3 374 läst ·
25 svar
3k läst
25 svar
Arbetsåtgång för nytt kök?
Där är väl orsaken till att det tog osedvanligt lång tid för snickarna som kanske aldrig monterat ett IKEA-kök. Om man ska låta snickare göra jobbet då bör man nog försäkra sig om att de har jobbat med IKEA-kök tidigare. Bäst är väl att göra jobbet själv. Ska på min semester montera ett IKEA-kök i min fritidsstuga. Tänker göra allt arbete själv, förutom inkoppling av el.
De hade monterat ett stort antal IKEA-kök tidigare så det var inga problem.Tigersågen skrev:Där är väl orsaken till att det tog osedvanligt lång tid för snickarna som kanske aldrig monterat ett IKEA-kök. Om man ska låta snickare göra jobbet då bör man nog försäkra sig om att de har jobbat med IKEA-kök tidigare. Bäst är väl att göra jobbet själv. Ska på min semester montera ett IKEA-kök i min fritidsstuga. Tänker göra allt arbete själv, förutom inkoppling av el.
Tycker 60 timmar för allt är i överkant och ett absolut max, och för det du beskriver så har de dragit benen efter sig eller jobbat kommunalt (en jobbar, två ser på, tre utvärderar och administrerar).
Och Paul 1 dag för att montera 16 skåp, jag hyr in dig 8 dar i veckan.
Och Paul 1 dag för att montera 16 skåp, jag hyr in dig 8 dar i veckan.
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Var har jag skrivit detta och vad menar du när du skriver "montera 16 skåp" ?Monterat skrev:
Finns två saker du kan mena vilka är följande...:
Montera ihop 16st Ikeaskåp på en dag, vilket inte är omöjligt då man typ gör 4-5/tim...
Montera upp 16st skåp på en dag är inte heller svårt utan alla detaljer... :|
Förtydliga dig gärna...
Montera ihop skåpen och det är 16 skåpar i TS beskrivning, då menar jag monterat med lådor & dörrar.
Som sagt jag hyr in dig alla dar i veckan.
Som sagt jag hyr in dig alla dar i veckan.
Paul-Staffanstorp skrev:Så då är det redan utfört och då är det ju ingen direkt mening att gissa tidsåtgång längre...
Jag jobbar inte mycket med Ikea men skulle tippa på...
1 dag för att montera ihop allting om det fanns i närheten av där det skulle byggas och det var gott om plats att röra sig på...
2 dagar att sätta upp allting och eventuellt eventuellt en ½-1 dag till lite finlir...
ENSAM !!![]()
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Som sagt inga problem att montera IHOP detta på en dag, men dock sätter man inte i lådor och hänger på luckor förrän skåpen sitter på plats, bänkskivor är lagda m.m...
Lär tyvärr bli dyrt för sig med tanke på att du hör hemma i norrbotten...
Men jag förstår inte problemet att hinna med det...
Lär tyvärr bli dyrt för sig med tanke på att du hör hemma i norrbotten...
Men jag förstår inte problemet att hinna med det...
Jag menar färdigmonterat som andra kök kommer, med lådor och luckor. Arbetsgången blir annorlunda med "platta paket" kök men det hör ändå till monteringen anser jag.
För ROT kunder brukar jag beskriva det som
-Någon har alltid monterat delarna i ett kök och gäller det "platta paket" kök så får man göra ROT-avdrag på monteringen vilket man inte kan göra på färdigmonterade kök.
Men visst kan man skruva ihop 16 stommar på en dag, men det är resten som tar tid.
Lådstomme i ett paket, lådfronten i ett annat, mjukstängare i ett tredje, handtag i ett fjärde, karusell/hyllplan i ett femte
-Någon har alltid monterat delarna i ett kök och gäller det "platta paket" kök så får man göra ROT-avdrag på monteringen vilket man inte kan göra på färdigmonterade kök.
Men visst kan man skruva ihop 16 stommar på en dag, men det är resten som tar tid.
Lådstomme i ett paket, lådfronten i ett annat, mjukstängare i ett tredje, handtag i ett fjärde, karusell/hyllplan i ett femte
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Monterat skrev:Jag menar färdigmonterat som andra kök kommer, med lådor och luckor. Arbetsgången blir annorlunda med "platta paket" kök men det hör ändå till monteringen anser jag.
Naturligtvis.... men det skrev jag ju också... :x
...och som sagt... jag jobbar inte med plockepinnkök så ofta heller...Paul-Staffanstorp skrev:Så då är det redan utfört och då är det ju ingen direkt mening att gissa tidsåtgång längre...
Jag jobbar inte mycket med Ikea men skulle tippa på...
1 dag för att montera ihop allting om det fanns i närheten av där det skulle byggas och det var gott om plats att röra sig på...
2 dagar att sätta upp allting och eventuellt eventuellt en ½-1 dag till lite finlir...
ENSAM !!![]()
Klicka här för att svara