Hej!
Håller på och ser över inköpen inför kommande köksrenovering. Hade tänkt att änvända köksstommar från Ikea och ha vitvarorna integrerade i dessa. det har då gått upp för mig att det finns en hel del pengar att spara på att välja övriga produkter från Ikeas sortiment. Undrar därför vad ni här på forumet har för tidigare erfarenheter om Ikeas vitvaror.

Har lyckats läsa mig till här på forumet att blandare och diskhoar absolut skall undvikas från Ikea samt att bänkskivor finns bättre för mindre penning på exempelvis Bauhaus(vilka andra?) men hur är det med övrig nedanstående utrusning?

Infällbar kyl/frys?
Gashäll och induktionshäll?
Ugnar?
Microugn?
Infällbar 60 Diskmaskin?

Stort tack!
 
Om jag inte misstar mig helt så samarbetar IKEA med Whirlpool när det gäller vitvaror. Och deras varor är det inget som helst fel på. Rätta mig om jag har fel, men för några år sedan så samarbetade dom i alla fall.
 
Det är fortfarande Whirlpool som tillverkar IKEAs vitvaror.
 
T
FredrikR skrev:
Det är fortfarande Whirlpool som tillverkar IKEAs vitvaror.
Mmmm....med budgetdelar och Ikeas vitvaror är inte ens billiga.
 
På IKEA-varuhuset i Linköping (och säkert alla andra för den delen) får man fram till 31/1-2009 20 % rabatt på vitvaror om du köper kök för minst 10 000kr! Riktigt bra deal tycker jag!
 
Glömde ju säga att IKEA´s vitvaror fås med 5 års garanti, det är inte många andra kedjor som kan erbjuda!
Vi är precis som du bästedräng igång med ett köksprojekt, och vi har kollat runt i säkert 4 mån nu och det blir IKEA för oss, både kök + vitvaror!
 
Stort BUUUUU, jobbar som servicetekniker och har inte många + att komma med men sen e det ju så att man får fortfarande vad man betalar för ;-))
 
Continue, vilka varor är det du upplever mest problem med?
Har som sagt hört mycket skit om diskhoar och blandare men finns är det även vanligt med problem hos diskmaskin, kyl/frys, ugn och spisar?
 
Testade att söka lite info i tester av vitvaror och IKEA var ofta bland dom sämre.
Trist, för det vore skönt att kunna ta allt från ett ställe...
 
BU
har flera kompisar som ångrar köp av vitvaror från IKEA....mitt tips:

njut att du sparar pengar på stommar, luckor men låt det inte gå till överkurs, lägg pengar på vitvarorna, specielt diskmaskin och häll.

finns många "aldrig mer whirlpool-IKEA" sägare där ute:-)
 
Vi tog induktionshäll, spis, micro och diskmaskin från ikea. Har funkat klockrent i två år nu.
Det är förvisso ingen längre tid men vi fick 20% och fem års garanti så jag oroar mig inte särskilt mycket. Innan hade vi Bosch och skillnaden är marginell om ens någon så här långt.
 
Precis köpt vitvaror och köpte endast ugnen från IKEA. Har läst tidigare att det är skräpdelar och sämre kvalitet än "riktiga" whirlpool. Blev dock förvånad över att det i IKEAs bruksanvisning hänvisas till whirlpool för support t.ex. Har svårt att tänka mig att 1) whirlpool vill sätta sitt namn på undermåliga produkter (hade i så fall kunnat tillverka åt ikea men utan sitt namn istället) och 2) att de dessutom ställer upp och tar över support och garantier från IKEA. Sen kanske inte whirlpool är så himla bra i jämförelse med andra märken, men att deras "IKEA-serie" skulle vara sämre än deras egna har jag mkt svårt att tänka mig.
 
Jag skulle säga ett stort BÄ.

Jag har haft vitvaror från IKEA i snart 10 år utan problem och när jag köper nya blir det IKEA igen.

IKEA är Whirlpools största kund och faktiskt är det så att IKEA säljer mest vitvaror av alla handlare i Europa. Detta gör att IKEA får tillgång till alla prislägen på sina vitvaror från Whirtlpool från billigare till de dyrare och bättre. Så mitt råd är att köpa IKEAs bättre modeller, dessa motsvarar samma kvalitet som hos andra "bra" märken fast till ett bättre pris.

Som någon sa så får du dessutom numera 5 års gratis garanti på alla vitvaror, detta kostar 6000.- om man köper allt på tex Mediamarkt.

Från sommaren kommer IKEA även att sälja vitvaror från Electrolux såg jag i pressrelease från Electrolux.

Ikeas diskmaskin bäst i test i Danmark...
http://www.taenk.dk/upl/cms/1/621_049-051-7407.pdf
 
Redigerat:
bästedräng skrev:
Hej!
Håller på och ser över inköpen inför kommande köksrenovering. Hade tänkt att änvända köksstommar från Ikea och ha vitvarorna integrerade i dessa. det har då gått upp för mig att det finns en hel del pengar att spara på att välja övriga produkter från Ikeas sortiment. Undrar därför vad ni här på forumet har för tidigare erfarenheter om Ikeas vitvaror.

Har lyckats läsa mig till här på forumet att blandare och diskhoar absolut skall undvikas från Ikea samt att bänkskivor finns bättre för mindre penning på exempelvis Bauhaus(vilka andra?) men hur är det med övrig nedanstående utrusning?

Infällbar kyl/frys?
Gashäll och induktionshäll?
Ugnar?
Microugn?
Infällbar 60 Diskmaskin?

Stort tack!
Har köpt stenskiva med infälld diskho från ikea. Hade kunnat få tag på skivan för ungefär samma pris på tex någon byggvaruhandel eller stenhuggeri. Men då hade man behövt komplettera med en ho också. Som kan bli hur dyrt som helst. Köpte en lite mindre ho från ikea, som blev underlimmad. Har inte fått skivan än, så jag kan inte yttra mig riktigt men. Så illa tror jag inte det blir. Och jämför man skivan med skivan frånt tex kvik, med diskho, så blir det nästan halva priset från ikea, med alla konstiga vinklar och fasningar.

Köpte även ugn, induktionshäll och micro från ikea. Tog inte de billigaste, men inte heller de dyraste. Inga ikeamärken på grejjerne, och kvaliten ser hög ut.
Disk och kyl tar vi från annan plats. De ville vi lägga extra pengar på.

Man får vad man betalar för, som vanligt. Och ikeas grejjer är inte direkt billiga, så skit är de nog inte... Men visst. Lägg ut det dubbla , så får du bättre grejjer. Men är det värt det?

Mvh

Stefan
 
stew skrev:
Har köpt stenskiva med infälld diskho från ikea. Hade kunnat få tag på skivan för ungefär samma pris på tex någon byggvaruhandel eller stenhuggeri. Men då hade man behövt komplettera med en ho också. Som kan bli hur dyrt som helst. Köpte en lite mindre ho från ikea, som blev underlimmad. Har inte fått skivan än, så jag kan inte yttra mig riktigt men. Så illa tror jag inte det blir. Och jämför man skivan med skivan frånt tex kvik, med diskho, så blir det nästan halva priset från ikea, med alla konstiga vinklar och fasningar.

Köpte även ugn, induktionshäll och micro från ikea. Tog inte de billigaste, men inte heller de dyraste. Inga ikeamärken på grejjerne, och kvaliten ser hög ut.
Disk och kyl tar vi från annan plats. De ville vi lägga extra pengar på.

Man får vad man betalar för, som vanligt. Och ikeas grejjer är inte direkt billiga, så skit är de nog inte... Men visst. Lägg ut det dubbla , så får du bättre grejjer. Men är det värt det?

Mvh

Stefan
Var på IKEA i Göteborg i helgen och såg deras vaskar med bucklor i
Kunde inte låta bli utan tryckte till med tumnageln i plåten och fick bråttom därifrån
Det blev jäklar i mig en buckla av trycket från nageln
Hur lågt får det bli?
Hur skall dessa grejer se ut om några år? Suck.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.