dragningar...?
Inga sådana problem alls
Hur många lådor är det som ska monteras ihopa...?
ca 30
Är täckskivorna till öns sidor anpassade eller ska dessa passas till på plats...?
Sågades till på plats
Är bänkskivorna anpassade eller ska de passas till och sågas på plats eller kopplas samman...?
Bara en lång som var klar att bara sätttas på plats
Skall vitvarorna med installeras...?
Var väl isf inbyggnadsmaskinerna som sattes dit men det tog inte många minuter
Är alla lådfronter och luckor frästa för beslag så allting stämmer...?
Nej, det skulle ha varit det men tiden för detta skall luck-leverantören stå för.
Ska en granitleverantör lägga på plats granitskivan eller ska den med monteras...?
Den lades på plats. Tog en timme.
Allt är nybyggt och el och vvs och hela köret ligger utanför deras timmar, de har byggt hela huset och allt funkat bra men just för köket tyckte jag det tog väldigt lång tid och att de var onödigt många.
Nybyggd villa, kök på markplan.
Väggar med plyfa bakom gips, endast gipsväggar, dåliga putsade tegelväggar, tretex... ?
Nya väggar med osb bakom.
Inga ljusbottenskivor med spotlights som ska fräsas in eller liknande...?
Nope
Är all el och vvs gjort så att det inte orsakar uppehåll i monteringen p.g.a felgjorda dragningar...?
Inga sådana problem alls
Hur många lådor är det som ska monteras ihopa...?
ca 30
Är täckskivorna till öns sidor anpassade eller ska dessa passas till på plats...?
Sågades till på plats
Är bänkskivorna anpassade eller ska de passas till och sågas på plats eller kopplas samman...?
Bara en lång som var klar att bara sätttas på plats
Skall vitvarorna med installeras...?
Var väl isf inbyggnadsmaskinerna som sattes dit men det tog inte många minuter
Är alla lådfronter och luckor frästa för beslag så allting stämmer...?
Nej, det skulle ha varit det men tiden för detta skall luck-leverantören stå för.
Ska en granitleverantör lägga på plats granitskivan eller ska den med monteras...?
Den lades på plats. Tog en timme.
Allt är nybyggt och el och vvs och hela köret ligger utanför deras timmar, de har byggt hela huset och allt funkat bra men just för köket tyckte jag det tog väldigt lång tid och att de var onödigt många.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Så då är det redan utfört och då är det ju ingen direkt mening att gissa tidsåtgång längre... 
Jag jobbar inte mycket med Ikea men skulle tippa på...
1 dag för att montera ihop allting om det fanns i närheten av där det skulle byggas och det var gott om plats att röra sig på...
2 dagar att sätta upp allting och eventuellt eventuellt en ½-1 dag till lite finlir...
ENSAM !!
Jag jobbar inte mycket med Ikea men skulle tippa på...
1 dag för att montera ihop allting om det fanns i närheten av där det skulle byggas och det var gott om plats att röra sig på...
2 dagar att sätta upp allting och eventuellt eventuellt en ½-1 dag till lite finlir...
ENSAM !!
Har du ackord Paul ?
Det är inte bra att stressa så
Jag hade sagt 5 dagar
Det är inte bra att stressa så
Jag hade sagt 5 dagar
Paul - Har du smuttat på morgondagens ranson? :wow:Paul-Staffanstorp skrev:Så då är det redan utfört och då är det ju ingen direkt mening att gissa tidsåtgång längre...
Jag jobbar inte mycket med Ikea men skulle tippa på...
1 dag för att montera ihop allting om det fanns i närheten av där det skulle byggas och det var gott om plats att röra sig på...
2 dagar att sätta upp allting och eventuellt eventuellt en ½-1 dag till lite finlir...
ENSAM !!![]()
det är ju IKEA - Inget går enligt plan.
Sist stötte jag på en oborrad lucka, en oborrad stomme och en skev diskho. Bara få skiten utbytt är ju en halv dag.. q(;^
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ha ha ha... nä jag har inte ackord men som jag skrev... "tippar på"... 
...och förutsättningarna är ju att allting ska finnas på plats och vara rätt...
Men det är klart... hur ofta är det de... haha
Jag är inte så van vid Ikea och det är jag glad för, men jag har hört de som jobbar med Ikeakök att de typ måste jobba på ackord för att de ska få det att gå ihop eftersom merparten av de som köper ett Ikeakök knappt vill betala något för monteringen.
Jag jämförde med ett HTH plockepinn jag satte för ett tag sedan vilket är ganska jämförbart med tanke på att allt kommer i lösa delar...:blushing:
...och förutsättningarna är ju att allting ska finnas på plats och vara rätt...
Men det är klart... hur ofta är det de... haha
Jag är inte så van vid Ikea och det är jag glad för, men jag har hört de som jobbar med Ikeakök att de typ måste jobba på ackord för att de ska få det att gå ihop eftersom merparten av de som köper ett Ikeakök knappt vill betala något för monteringen.
Jag jämförde med ett HTH plockepinn jag satte för ett tag sedan vilket är ganska jämförbart med tanke på att allt kommer i lösa delar...:blushing:
Det tar några dar.
Ju mer du stressar hantverkaren desto sämre resultat. Men låter du det ta den den tid det tar, får du ett bra resultat.
Hett tips! Var med vid monteringen så uppstår inga frågetecken.
Ingen seriös hantverkare debiterar fler timmar än han behöver, men vill, och ska, ha betalt för tiden han lägger ner.
Sluta tänk i banorna att alla vill luras. Det gäller bara ett fåtal rötägg som förstör för branschen i helhet.
Majoriteten av hantverkarna är seriösa och vill göra ett bra jobb!
Var engagerad och se alla svårigheter som uppkommer, (vilka alltid uppstår), så blir ni alla nöjda!
Johan
Ju mer du stressar hantverkaren desto sämre resultat. Men låter du det ta den den tid det tar, får du ett bra resultat.
Hett tips! Var med vid monteringen så uppstår inga frågetecken.
Ingen seriös hantverkare debiterar fler timmar än han behöver, men vill, och ska, ha betalt för tiden han lägger ner.
Sluta tänk i banorna att alla vill luras. Det gäller bara ett fåtal rötägg som förstör för branschen i helhet.
Majoriteten av hantverkarna är seriösa och vill göra ett bra jobb!
Var engagerad och se alla svårigheter som uppkommer, (vilka alltid uppstår), så blir ni alla nöjda!
Johan
Tack alla för svaren. Har absolut ingen grundinställning att alla vill luras, däremot har jag grundinställningen att jag inte vill betala mer än vad det borde kosta.
Köket är ju alltså redan på plats. Det tog ca 60 timmar (tre man) för att montera enbart luckor, lådor, täckskivor och bänkskivan på köksön. Alla stommar och ena bänkskivan var redan på plats.
Köket är ju alltså redan på plats. Det tog ca 60 timmar (tre man) för att montera enbart luckor, lådor, täckskivor och bänkskivan på köksön. Alla stommar och ena bänkskivan var redan på plats.
Big-S o Paul.
Återigen snabba svar.
Låter som om Mangan är ganska nöjd.
Antar att han var närvarande vid monteringen samt att han observerade att ingen gick och pillade sej i naveln, utan jobbade.
Era uppskattning kan säkert stämma vid spikraka väggar, rakt golv, inget strul,rätt leveranser, samt jämn tillförsel av kaffe o bullar.
Det sistnämnda, har jag upplevt, men inget av det andra.
No affence!
Glad byggsommar! Johan
Återigen snabba svar.
Låter som om Mangan är ganska nöjd.
Antar att han var närvarande vid monteringen samt att han observerade att ingen gick och pillade sej i naveln, utan jobbade.
Era uppskattning kan säkert stämma vid spikraka väggar, rakt golv, inget strul,rätt leveranser, samt jämn tillförsel av kaffe o bullar.
Det sistnämnda, har jag upplevt, men inget av det andra.
No affence!
Glad byggsommar! Johan
Nej, jag är inte alls nöjd, tyckte ju att det tog alldeles för lång tid.Korp-Johan skrev:Big-S o Paul.
Återigen snabba svar.
Låter som om Mangan är ganska nöjd.
Antar att han var närvarande vid monteringen samt att han observerade att ingen gick och pillade sej i naveln, utan jobbade.
Era uppskattning kan säkert stämma vid spikraka väggar, rakt golv, inget strul,rätt leveranser, samt jämn tillförsel av kaffe o bullar.
Det sistnämnda, har jag upplevt, men inget av det andra.
No affence!
Glad byggsommar! Johan
Väggar och golv hade de själva satt så det får vi ju hoppas att det var rakt
De är snickare. De har även lagt en jäkla massa timmar på att bygga till huset och där har det stämt enligt kalkyl. De har en normal timpeng för snickare i Gbg.silverscreen skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Inte för att klanka ner på någon men det är skillnad på köksmontörer och snickare... 
Monterar man i princip bara köksinredningar så får man in en viss vana och man har mer rätt utrustning för denna typ av arbete än vad en byggnadssnickare har...
Monterar man i princip bara köksinredningar så får man in en viss vana och man har mer rätt utrustning för denna typ av arbete än vad en byggnadssnickare har...