MathiasS
MathiasS: En fungerande metod är att slå ihop sidor, topp och botten, lägg därefter skåpet med framsidan nedåt på golvet (lägg kartong under så du inte skadar faneren på framsidan), pressa därefter bakstycket mot en långsida och topp eller botten som Verktygsgurun beskriver. Det är inte svårt men man måste vara noga. Det var visst så du gjorde först och det är så du ska göra. Att göra
29 svar · 16,1k läst
·
prototypen
prototypen: Jag skulle nog prova att handla på en vitvaruaffär. Troligen så har du ett gasläckage och det kostar nog mer än en ny. Protte
1 svar · 1,2k läst
F
fn76: [citat] Men på bilden visas ju gångjärn som inte luckdämparna passar på. Kan dock vara så att bilden är gammal. Dämparna passar på BLUM Clip Top och känns igen på att hålet som dämparen ska klickas fast på är rektangulärt.
9 svar · 7,8k läst
B
BigGitt: Tråden är 6 år gammal! Men men. Har haft tvättmaskin i 7 år. Fungerar perfekt än.
8 svar · 9,3k läst
D
Dr Fozz: Du är inne på rätt spår, måla först tak och väggar, sen byter du golv. Maskera ordentligt med maskeringstejp och plast, eller rentutav plast med inbyggd maskeringstejp. Se till att vara noggrann, och målar ni inte allt på en dag så köp den lite dyrare blåa maskeringstejpen som inte fastnar om den sitter för länge. Om ni ändå skall byta golvet direkt så kan ni strunta i att
1 svar · 1,9k läst
C
corre: En blankslipad skiva vore ballt
11 svar · 3,2k läst
J
Jonas08: Hej, Jag fick en länk till en blogg som PM: http://ivillagra.blogspot.com/2007/12/kket-idag.html Ett jättefint kök! Med inspiration av bloggen tar jag bort hörnväggskåpet och ersätter det med ett vanligt vitrinskåp (med ca 5cm passbit längst in). Jag tar även bort micron och ersätter även det skåpet med ett vitrinskåp för dett det ska bli mer enhetligt. Se bifogad bild på senaste
17 svar · 4,5k läst
·
D
Dalmas-73: Hej! Är det någon som kan rekommendera något företag i Falun som kan måla kökluckor/dörrar
0 svar · 1,1k läst
K
kindvall: Det finns dessutom ett fåtal som har en vattenbehållare, dvs kräver ej anslutning. LG har en i alla fall. Inte så praktiskt, men kanske enda lösningen om kyl/frys står väldigt fel till map vattenanslutning.
3 svar · 2,0k läst
T
Textina: Vi håller som bäst på med köksrenovering och har beställt från ett litet lokalt gårdsnickeri. Köket är måttanpassat och och "platsbyggt" i den bemärkelsen att det efter montering inte går att monteras ner för uppförande på annan plats. Allt byggt i massivt trä och monterat av snickaren. Hittintills är vi supernöjda, allt är inte riktigt klart ännu men det ser mycket lovande
28 svar · 23,0k läst
pinebar
pinebar: Filt kan man köpa på metervara i välsorterade tygaffärer. Tänk då på att tvätta den först innan du klipper till ifall du har tänkt tvätta sedan. Filt krymper nämligen kraftigt.
5 svar · 8,8k läst
·
prototypen
prototypen: Obehandlat stål rostar om fukthalten är över 60% tror jag det var. Förstår inte vitsen med obehandlat om man vill behålla någon stil från 50-talet. Redan på 50 talet visste man att obehandlat stål rostar (och det är inte så snyggt). Protte
9 svar · 6,5k läst
Wide Glide
Wide Glide: Använd vanligt diskmedel och torka av luckorna. 1 gång om året tar vi ner luckorna och rengör dem ordentligt. Inga starka rengöringsmedel. Med tiden förstör dessa ytan.
1 svar · 2,8k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Har du möjlighet så kolla in hos ÅF hur det ser ut i deras utställningskök. Det är nämligen inte så många säljare som vet hur det ska och brukar se ut.
12 svar · 3,6k läst
·
Mugmaz
Mugmaz: Snart drar jag igång med att bygga ett nytt kök. Idag är köket endast 10kvm och ska bli 20 kvm. Det kommer att bli ett L-kök med Ikeas stått(luckorna som sitter idag). Saker som jag ska göra är bla: Riva väggen till Linus gamla rum. Riva en vägg vid murstocken. Riva upp golvet ner till krypgrunden. Flytta vatten och avlopp i krypgrunden. Byta ut den gamla isoleringen i golvet. Dra om
0 svar · 883 läst
·
T
Timmy_r: Det var bara en fundering med mdf, är som sagt va näst intill oerfaren när det kommer husbygge. Mottager gärna tips och ideer. :-) Mvh / timmy
2 svar · 1,0k läst
pinebar
pinebar: Jag har sett sådana där skärbrädor på metervara i välsorterade byggvaruhus. Kommer tyvärr inte ihåg vilket men misstänker Fredells eller Bygg-Ole.
9 svar · 1,9k läst
B
bränski: har du gott om mosaik så börja klipp lite efterhand i hörnan där du ska ha av, lite i taget bara. tar någon bit innan du får grepp om det, men funkar alldeles utmärkt.
5 svar · 10,9k läst
·
Raceman
Raceman: Jag har gjort som i ditt alt1. Jag målade MDF:en i obruten vit, gick bra mot våra luckor. Angående 3, satte jag in ett galler i mellanrummet. Marbodal har en snygg rostfri variant som kostar några hundringar.
3 svar · 6,6k läst
V
verktygsgurun: Jg har mdf luckor från epoq....bara fyra år gammalt men inga tendenser till några luckor som sväller. Jag har mörkgrå luckor och där man råkat skada lacken lyser grundfärgen igenom (vit) Mycket nöjd med mitt kök.
10 svar · 9,0k läst
G
gaia: visst kan man det :) fråga hos närmaste snickeriverkstad så får du förstahandsbesked gaia
1 svar · 1,3k läst
jespek
jespek: Limma fast ramen igen, konstruktionslim och tvingar.
1 svar · 1,4k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: De ligger faktiskt bra till och jämför man så är det helt andra saker... ;) Betydligt mer detaljer och finlir tycker jag personligen...
13 svar · 17,3k läst
T
thomasx: [citat] Eller så borrar du en massa hål med jämna mellanrum och skruvar fast den. Det finns masssa varianter, du kan ju göra T-spår om du hellre vill det. Fast laxstjärtarna är enligt min mening enklast, snyggast och mest praktiskt.
9 svar · 9,0k läst
S
sin: [citat] Antar att det här syftar till mitt inlägg. De 10-20 000 det kostat att byta ut lådhurtsarna emot nya från kvänum hade varit väl värt det som det räckt med det, hade gärna bytt ut fläkten, spisen, och kylen och även installerat lite nya skåp om det räckt med det och totalt 50-75 000 kr och fått ett bra fungerande kök. Men nu är problemen ännu mer långt gående och det
8 svar · 10,8k läst
pelpet
pelpet: Dämplinser blir det! Priset var ju inte något hinder heller :). Tack för tipset.
9 svar · 6,8k läst
E
Eld: Här finns en massa tips: http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/178392-vedspis-pa-modern-spishoejd.html
1 svar · 3,7k läst
N
Niklas_x: Hej, ursäkta att jag inte kommer med ett svar, men jag har precis samma fråga. Nu är vårt kök ett IKEA, ett år gammalt, men vi gjorde missen att inte planera in sopsorteringen ordentligt. Vi har köpt den här varianten: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/kitchen/20629/ Fast det verkar inte som att själva utdragsdelen finns med (bara en med en "riktig lucka"). Den är
1 svar · 843 läst
O
oandersson: Tack för svaren, skadan är inte särskilt djup (3cm) så jag testar att såga ur och limma ihop ikväll.
3 svar · 13,3k läst
·
Nimajneb
Nimajneb: [citat] Är ni inte längre än 174 ska ni inte hissa upp skåpen allt för långt men någon cm till blir bra. Det blir mycket enklare o snabbare att ta väggar, tak o golv innan köksmonteringen. Men visst, det går att göra det efteråt.
7 svar · 4,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.