Jaha då har man gett sig in i köksdjungeln!

Efter en del velande så har vi äntligen kommit till en planlösning som vi gillar. Bara det tog sin tid. En sak som har växt fram under resans gång är att vi vill ha ett handtagslöst kök.
Så då har man scoutat läget på vad olika tillverkare har för lösningar på just luckor.

Vilket leverantör vi kommer att välja är inte spikat än utan hänger just på vad de kan leverera för luckor!
För läser man runt på forumet så känns det som att åsikterna om sammatillverkarna ligger någonstanns mellan topp och botten beroende på vem som knapprar på tangenterna!

Listan just nu är:

IKEA Solär.
Kvik Mano
Marbodal Grappa vit
Ballingslöv Line
Sentens Kust linje

Epoq verkar inte ha någon lösning.

Min uppfattning efter att ha klämt på luckorna är följande:

Solärs urfräsning känns inte speciellt diskret!
Kviks luckor är ca 1,5cm för små, täcker inte hela skåpsstommen!
Marbodals lucka har en ful plastskena som är oförstårlig!
Ballingslöv har jag inte skådat. Men tyvärr går nog deras serie bort pga. totalpris!
Sentens luckor är för tillfället osedda av mig!

Fler alternativ och erfarenheter av just dessa luckor är önskvärda!

 
HTH måste du kolla upp också. Det finns även andra tillverkare än de du redan nämt men dessvärre ligger de i Balingslöfs-klass.

När det gäller Kvik låter det otroligt att luckorna är 1,5 cm mindre än stommarna. Jag gick ut och kollade på mina egna luckor (Kvik) och där skilde det 0,5 cm mellan stomme och lucka. Luckan måste ju alltid vara lite smalare än stommen för annars skulle den ta i andra luckor när du öppnar, och hur luckan sitter kan man justera med gångjärnen. Har du verkligen mätt rätt?
 
Raceman skrev:
HTH måste du kolla upp också. Det finns även andra tillverkare än de du redan nämt men dessvärre ligger de i Balingslöfs-klass.

När det gäller Kvik låter det otroligt att luckorna är 1,5 cm mindre än stommarna. Jag gick ut och kollade på mina egna luckor (Kvik) och där skilde det 0,5 cm mellan stomme och lucka. Luckan måste ju alltid vara lite smalare än stommen för annars skulle den ta i andra luckor när du öppnar, och hur luckan sitter kan man justera med gångjärnen. Har du verkligen mätt rätt?
HTH har vi besökt. Gillar deras kök. MEN den säljaren vi mötte i Jönköping var den absolut sämsta säljaren jag nånsin mött! Alla kategorier! Så de går i nuläget bort!

Ang Kvikluckan så gäller detta enbart på deras handtagslösa luckor. Totalt så är nog luckan 1,5cm mindre än stommen. Det spelar kanske inte så stor roll på bänkskåpen. Men på överskåpen är storleksskillnaden tydlig.

En fundering är: köpa stommar från ett ställe o sen beatälla luckor från ett snickeri!
Köpa MDF o göra egna luckor?
 
AnneFi
Paul-Staffanstorp
Chepo skrev:
HTH har vi besökt. Gillar deras kök. MEN den säljaren vi mötte i Jönköping var den absolut sämsta säljaren jag nånsin mött! Alla kategorier! Så de går i nuläget bort!

Ang Kvikluckan så gäller detta enbart på deras handtagslösa luckor. Totalt så är nog luckan 1,5cm mindre än stommen. Det spelar kanske inte så stor roll på bänkskåpen. Men på överskåpen är storleksskillnaden tydlig.

En fundering är: köpa stommar från ett ställe o sen beatälla luckor från ett snickeri!
Köpa MDF o göra egna luckor?
Detta låter märkligt...

I normala fall tillverkas luckorna 4mm lägre respektive smalare än skåpsstommarna.

Ett s.k 400-skåp som är 700mm högt har en lucka som är 396mm x 696mm...
 
AnneFi skrev:
Ett tips.
När vi gjorde om köket i lägenheten valde vi Ikeas applåd och satte dom här handtagen
[länk] syns nämligen nästan inte alls
Den lösningen har vi övervägt men sollat ut.
Inga handtag måste det vara pga. planlösningen, annars kommer diskmaskinen inte kunna öppnas utan att slå i handtaget...
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Detta låter märkligt...

I normala fall tillverkas luckorna 4mm lägre respektive smalare än skåpsstommarna.

Ett s.k 400-skåp som är 700mm högt har en lucka som är 396mm x 696mm...
Jo de brukar ju vara det för att inte skava mot grannan. De 4mm i bredd stämmer hos Kviks handtagslösa luckor. Men inte på höjden.
Säljaren sa att det var pga att man skulle få in handen i skåran o kunna öppna dem... Sen sa han att stommen är ju vit så det syns inte. Kanske om man glömt sina Coca colabottnat hemma

Kändes som ett svepskäl eller en dansk som tänkt med några Tuborg för mycket under västen...
Konstig lösning på ett problem som inte finns...
 
Totte_S
Varför inte undersöka den lokala marknaden efter en kökstillverkare/ mindre snickeri? Jag vet ett par bekanta som köpte sitt från ett snickeri någonstans i närheten av Jönköping men kommer inte ihåg namnet. inte omöjligt att du kan få formge en lucka som du vill.
Själv handlade jag från en lokal kökstillverkare i Kalmar. Prismässigt ligger väl den lösningen mellan IKEA och Ballingslöv. Kvalitetsmässigt har IKEA ingenting att komma med jämfört med det köket vi köpte, vare sig gällande luckorna eller stommarna, men om det är värt pengarna är en anna fråga.
 
Har hört att IKEA till sommaren kommer med en ny handtagslös lucka. Vet inte mer, kan vara värt att vänta.
 
Nanny Fine
Chepo skrev:
HTH har vi besökt. Gillar deras kök. MEN den säljaren vi mötte i Jönköping var den absolut sämsta säljaren jag nånsin mött! Alla kategorier! Så de går i nuläget bort!
Den värdelösa säljaren följer inte med in i det färdiga köket..... Är det inte viktigare att ni får det kök ni vill ha istället? Jag hade aldrig valt bort ett kök jag kanske egentligen ville ha, pga en kass säljare.

Be om en annan! Eller åk till en återförsäljare på annan ort och förklara problemet. Säljare brukar ge extra bra service om de hör att man är missnöjd med en kollega....
 
Totte_S skrev:
Varför inte undersöka den lokala marknaden efter en kökstillverkare/ mindre snickeri? Jag vet ett par bekanta som köpte sitt från ett snickeri någonstans i närheten av Jönköping men kommer inte ihåg namnet. inte omöjligt att du kan få formge en lucka som du vill.
Själv handlade jag från en lokal kökstillverkare i Kalmar. Prismässigt ligger väl den lösningen mellan IKEA och Ballingslöv. Kvalitetsmässigt har IKEA ingenting att komma med jämfört med det köket vi köpte, vare sig gällande luckorna eller stommarna, men om det är värt pengarna är en anna fråga.
Det alternativet har vi också övervägt. Solberga snickerifabrik är ett sådant företag som har bra rykte i Jönköpings trakten.
 
pope70 skrev:
Har hört att IKEA till sommaren kommer med en ny handtagslös lucka. Vet inte mer, kan vara värt att vänta.
Men intressant är ju om det bara är ett rykte eller om det ligger någon sanning bakom.
 
Nanny Fine skrev:
Den värdelösa säljaren följer inte med in i det färdiga köket..... Är det inte viktigare att ni får det kök ni vill ha istället? Jag hade aldrig valt bort ett kök jag kanske egentligen ville ha, pga en kass säljare.

Be om en annan! Eller åk till en återförsäljare på annan ort och förklara problemet. Säljare brukar ge extra bra service om de hör att man är missnöjd med en kollega....
Så sant så sant!

Ska nog åka upp och förklara min besvikelse över mitt förra möte och se vad som händer. För vi gillar HTH´s stuk!
 
AnneFi
Chepo skrev:
Den lösningen har vi övervägt men sollat ut.
Inga handtag måste det vara pga. planlösningen, annars kommer diskmaskinen inte kunna öppnas utan att slå i handtaget...
jag förstår inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.