32 250 läst ·
3 svar
32k läst
3 svar
Tätning mellan spishäll och bänkskiva?
Hej!
Jag har köpt en Gram induktionshäll. När jag läste igenom installationsmanualen noterade jag att den bara skulle tryckas fast mot bänkskivan utan någon spänningsanordning. Det finns en packning på induktionshällen men inget klet eller klister vad jag kan se. Räcker verkligen egentyngden för att täta och hålla den på plats?
Mvh
/Jake
Jag har köpt en Gram induktionshäll. När jag läste igenom installationsmanualen noterade jag att den bara skulle tryckas fast mot bänkskivan utan någon spänningsanordning. Det finns en packning på induktionshällen men inget klet eller klister vad jag kan se. Räcker verkligen egentyngden för att täta och hålla den på plats?
Mvh
/Jake
Har själv en Siemens häll och inget problem alls med att den flyttar sig. Har man bänkskiva (spån+laminat) så hade jag önskat att jag hadde satt silikon runt sågytan för att täta så att inte fukt tränger in och gör att laminatet släpper. Men inget släpp ännu efter drygt ett års användning så det kanske inte behövs.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Sågytan SKA tätas med någon form av värmebeständig limtätmassa eller silicon så jag rekommenderar dig snarast att lyfta upp hällen och göra detta INNAN du får problem med att spånet sväller för det blir betydligt omständigare och kostsammare...Tune skrev:Har själv en Siemens häll och inget problem alls med att den flyttar sig. Har man bänkskiva (spån+laminat) så hade jag önskat att jag hadde satt silikon runt sågytan för att täta så att inte fukt tränger in och gör att laminatet släpper. Men inget släpp ännu efter drygt ett års användning så det kanske inte behövs.
Vad gäller TS fråga så lägger man idag bara dit hällarna löst då de ligger stilla av sin egen tyngd.
Ibland följer det med vissa hällar så kallade skenor att skruva i bänkskivans sidor så att den fastnar i dessa när man lägger ner hällen men dessa rationaliseras bort av de flesta idag då de inte behövs för att hällen ska ligga stilla... p.g.a ett par anledningar...
- Har du granit kan du inte skruva dit dem.
- Utan dessa är det mycket enklare att lyfta upp hällen och hålla rent runt kanten.
- De hjälper inte till för att hålla det tätare.
Klicka här för att svara