raveper
raveper: Gör en ny fönsterbräda av sten eller något annat.
3 svar · 1,4k läst
H
hempularen: Tror iofs att det förekommer lite väl ofta att fastprisofferter saknar klausul om vad extrajobb skall kosta, och att dessa sedan blir till en avsevärt högre timpenning än vad som kan anses normalt.
21 svar · 1,9k läst
B
Bonan: [citat] Exakt vad jag gör. Kör några vändor med sågen så döljer man kablarna snyggt.
10 svar · 4,4k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Personligen så drar jag ju lätt med fingret blötat med såpavatten efter tejpen är borta... I annat fall får du ju små små kanter som tejpen skapar och dessa vill iaf jag släta ner till skivan...
6 svar · 14,0k läst
·
L
LottaGro: [citat] Jag hittade faktiskt det skåpet på Elon i Solna, och dreglade en stund över det tills jag var tvungen att inse att det finns inget hörn över att sätta det i. Men jisses vad det sväljer många liter! Känner ni till någon större utställning /showroom i Stockholmsområdet över bra högkvalitativa vitvaror?
4 svar · 2,8k läst
M
mekarmicke: Jag vill köra utan överskåp på fönstersidan för att få mer rymd. Precis som byggankan säger så hade vi tänkt att ha en djupare bakbänk. Ev hade vi tänkt att ha vitrinskåp över bakbänken. Men jag gillar inte att behöva "huka mig in" under överskåpen. Skafferiskåpet vi tittat på var ca 160 högt och med nån special utdragstrådbacksmekanism. Sen hade vi tänkt att ha öppet mot
3 svar · 3,6k läst
·
L
LottaGro: Med glasskiva kan ni lägga tapet bakom, så väljer ni själva hur mycket eller lite inslag av andra färger ni vill ha, det är mycket snyggt. Plåt, trä och putsad tegelvägg kan bryta snyggt mot allt det blanka ocks.
1 svar · 1,6k läst
E
emmaeriksson: Jag vill inte ha luft runt diskamskinen, och tänker därför bygga in den som om det vore 45 cm utrymme. I ena änden blir det passbit mog vägg, och så ska luckan då gå ut över passbiten. Smart idé med lådfronter, det ska jag undersöka! Jag täntke köpa en Bosch-diskmaskin så det borde ju funka på samma sätt :)
19 svar · 23,7k läst
·
findus42
findus42: Nu är ju tråden lite gammal, men jag vill tillägga en sak ang, spån respektive mdf i luckor. Inserta-gångjärn som monteras utan verktyg har en förmåga att pressa sönder hålen i spånluckor. Det får konsekvensen att luckan sitter löst efter en tid. Kan till och med ramla ur. Det är absolut ett skäl för att använda mdf i luckor. Det finns förstås bättre spån, som håller. Men
25 svar · 8,0k läst
C
corre: Det behöver ju inte bara vara stommen som är begränsaren. Ben och vägginfästning är minst sagt av klenade modellen. Jag kompletterande mina underskåp med en 28*70 i skruvad i väggen i underkant på skåpen, dels för att få något att ställa dom på under monteringen, och dels för att ta lite vikt. Överskåpen samma sak, fast med en L profil 20*20 som är skruvad i väggen. Om det är
18 svar · 4,7k läst
B
belford: Tackar - mot Theofils!
3 svar · 9,2k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Ta kontakt med TH.Nyman i Malmö som har väldigt bra lager på gamla saker och de är även duktiga på att ta fram nya saker som är special... http://www.thnyman.se/ Du kanske kan maila dem bilden och höra ifall de kan hjälpa dig...
4 svar · 1,4k läst
·
S
stiffneck: Hej kysan! Den ser snygg ut! Jag frågde IKEA hur tjock plåten var och de säger att den varierar mellan 0,9 - 1 mm, så där ligger den väl i mellanklassen. Många har väl 0,8, men sedan har vi ju t.ex. Ifö som har 1,2mm. Tror det blir en sån här om det inte blir en helt rostfri bänk. Kollar på Stala nu.
2 svar · 13,0k läst
·
J
jerk: Men det som skickas med ikea är väl inte smältlister. Det är väl plastlister som man klämmer fast i alla 90 graders hörn.
8 svar · 6,1k läst
G
GrodanMaja: Är det någon som vet om jag har förstått rätt att man kan sätta Ikeas sockellådor under alla skåp som är minst 60 cm breda så länge man sätter ett extra ben att fästa lådan i? Jag menar att man i ett 80-skåp t.ex. skulle kunna sätta ett extra ben 20 cm in från en sida och sätta sockellådan mellen de två frambenen som då hamnar 60 cm ifrån varandra? Om jag har ett 120
0 svar · 1,7k läst
C
cullberg: Det som kan vara bra att tänka på är att med alliance skall man oftast ha en motor i fläkten nere och en på taket så att dessa går i "alliance" med varandra. Detta tror jag bara Franke har, fjärås mfl har bara ett spjäll och trafo för att styra motorn på taket, detta anser jag inte vara lika bra även pm Fjärås annars gör bättre fläktar. Lite OT så var det Franke som från
3 svar · 8,8k läst
Raceman
Raceman: Nu har jag läst manualen. Stigröret är alltså ett vertikalt rör (om jag fattat rätt) som man kopplar dirkmaskinsavloppet till om man inte har en diskho med diskmaskinsanslutning koppla till. Dvs maskinen skall inte stå i anslutning till diskhon. Som svar på din fråga: nej det röret måste du inte ha om du ska koppla maskinen till diskhoavloppet. "Avloppsanslutning Anslut
4 svar · 2,8k läst
D
dell4: Skitfula. Jag beställde och bad dom lägga laminatet åt i en annan följd vilket dom vägrade. Nu går de tillväga så att de lägger översta laminatet först sen sidorna. Vilket resulterar i en bruna kant längs upp. Några andra förslag på billiga högblanka skivor ? Kommer köpa nytt. Men beijer o alla ligger på mer än dubbla priset.. =(
3 svar · 5,3k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Det är oftast bara på mitten de är så tjocka så att de behöver ner i skåpet... Resten "göms" ju i bänkskivan...
8 svar · 5,2k läst
Toppkonsult
Toppkonsult: Måste bara inflika att man faktiskt kan slipa om även linoliumgolv (en gång i alla fall)! Är ju dessutom en ren naturprodukt. Har själv ovan nämnda Marmoleum cklick och det är fantastikt skönt att gå på och man kan tappa saker utan det går sönder. Ljuddämpar och lite vilket är ett stort problem med klinker som gärna höjer stegljudsnivån ordentligt.
23 svar · 16,3k läst
L
Lägenhetsmajan: Nu blev jag medlem för att få er hjälp! Snälla snälla ge mig tips :) Vi ska renovera köket och måste beställa om några dagar och vi behöver ert stöd. Vi bor i lägenhet, bostadsrätt. Köksfläkten är ansluten till en central fläkt i huset. Vi får alltså inte montera in en köksfläkt med motor, (och det vill vi givetvis inte). Vi har bestämt oss för IKEAs Solär /Faktum.
0 svar · 6,9k läst
S
SwiftD: Det var humor i min smak!
2 svar · 3,1k läst
H
Helioz: Herdins Vaxolja är en likvärdig produkt med Osmos Hårdvaxolja om du betsar först så får du samma skydd. Lasyr är i princip en halvgenomskinlig målarfärg som låter träets struktur lysa igenom och används oftast utomhus till fasader, täcker mer än bets. Bets är princip enbart pigment som är löst i vatten, lösningsmedel eller olja för att få de att dra så djupt in i träet som
3 svar · 7,4k läst
bruschen
bruschen: Plattorna var ganska dyra. ~1000 kr/kvm. Trots detta var det inga räta vinklar i hörnena på dem. Det skall jag ta med höganäs.
6 svar · 7,1k läst
S
sollentuna: Tack för alla svar. Vu funderade på att köpa ny frys istället för att laga den, men det var trots allt dubbelt så dyrt så vi valde ändå att behålla den gamla. Jag ska dra ut frysen och kolla bakom om det är något som är löst, men med tanke på att reparatören varit hemma och kollat igen så borde det ju vara det första han kollade. Min fråga kanske är mer lämpad för
5 svar · 5,9k läst
T
Tessok: [citat] Vad jag förstått så är det endast de stora företagen som får nämnas vid namn på detta forum, så jag hänvisar till Google. IKEA, Marbodal, Ballingslöv m.m.
18 svar · 4,8k läst
I
ing0065: Tack!
2 svar · 4,3k läst
I
2 svar · 4,3k läst
H
hjerpe: Det räcker bra med att lägga en snygg fog med silicon eller liknande. Dock är det lite krångligare om du skall bort med skivan.
3 svar · 1,8k läst
P
Pjotan: Gå till en vitvaruhandlare först och hitta en fläkt för inbyggnad. Gå därefter till en plåtslagare och ge honom mått för fläkt samt yttermått för din kåpa. Brukar bli hur bra som helst när man har en bra plåtslagare.
3 svar · 2,6k läst
·
M
mattias4815: Tack så mycket för alla svar. Va bra. Då vet jag att skåpen ska hänga i väggen. /Mattias
5 svar · 18,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.