G
GrodanMaja: Vi ska sätta in ett Ikea-kök med vita Ädel-luckor. Vill gärna ha ett vitrinskåp (ett av överskåpen), men det finns bara i någon sorts konstigt glas. Finns det någon som har erfarenhet av att själv byta ut till vanligt klarglas?
0 svar · 6,8k läst
L
lavin: Jag har lite svårt att få det att gå ihop. I den versionen känns det inte som att man tjänar så mkt på att ha en ö? Finns det något fint att titta på när man lagar mat där? Jag ritade in en variant där vattnet nästan är på samma ställe, men i linje med spisen. Minskade även ner bredden, tycker att det ser så smalt ut på det som du hade på diskhosidan. ett plus dock för att
9 svar · 5,4k läst
·
B
byggankan: Blir ju snyggast om du tar Wenge där också.
17 svar · 2,4k läst
·
M
MasMats: Grannen till mina föräldrar har lådan som Wodie nämner. Den ser inte helt galen ut, faktiskt, även om den naturligtvis inte är osynlig.
4 svar · 4,7k läst
A
ajon: Vi vill gärna ha en bänkskiva i akrylsten i vårt nya kök. Finns det fler akrylstensprodukter än Corian och Hi-Macs? Kan ni tipsa om billiga/prisvärda leverantörer? Gärna i Stockholm, men det är inget krav. Det här är helt nytt för oss och jag behöver lite hjälp att navigera på marknaden...
0 svar · 3,8k läst
P
petersson79: Testa och rita upp det i IKEA's köks program så kan du ju få lite hum om hur det skulle se ut.
9 svar · 5,2k läst
J
jbass: Undrar om det är någon som har en hyfsat aktuell prislista från Tibrokök? Bygger nytt och har en summa pengar från husleverantören för köp av köksinredning från Tibrokök. Skulle vara intressant att veta vad vi kan få från ex. Ballingslöv (som vi f.ö. köpte från för 4-5 år sedan och är nöjda med) för de pengar vi får ut vid avdrag.
0 svar · 7,1k läst
S
Skumpen: Det måste finnas stora ytor som inte är utnyttigade gör ett L-kök flytta diskmaskin så du får ett överskåp över diskmaskin så det inte blir så mycket spring då du ska plocka ur. Kyl och frys kommer inte att räcka till för en normalfamilj utan det vill till 2 st. enheter
11 svar · 3,7k läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Ok... men det var ju genomtänkt... ;)
11 svar · 6,7k läst
·
C
cullberg: Finns även en bra borrmall för detta... Men den kostar extra såklart
7 svar · 4,9k läst
T
Tessok: [citat] Du plockar upp pipen och fyller uppifrån. Bråka inte med att skruva loss flaskan bakom vasken inne i skåpet. Om någon vill ha designade dismedelspumpar så finns det flera att välja på hos Blanco. http://www.blancosverige.com/ klicka på tillbehör, diskmedelspump.
8 svar · 3,9k läst
T
Tessok: Alla ljusa bänkskivematerial blir med tiden lite mörkare i tonen där man arbetar ofta. Laminat, massivträ, kompositmaterial (silstone och liknande) och även Carrara marmor. Carrara marmor kan man be att få behandlad från stenfirman (om den är seriös) Marmorn klarar då att få fläckar av rödvin en stund och lämnar då inte kvar någon fläck. Rödvinet får inte stå och torka in
1 svar · 10,3k läst
·
T
Textina: Denna hade varit ett första handsval ifall vi haft ett större kök och kunnat avvara ett skåp för gastuben. Golvytan är drygt 12 kvm, med två stora fönster och två dörröppningar får det inte plats så många skåp (vi vill dessutom inte ha några väggskåp)
17 svar · 5,1k läst
Maveric77
Maveric77: Vi byggde en kommod till badrummet i "armerad frigolit" eller vad det heter. Nån gul frigolitskiva som det var pålagt ett lager av nät och nåt mer på sidorna. Sen la vi klinkers på den. Funkade hur bra som helst! Skivan väger inget, är helt oorganisk och totalt stum! Desstuom finns den i en massa olika former och tjocklekar o.s.v. Hittade lite info här;
7 svar · 18,6k läst
M
mirakelmilla: Ingen?
1 svar · 5,2k läst
L
LillaMini: Enligt mig beror det på hur resten av köket ser ut (ljust/mörkt, färger osv.), personligen har jag dock en förkärlek för valnöt så jag hade nog valt det - harmonierar ju med golvet också!
1 svar · 1,8k läst
P
petersson79: Känns som 33 cm takanslutning blir väldigt mycket och kan se lite roligt ut... När ni ändå har såpass högt i tak varför inte sänka kanske 15 cm så kan ni ju i princip välja vilka spottar ni vill med tanke på inbyggnadshöjd..
1 svar · 1,4k läst
Badkarl
Badkarl: Tack och bock för alla kommentarer och tips. nu får jag fundera en kort stund och sen slå till.
10 svar · 26,5k läst
Bricco
Bricco: Ska sätta igång att försöka dämpa mina Boschskåp (frysen) som låter som bara sjutton. Kompressor från Slovenien och det är den som är boven i dramat. Har ett lågfrekvent durande 18h av 24h som hörs i hela huset. Hittade en artikel och tänker försöka mig på att köpa dämpmattor från Biltema för någon 100-lapp och göra typ så här.
3 svar · 13,8k läst
H
Herrn: Tänkte höra om det är någon som har erfarenhet av att koppla ur diskhon för byte av tex bänkskiva. Jag har kapat bänk skivan, så den är färdig men behöver tips och råd när det kommer till att koppla ur diskhon. Det sitter ballofixer för avstängning av varm och kallvatten under diskbänken, sedan finns det avstängning för vatten till diskmaskin på själlva kranen. Vore tacksam
0 svar · 2,4k läst
M
mirakelmilla: Det lät intressant med Polen. Skickar klikagd.pl till Sverige? Vi skulle behöva ho/diskbänk(ovan länkade var ju skitsnygg), fläkt, blandare, diskmaskin m.m. Kan ju verkligen löna sig att skicka därifrån.
36 svar · 11,5k läst
·
S
scar69: [citat] Sambon köpte vår här.....http://www.hallbacks.se Köpte den dock i butiken men finns den inte i onlinebutiken så maila och fråga om dom kan lösa det ändå.
15 svar · 4,9k läst
S
sarazarei: hej vi ska renovera våra kök , byta luckor på befintliga stommen. vad är billigaste allternativ och besälla luckor ? klarar man själv och montera de? vilka verktyg behövs? vi ska även sätta golvvärme. finns någon som kan ge tips då är vi mkt tacksamma mvh sara
0 svar · 1,0k läst
M
Moribusken: [citat] Finns det verkligen ingen vänlig själ på detta forum med en Marbodalstomme hemma ? Måttet är ju det samma på alla Marbodalskåp...
6 svar · 19,0k läst
·
B
byggankan: Tycker du ska fundera på parallellkök istället. Hörnskåp är precis som du säger rätt värdelösa. Eller så kanske du ska ha spisen i hörnet istället.
4 svar · 6,0k läst
·
K
KungAnka: Ta det lungt med paniken. Jag gjorde samma sak i en IKEA-lucka för en vecka sen. Eller nästan samma, jag borrade där jag tänkte, men när jag satte dit knoppen såg det fult ut. Satte bara en skruv i hålet och borrade intill den, då glider borren inte in i gamla hålet. I det nu ovala hålet kan man flytta knoppen dit den man vill ha den, sen är det bara att dra åt. Behövs inget spackel,
13 svar · 11,3k läst
Consensus
Consensus: Det är inte så lätt! Det måste passa både till diskbänken samt till avloppet.
4 svar · 2,4k läst
prototypen
prototypen: Vet ni om att IKEA:s underskåp bara är 700 mm höga medan övriga är 720 mm så luckor passar inte mellan IKEA och andra. IKEA luckor finns även målad, folie är ingen höjdare, släpper det eller går sönder i kant/hörn så ser det mycket värre ut än sliten färg. Protte
3 svar · 5,3k läst
A
andreasonfire: Jag har lite röd/svart mosaik till övers om du inte köpt redan :) http://www.byggahus.se/forum/s-ljes-sk-nkes/165669-exklusiv-roed-svart-mosaik-saeljes-billigt.html
10 svar · 2,9k läst
M
Monterat: Som Gnor säger, eller en bredare rak som du låter gå längre ner på konan.
3 svar · 1,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.