Kök
KnockOnWood: Ett tips (möjligen ett långskott): Kolla här http://www.vvsochbad.se/ Där hittade jag silar och rör till min gamla diskbänk av okänt fabrikat och ålder. Tror det var IFÖ-grejor som passade bäst. Pris för alla rör och silar inkl. diskmaskinavlopp ca 700:- om jag minns rätt.
agaton sax: Lechner har laminatskivor som ligger omkring 5 meter, så det bör lösa ditt problem.
kysan: Handtag på samma sida men med utdragbart skafferi i mellan....
stiga: Ta med en bild på hennes kök till en bra kakelbutik så skall det säkert ordna sig. Bilder är alltid bra att ha med om man vill ha tag på något speciellt som kan vara svårförklarat med ord.
byggankan: Du kan ju kolla på andra skivor också. Var på Ikea igår och såg en skrivbordsskiva som var 75 cm djup. Bredd vet jag däremot inte vad det var. Kostade 250 kr tror jag.
JanneSjo: [citat] Nej granitleverantören får göra hålet - men jag ska ju tala om vart jag vill ha hålet. Ska också göra hål i den gamla bänkskivan i väntan på granitskivan.
LillaMini: Repor får man bort med Autosol och polermaskin, 10 minuters arbete sedan har man en diskbänk som är som ny! Men jag har använt Svinto på rostfria diskbänkar sedan jag föddes, precis som min mor lärt mig, inte ser diskbänken i mitt barndomshem förjävlig ut och inte heller de som varit i lägenheter och hus efter det. Fast jag använder det bara om man verkligen lyckats göra en rejäl
Hvdv: vi löste lite det enkelt, (inte lika avancerat som den i filmen som limma och hade sig :D )... men vi återanvände iallafall biten som blev över när vi sågade ut för hällen i bänkskivan och den låter vi stå framme hela tiden. Sen passade jag på att göra en liten brödbräda av en spillbit från hyllanplanen i skafferiet. Enkelt och snyggt, det brukar man komma långt med
mbyrod: Hmm, kanske skulle flyttas till vitvaror egentligen?
Paul-Staffanstorp: Tvärtom har jag varit med om några gånger men med mörkt uppe så blir det nog lätt en känsla av att det tar överhanden och känns som det ramlar över en...
JanneSjo: snabba leveranser från Axminster beställde kl 12 på fredag och fick paketet del 1 i Luleå kl 12 ons - del2 kom tor kl12.
miniGranis: Toppen då vet jag hur jag skall göra. Tack till alla som svarat!
bäckåbölja: Tackar tackar, det går ju uppenbarligen att få det riktigt snyggt och lösningen med ett eluttag i nischen var helsmart!
PerJohan: Tänkte nästan det med. Tack för hjälpen Oscar! //PerJohan
Paul-Staffanstorp: [citat] Håller helt klart med varje dag i veckan... ;)
rizzobox: Det har du helt rätt i! Min tanke var att separationen av häll och spis skapar två arbetsområden. Plåtar från ugnen placeras på bänken framför fönstret på värmetåliga underlägg när de tas ut. Men som du säger kommer det att komma tillfällen när man flyttar från spisen, ska definitivt ha det i åtanke! Tackar.
Farzan: +1 på Bricco. Vår Osmo har suttit i 3 1/2 år och nu börjar det bli dags att bättra på.
Farzan: [citat] Beror på stilen, tycker jag. I gammal stil ("sekelskifte" o dyl) ser det bra ut med taklist runt om allt. Med modernare stil passar det inte.
Ripley: Vårt hus är från 1968 och när vi skulle riva badrummet skickade vi in ett prov och som väntat innehöll det asbetst både i fog och fix. Vi valde att ta in en firma som sanerade för att vara säkra på att inte få fibrer ut i huset. Jag känner mig osäker på hur väl asbestfibrerna ventileras ut, hur lång tid tar det att ventilera ut dem? Blir de kvar i huset är det ju inte längre
Kristina J: OK då ska jag fråga om röret. Jag misstänker att lägenheterna under mig också går på samma rör, för jag kan känna matos även när jag inte har använt fläkten. Ja, en "äkta" fläkt skulle säkert vara bättre, men ett annat problem är att jag inte har (och inte vill ha) några överskåp och spirorören från fläkten sitter ganska långt från ventilen, så det är inte så
hjerpe: Jag anslöt mig köksfläkt till murstocken. Du kan se en bild i en tidigare tråd.. http://www.byggahus.se/forum/ventilation/165434-placering-av-renslucka.html
Bricco: [citat] Öhh listen är ju 12mm så det låter ju väldigt orimligt. Då skulle det ju glipa överallt vintertid när det krymper lite. :S Golvläggaren hade lagt detta golv precis innan på andra ställen men jag fotade där han lämnat kanske 2-3mm bara för det såg tajt ut. Antar man har någon form av garanti på vita jobb gällande golvläggning med. Vad sker om det är för tajt mot vägg?
kindvall: Av beskrivningen att döma är det väl så att det inte är en Alliance-fläkt, utan en kåpa för Centralventilation som behövs. Vi bytte i somras till en sån här från Franke: http://www.tretti.se/vitvaror/koksflaktar/underbyggnadsflaktar/franke-602-10-system-lgh Det blev riktigt snyggt. Den sitter inbyggd i ett skåp. Vi hade först tänkt ta en sån här som var lite billigare, men just
stiga: Ta reda på vad det är för beteckning på fläkten ni har i dag. Utifrån den kan ni få hjälp. Jag skulle gissa på att ni har någon form av alliancesystem. Franke, Fjärås och Thermex med flera fixar detta. Börja med Franke, de har/hade patentet på detta om jag inte minns helt galet.
stiga: Hur mycket lådorna klarar i last beror mest på skenorna. Observera även att olika tillverkare inte behöver använda samma namn som Blum för de olika lådvarianterna även fast Blum är deras leverantör.
stiga: Det är troligtvis ett PU-baserat lim och när det torkat sitter det utav bara sjutton. Vid underlimning i sten så är det vanligt att man bara limmar utan skruv eller andra grejer och är limningen rätt utförd så behöver du inte vara orolig för hållfastheten. Du skulle troligen kunna ställa dig i din vask utan att den skulle lossna, så starkt är det lim som ska användas.
SBH: har gasol ståendes utomhus i stugan. funkar fin fint genom hela vintern, (utanför Kalix)
Paul-Staffanstorp: Det var absolut inte riktat åt dig Mikael_L, men det är tyvärr så på forumet överlag...
Stenper: Tack för svaren, nu har jag sett problemet ur alla vinklar:). Blir nog lösningen med förskjuten diskbänk och täcksida. Inte mycket anat linjerar i detta kök så varför börja nu? MVH Stenper