1 412 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Granitskivor
Hur tåliga är granitskivor? Tål de om man råkar skära på dem? Nu för tiden finns ju inga bakbord utan man knådar degen direkt på skivan. Sen skär man ju bullarna, funkar det? Tror att jag ska ha ett bakbord, hur omodernt det än är. Känns inte riktigt fräscht att baka på skivan, även om den ser ren ut.
Hur mkt värme? Om man t.ex ställer en kastrull på dem? Och vi ska ha en bardisk på 2 meter, om den flyttar sig och man vill dra den på rätt plats igen, kan man knuffa den rätt igen, utan att den spricker? Vår snickare säger att de är superkänsliga för rörelser.
Hur mkt värme? Om man t.ex ställer en kastrull på dem? Och vi ska ha en bardisk på 2 meter, om den flyttar sig och man vill dra den på rätt plats igen, kan man knuffa den rätt igen, utan att den spricker? Vår snickare säger att de är superkänsliga för rörelser.
Vi har granitbänk, och jag knådar deg och skär bullar på den utan problem. Vi är mycket nöjda med bänken, har haft den i sex år nu.
Jag brukar undvika att sätta en kastrull direkt från plattan på graniten, föredrar diskbänken, men det har nog hänt och det har inte hänt något.
Flyttbar bänk vet jag inget om.
Jag brukar undvika att sätta en kastrull direkt från plattan på graniten, föredrar diskbänken, men det har nog hänt och det har inte hänt något.
Flyttbar bänk vet jag inget om.
Om du skär direkt på bänken förstör du eggen på kniven. Något annat händer inte. Jag sätter heta kastruller direkt på bänken och det har inte varit något problem undet det år vi haft bänken. Den enda risken jag kan se med granit är att den kan spricka eller flisa ur i kanten om man tappar något tungt eller om man kliver på bänken på ett svagt ställe, tex vid urtaget för spisen. (Varför man nu skulle göra det?)
Klicka här för att svara