Hej,

jag har försökt leta på forumet men inte hittat någon tråd angående detta, ursäkta om jag inte letat tillräckligt noga:) Jag började igår lite smått montera våra ikea köksskåpsstommar som är 37 cm djupa med lådsektioner som kommer att användas som bänkskåp. Min bror som hjälpte mig konstaterade hastigt att det här var ju inte så knepigt... önskar han skulle ha hållit tyst... vi märkte just efter det att Ikea använder samma stommar för sina 37 cm djupa bänkskåp som för överskåpen, dvs det var inte förborrat för benen. Sparade borrandet till en annan kväll, skulle antagligen annars ha slutat med borrhål på helt fel ställen...

Men det som jag blev osäker på var bakstycket, när jag ringde till ikeas kundtjänst sade de att jag skulle flytta ner bakstycket om jag hade en låda överst och sedan dörrar, medan bakstycket skulle spikas över hela bakstycket om jag bara hade dörrar. Nu har jag 2 st sektioner med bara lådr och några med en låda och dörrar under. Ska det faktiskt inte vara bakstycke alls när man har lådor???

Tacksam för svar, det här kan ta lite tid ännu men blir säkert bra när det är klart:)

Paul-Staffanstorp
Jag kan ju inte Ikeas sortiment och utseende fullt ut men nog ska där vara bakstycke alltid...

Vad gäller borra för benen så kan ni lägga ner det då risken att ni borrar genom bottnen är överhängande stor.
Skär eller såga hellre bort plasttapparna på benen och skruva fast benen i botten på skåpen istället...

Hej
Jag har precis satt upp upp denna Ikea-kombination längs en vägg
Det är inte bakstycket (masonitskivan) du behöver flytta utan de beslag som du använder för att fästa skåpet mot väggen. De skenor som lådan ska löpa i ska fästas i andra hålet uppifrån. Sedan flyttar du ner beslagen till tredje/fjärde hålet och borrar upp nya hål i bakstycket.
Benen - jag använde Ikeas metallben och kan bara säga att det är självborrande skruv som är några mm kortare än stommens tjocklek, Ifall det är plastbenen ni har så är det ett bra råd ni fått ovan...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.