6 721 läst ·
9 svar
7k läst
9 svar
Hur mycket utrymme bakom lådorna på IKEA-stomme
Behöver ha plats för gasledningen bakom stommen, nån som vet om lådorna går hela vägen i bakkant eller om det finns något utrymme där?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det bästa är väl att dra ledningar i sockeln (bakom/under) skåpet.
Där finns det installationsutrymme på vitvaror också.
Där finns det installationsutrymme på vitvaror också.
Problemet är att gasledningen passerar bakom skåpet och den kan inte dras om
Som vojma säger så är spelet ca 4-5cm och kan ju inte ändras - Så till vida att du inte köper grundare lådor till den stommen. IKEA har i vart fall 60 breda i grundare utförande om jag inte har helt fel. Tappar ju dock en del förvaring.highstream skrev:
Nästa lösning är ju att regla ut stommarna en bit från vägg men det beror ju helt på kökets design om det är möjligt eller inte.:S
Det går att köpa grundare beslag. Det du då måste göra själv är en botten och ett bakstycke. Du får ett produktblad med mått med beslaget. Piece of cake så långt. Sedan så blir det kanske nödvändigt att borra nya hål för att montera fronten. Borde inte vara något problem det heller för en normalhändig person.
Det som är lättast att montera är Blum Metabox. Den kan för all del kännas lite föråldrad jämfört med de finare grejerna som brukar sitta i moderna kök. Den äldre standarden gör att det är osannolikt att monteringshålen kommer i konflikt med de förborrade hålen.
VH/Findus
Det som är lättast att montera är Blum Metabox. Den kan för all del kännas lite föråldrad jämfört med de finare grejerna som brukar sitta i moderna kök. Den äldre standarden gör att det är osannolikt att monteringshålen kommer i konflikt med de förborrade hålen.
VH/Findus
Var på ikea och mätte idag, 5cm utrymme finns att tillgå, det skall nog räcka 
Tack för svaren!
Tack för svaren!
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Vad är annars problemet med att dra om Gasledningen... ?
Ska själv bygga om ett kök snart där vi kapar av Gasledningen där den kommer in i köket och efter inredningen är byggd ska det dras ny nere i sockeln och fram till spisen...
Ska själv bygga om ett kök snart där vi kapar av Gasledningen där den kommer in i köket och efter inredningen är byggd ska det dras ny nere i sockeln och fram till spisen...
Skall ni dra fram ett helt nytt rör från gasstammen?
För min del kan jag inte ändra vart röret skall komma ut ur väggen eftersom det kommer från grannens lägenhet
För min del kan jag inte ändra vart röret skall komma ut ur väggen eftersom det kommer från grannens lägenhet
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
I detta fallet kommer Gasledningen ut ur väggen där vaskskåpet ska stå och sen är det en stor slinga rör fram till spisen...
Förnummen kapar röret precis där det kommer in i lägenheten och pluggar de där och när skåpen är på plats ska han sätta ett nytt rör rakt ned genom botten på vaskskåpet och sen lägger han det i sockeln bort till spisens placering...
Förnummen kapar röret precis där det kommer in i lägenheten och pluggar de där och när skåpen är på plats ska han sätta ett nytt rör rakt ned genom botten på vaskskåpet och sen lägger han det i sockeln bort till spisens placering...
Klicka här för att svara