I juni 2006 köpte vi samtliga vitvaror till hela huset av Kökscentrum. Allt fungerade utmärkt fram tills dess vi hade betalat. Sedan blev det annat ljud i källan...
När vi packade upp kylskåpet upptäckte vi att det var en buckla i sidan. Ingen stor skada kanske, men vi hade betalt fullpris och vill ha en fullgod produkt. Vi reklamerade omedelbart kylskåpet och säljaren lovade att det skulle komma en servicetekniker inom en vecka. Ingen tekniker kom. Ny kontakt, nytt löfte. Vid varje kontakt med Kökscentrum har de presenterat olika förklaringar till varför de inte kan byta kylskåpet - de har inget sådant hemma, släpet är trasigt, släpet är helt men bilen med dragkrok är utlånad, det är bara just han som sålde varorna som kan ta hand om ärendet och han är inte inne. Har de ingen förklaring lovar de att ringa men hör aldrig av sig.
Nu hade vi till slut fått ett exakt klockslag när de skulle leverera kylskåpet. Min fru tar ledigt från jobbet och kör hem för att öppna för transportören. Inte f*n kom det nåt kylskåp! Det hade blitt nåt fel och de ska höra av sig! För åtminstone tjugonde gången!

Nu har vi under ett halvårs tid vid ett tiotal tillfällen blivit lovade ett nytt kylskåp, men de har varje gång uteblivit. Det är fortfarande inte utbytt!

Enda trösten är att felet är av kosmetisk natur - kylskåpet kyler i alla fall. Tänk om det varit själva funktionen det var fel på. Då hade vi fått klara oss utan kylskåp i ett halvår.
Nej, akta er för detta företag!

Men om de nu verkligen har ett kylskåp att leverera till er så kan ni väl själva hämta det?

Hyr en släpvagn eller en liten lastbil en timme eller två och åk o hämta det.

Sedan kan ni väl lämna åt dem att komma och hämta ert deffekta kylskåp, ge dom 2 dagar innan ni slänger ut det.

En variant är ju också att reklamera direkt till tillverkaren (eller generalagenten). dels så sätter det kanske lite presss på firman, dels så borde dom kunna skicka ett direkt till er.

S
Anmäl till Allmänna Reklamationsnämnden också.

Klart att jag KAN köra och hämta skåpet själv. Men om jag nu har betalt fullpris för det och betalt för att få det hemkört så ska jag inte BEHÖVA hämta det själv. Och med tanke på hur de hållit sina löften hittills hade jag nog fått köra tomme med släpet flera gånger innan jag fått hem kylskåpet.
Hursomhelst: det nya kylskåpet har dykt upp! Det tog bara 6 månader. De hade lämpat av det utanför dörren fast vi inte var hemma. Nu gäller det bara att bli av med det gamla. Det är ganska mycket i vägen för tillfället.

Historien fortsätter...
Nu har vi alltså fått ett nytt kylskåp. Nästa problem är att bli av med det gamla. Säljaren på Kökscentrum lovade att de skulle hämta det på torsdagen 14/12. Vi asade ut kylskåpet och ställde det på bron. Gissa vad vi får se när vi kom hem från jobbet? Just det - kylskåpet stod kvar framför dörren. På telefonen igen: "det hade visst blivit något fel... Men vi hämtar det på tisdag. Säkert!" Ja, nu har tisdagen kommit och gått och skåpet står där det står.
En juridisk fråga: hur länge är vi tvungna att husa kylskåpet innan vi gör av med det på något sätt, tex att sälja det?

andersmc skrev:
H
En juridisk fråga: hur länge är vi tvungna att husa kylskåpet innan vi gör av med det på något sätt, tex att sälja det?
Den frågan är intressant. Jag på egen hand försökt reda ut vad som gäller när DHL transporterar saker i just detta avseende men det går tyvärr inte att läsa ut ur de juridiska transportvilkoren.

Om du inte har stora problem att husera skåpet tycker jag du skall ge tillbaka med omvänd medicin. "Jag är hemma i fem minuter nångång mellan 10:00 och 16:00, vill ni ha skåpet får ni vara där då. Tyvärr har jag också ont i ryggen, väldigt ont, så jag kan inte rulla ut skåpet på uppfarten".

Har handlat damsuggare på kökscentum hade problem
den funkade inte som den skulle fel påsar visade det sej
inte fel påsar svarade köks enligt servicefirman var det fel
Dåligt bemöt nästan oförskämda Kommer ej handla o ej
rekomendera kökscentrum Kristianstad

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.