2 783 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Hjälp mig välja induktionshäll
Hej
Efter 17 år är det dags för ett nytt kök, Det blev Ikea som tidigare, samma Lidingö lucka t.o..m
Säg nu inte; Åååh vad tråkigt...
Men nu till min fråga. Vet inget om induktionshällar, i ritningen finns nu Ikeas Nutid Hin4t , 60cm..
Men vad tycker ni att man skall köpa för en.
Vad är det för 'finesser' Ikeas häll saknar? Får man plats med 2 stora kärl?
Det är svårt att ens ställa frågor när man inte kan något om hällar.
Så snälla , vad har ni för hällar, vad skall man tänka på?
En trevlig helg till alla, Annu
Efter 17 år är det dags för ett nytt kök, Det blev Ikea som tidigare, samma Lidingö lucka t.o..m
Säg nu inte; Åååh vad tråkigt...
Men nu till min fråga. Vet inget om induktionshällar, i ritningen finns nu Ikeas Nutid Hin4t , 60cm..
Men vad tycker ni att man skall köpa för en.
Vad är det för 'finesser' Ikeas häll saknar? Får man plats med 2 stora kärl?
Det är svårt att ens ställa frågor när man inte kan något om hällar.
Så snälla , vad har ni för hällar, vad skall man tänka på?
En trevlig helg till alla, Annu
Generellt för inbyggnadshällar är att de är mindre än motsvarande spis. En 60 cm häll är betydligt mindre än en 60 cm spis. Det blir problem om man vill använda två stekpannor samtidigt eller om man vill använda en stekpanna samtidigt som en stor gryta. Om du inte brukar göra det är det inga problem med en 60 cm häll.
Finesser är nog bara du som kan avgöra vad du behöver. Jag skippar gärna extrafunktioner.
Erik
Finesser är nog bara du som kan avgöra vad du behöver. Jag skippar gärna extrafunktioner.
Erik
Lyckades få in min 70cm häll i ett 60skåp, elektroniken som stack ner under skivan på min var smalare, inte mycket men tillräckligt.
Sen går det ju att kapa ur lite ur stommen såvida man inte har nåt luftintag eller fläkt precis i kanten.
/Per
Sen går det ju att kapa ur lite ur stommen såvida man inte har nåt luftintag eller fläkt precis i kanten.
/Per
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
IKEA har ca 750 mm breda glashällar men plattorna är gjorda för 600 mm skåp.
Ser faktiskt lite underligt ut men hällen är ju mer lämplig för stekpannor eller flera grytor samtidigt. Kvaliteten på hällarna vet jag inget om. De ser lite "billiga" ut.
Framtid eller Nutid tror jag de heter.
Ser faktiskt lite underligt ut men hällen är ju mer lämplig för stekpannor eller flera grytor samtidigt. Kvaliteten på hällarna vet jag inget om. De ser lite "billiga" ut.
Framtid eller Nutid tror jag de heter.
Enligt servicekillen som var här och fixade vår 710 mm breda Husqvarna / Elektrolux häll används samma innanmäte av IKEA.
Nu gäller just detta förhållande troligen inte alla IKEA-hällar, men det behöver absolut inte vara sämre kvalité bara för att det är märkt IKEA.
Däremot så är priset ca hälften jämfört med vad vi betalade för Electrolux-loggan..
Nu gäller just detta förhållande troligen inte alla IKEA-hällar, men det behöver absolut inte vara sämre kvalité bara för att det är märkt IKEA.
Däremot så är priset ca hälften jämfört med vad vi betalade för Electrolux-loggan..
Det är ju till viss del även en kostnadsfråga. Tror det är svårt att få mer kvalitet per krona än IKEAs hällar för 2995:-. Personligen stör jag mig något fruktansvärt på touchpaneler på alla hällar, de svarar inte tillräckligt snabbt, de svarar för snabbt, man sätter på något av misstag när man torkar av spisen etc. Så på något vis (velar mellan spis och inbyggnadshäll) ska jag ha gamla, hederliga knappar som jag kan vrida på. Tyvärr hoppar man upp en hel del kostnadsmässigt, så det beror på hur känslig man är antar jag samt hur pass ofta man använder den.
Hej igen
NU är det nya köket beställt!
Hällen blev en Dåtid HINF4T som är 71 cm bred. Fungerar mao i 60 skåp med överlapp.
Eftersom vi har måttbeställda bänkskivor så tog vi också ursågning för hällen.
Det kostade 330kr extra men den kan det vara värt. Jag kommer ihåg hur det
var förra gången. Vi mätte och mätte så att det inte skulfle bli fel.
Tack alla som hjälpte till.
Annu
NU är det nya köket beställt!
Hällen blev en Dåtid HINF4T som är 71 cm bred. Fungerar mao i 60 skåp med överlapp.
Eftersom vi har måttbeställda bänkskivor så tog vi också ursågning för hällen.
Det kostade 330kr extra men den kan det vara värt. Jag kommer ihåg hur det
var förra gången. Vi mätte och mätte så att det inte skulfle bli fel.
Tack alla som hjälpte till.
Annu
Kolla att du kan laga mat på "alla plattor samtidigt". Är hon knäpp!!!! tänker ni väl nu..klart man kan använda hela hällen samtidigt
Men si det går inte alltid!!! För stekpanna och kastrull får inte plats samtidigt. Prova! jag är inne på min andra häll med samma problem. den första hällen var IKEAS märke ? som jag glömt vad den heter...den vi har nu är siemens. detta är jädrans irritabelt när man har storkok. Den som utformat dessa hällar lagar nog inte sin mat själv 
Problemet är att det finns en tämligen bred "bänkskiverand" både utanför och innanför hällen dessutom tas en del yta i anspråk av touchkontrollerna. Jag har aldrig sett en inbyggnadshäll som tar hela bänkskivans djup i anspråk såsom en fristående spis gör. Att välja inbyggnadshäll framför fristående spis är att välja design framför funktion.
Erik
Erik
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
