11 340 läst ·
7 svar
11k läst
7 svar
Spis eller diskho i köksö?
Vi håller på att planera för en köksrenovering och kanske kanske har vi lyckas komma på en planlösning som gör att vi får plats med det vi vill utan att behöva bygga ut.
Går vi på detta förslag kommer vi att ha en köksö som är ca 0,9x2,1 m och vi kommer att ha en "bänkskiva" som är ungefär lika lång mot en vägg. Frågan är dock- skall spisen (blir antingen en 90 cm bred "spis" i stil med Smeg eller Ilve alternativt en häll med en separat ugn) skall vara på köksön eller om det är bättre att ha diskho där? Hur hade ni gjort?
Går vi på detta förslag kommer vi att ha en köksö som är ca 0,9x2,1 m och vi kommer att ha en "bänkskiva" som är ungefär lika lång mot en vägg. Frågan är dock- skall spisen (blir antingen en 90 cm bred "spis" i stil med Smeg eller Ilve alternativt en häll med en separat ugn) skall vara på köksön eller om det är bättre att ha diskho där? Hur hade ni gjort?
Vi har en liknande köksö, bara någon decimeter kortare, och har spishäll och ugn där. Det är trevligt att kunna se ut över köket och i vårt fall in i vardagsrummet när man står och lagar mat. Jag skulle gärna ha haft en bredare köksö än våra två meter, både för att få plats med en extra ho och för att få extra beredningsyta. Vi har en 60 cm häll och visst fungerar det bra med den yta vi har, men det skull inte skada med lite mer.
Jag skulle inte sätta diskhon där om det blir den enda diskhon i köket eftersom det då skulle stå torkande disk på köksön (om man inte torkar allt för hand). Vi har väggskåp med inbyggt diskställ ovanför diskhon och behöver därmed inte ha något synligt diskställ. Finsk standard, som borde vara svensk standard också.
Jag skulle inte sätta diskhon där om det blir den enda diskhon i köket eftersom det då skulle stå torkande disk på köksön (om man inte torkar allt för hand). Vi har väggskåp med inbyggt diskställ ovanför diskhon och behöver därmed inte ha något synligt diskställ. Finsk standard, som borde vara svensk standard också.
Tack för svar! Jag har tänkt på det där med disk på köksön men vi diskar det allra mesta i diskmaskinen och så diskstället är för det mesta tomt (torkar vinglas etc) men det är förstås något att tänka på.Andrez skrev:Vi har en liknande köksö, bara någon decimeter kortare, och har spishäll och ugn där. Det är trevligt att kunna se ut över köket och i vårt fall in i vardagsrummet när man står och lagar mat. Jag skulle gärna ha haft en bredare köksö än våra två meter, både för att få plats med en extra ho och för att få extra beredningsyta. Vi har en 60 cm häll och visst fungerar det bra med den yta vi har, men det skull inte skada med lite mer.
Jag skulle inte sätta diskhon där om det blir den enda diskhon i köket eftersom det då skulle stå torkande disk på köksön (om man inte torkar allt för hand). Vi har väggskåp med inbyggt diskställ ovanför diskhon och behöver därmed inte ha något synligt diskställ. Finsk standard, som borde vara svensk standard också.
Har du någon bild på ert inbyggda diskställ?
Vi har haft köksö och är på g att skaffa ny då vi bor i nytt hus. Vi har valt bort både spis och ho då vi bara vill ha en bra arbetsyta samt sittplatser. till jul använder vi ön som buffèbord. Kanonbra! Fördelen är att man lätt kan ångra sig om man vill. Ta bort den. Hur man än väljer så är det kanonbra med köksö. Lycka till!!
Det är precis därför vi vill ha en köksö, för att kunna använda den som buffébord och det känns även trevligt att kunna duka fram välkomstdrinken där etc när man har gäster.Lundgrens skrev:Vi har haft köksö och är på g att skaffa ny då vi bor i nytt hus. Vi har valt bort både spis och ho då vi bara vill ha en bra arbetsyta samt sittplatser. till jul använder vi ön som buffèbord. Kanonbra! Fördelen är att man lätt kan ångra sig om man vill. Ta bort den. Hur man än väljer så är det kanonbra med köksö. Lycka till!!
Vi hade förstås allra helst valt bort att ha diskhon där men vi har tyvärr ett väldigt svårplanerat kök så jag tror att vi måste ha antingen spisen (häll) eller diskhon på köksön. Jag drömmer om en Ilve-spis och det känns så där att ha en spis på en köksö- en planlimmad häll är i så fall det enda raka antar jag?!
Jag är dock lite rädd för att en fläkt mitt i rummet kommer att dominera alltför mycket...
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag avråder er från att separera på spis och ho eftersom det inte rekommenderas att gå med en kastrull kokande vatten över öppna ytor. Det kan lätt hända en tråkig allvarlig skållningsolycka då. Tänk på det.
Gå med en kastrull kokande vatten? Kanske någon undrar. Ja, om du ska slå av pasta-/potatisvattnet t ex.
Gå med en kastrull kokande vatten? Kanske någon undrar. Ja, om du ska slå av pasta-/potatisvattnet t ex.
Jag skulle köra spis och avhällningsho bredvid, vid nybyggnation så är detta tydligen ett krav om man har spis i ön för att ej skålla barn.
Skall man köra buffé så är det kanon att ha varma rätter på spisen och resten på köksön
Skall man köra buffé så är det kanon att ha varma rätter på spisen och resten på köksön
Det går inte att få plats med både häll och ho på köksön. Däremot så går det eventuellt att få plats med en liten avhällningsho bredvid spisen (om den då inte placeras på köksön) men då försvinner å andra sidan värdefullt förvaringsutrymme antar jag för tanken är att det skall vara lådor på båda sidorna om spisen. Det känns inte riktigt som om det här blir bra...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden