Vi håller på att fundera på olika planlösningar vad gäller kök. Nedan är ett förslag (jag har inget riktigt ritprogram om ni undrar varför det ser ut som det gör) på planlösning- vad tror ni, skulle det kunna tänkas fungera eller skulle det upplevas som trångt?

Några kommentarer:

* ritningen jag utgick från är nog inte helt hundra- det skall få plats med ett 60 cm djupt skåp där micro och skafferi är inritat (är dock medveten om att det ser knepigt ut på ritningen)
* bör man byta plats på spis och diskho (blir i så fall en infälld häll och ugnen under micron)?
* går det att placera kyl och frys i ett hörn på det viset - går dörrarna att öppna?
* Vi har tänkt oss helintegrerade vitvaror med skåpsluckor som front (utan då möjligen spisen och micro)

• förslag_planlösning_kök.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kommer att få ha dörröppningen åt fel håll på frys och kyl alternativ inte kunna öppna mer än ca 90grader = problem med att dra ut lådor etc. Inget jag skulle valt! Jag skulle också valt bort integrerad kyl/frys eftersom man förlorar så mycket utrymme samt då det blir sämre valmöjligheter vad gäller modell.

HTH och IKEA har ritprogram på nätet som du kan testa; jag tyckte att HTHs var fantastiskt enkelt att använda men det är möjligt att de inte har alla skåpsalternativ som kan behövas.

Kanske kan du sätta alla högskåpen (skafferi, kyl, frys) tillsammans på vänsterväggen, där frysen står just nu. Om du tar ugn/microskåp (alt skafferi) längst till vänster så slipper du problem med dörröppningarna. Jag hade nog också valt att byta plats på häll och disk; mer socialt att kunna stå o prata med gäster etc när man lagar maten.

Behöver du full kyl och full frys? Vi har inte plats för detta och ska ha en kyl/frys på 200cm (rejäl kyl) plus integrerad frys under bänkskåp som komplement.

flouee skrev:
Du kommer att få ha dörröppningen åt fel håll på frys och kyl alternativ inte kunna öppna mer än ca 90grader = problem med att dra ut lådor etc. Inget jag skulle valt! Jag skulle också valt bort integrerad kyl/frys eftersom man förlorar så mycket utrymme samt då det blir sämre valmöjligheter vad gäller modell.

HTH och IKEA har ritprogram på nätet som du kan testa; jag tyckte att HTHs var fantastiskt enkelt att använda men det är möjligt att de inte har alla skåpsalternativ som kan behövas.
Tack för svar! Vi har idag en kombinerad kyl/frys (och en frysbox i källaren) och så mycket mindre utrymme borde det väl inte bli om vi väljer en separat helintegrerad kyl + frys? Värre är det så klart om dörrarna inte går att öppna riktigt. Tyvärr var det det jag misstänkte:(.

flouee skrev:
Kanske kan du sätta alla högskåpen (skafferi, kyl, frys) tillsammans på vänsterväggen, där frysen står just nu. Om du tar ugn/microskåp (alt skafferi) längst till vänster så slipper du problem med dörröppningarna. Jag hade nog också valt att byta plats på häll och disk; mer socialt att kunna stå o prata med gäster etc när man lagar maten.

Behöver du full kyl och full frys? Vi har inte plats för detta och ska ha en kyl/frys på 200cm (rejäl kyl) plus integrerad frys under bänkskåp som komplement.
Vi var lite inne på en sådan där "bred" (90 cm) kombinerad kyl/frys (integrerade men med rostfri lucka) och i så fall ha den där jag ritat in micro/skafferi men de är ju tokdyra- de vi tittat på kostar mellan 60-107 kSEK och det känns inte aktuellt tyvärr.

Hehe, nä :) Det kan vara bra att inte välja icke-standardmått också med tanke på att de ska bytas ut i framtiden, och valmöjligheterna blir då väldigt begränsade.

Det ser ju häftigt ut. Jag skulle inte byta plats på diskho och spis. Ventilationen blir bättre om den sitter mot väggen än frihängande! Alltså det krävs ju mera sug för att verkligen få ut oset om det är mitt i rummet eftersom luften/oset kan fara iväg åt flera håll..
Jag skulle sätta ugn och micro brevid en bänkskiva så man kan ställa ifrån sig heta saker utan att behöva balansera över golvet. Kanske man kan ha kylen och ugn/micro skåpet på var sida om bänkskivan? Det är bra om man kan ha någonstans att ställa ifrån sig kassar när man lastar in mat när man handlat.
Men överlag tror jag det blir skitbra!

Tack för input!

Man borde väl kunna ha någon slags passbit för att få kyl och då eventuellt frys (leker med tanken att byta plats på micro och kyl- kyl och frys hamnar ju då också nästan bredvid varandra) en bit från väggen så att dörren kan öppnas så att man kan dra ut eventuella lådor?

Vi kommer att behöva ha en kolfilterfläkt oavsett placering (vid vägg eller över köksö) men om vi kommer att ha spisen mot väggen så blir det en mer "traditionell" spis (dvs både ugn/spishäll) och rummet blir ju luftigare om man slipper ha en stor fläkt i mitten.

Det jag är osäker på är om det går att ta upp en sådan stor öppning mellan kök och matsal (dörröppningen sitter idag bakom skåpen jag ritat in på den väggen) eftersom det dels är en bärande vägg och dels så tror att i alla fall halva väggen är murad. Tror ni att man kan få plats med en braskamin så som jag tänkt mig (tänker mig en inmurad insats med plats för ved under)?

En annan sak- skåpen jag ritat in på den vägg som gränsar mot matsal- vad brukar det vara för höjd på dem? 1,2 m, 1,4 m eller 1,6 m?

Köket kommer att bli vitt (eller möjligtvis svagt svagt grått). Bänkskivor blir i svart granit, något gråbrun Silestone eller kanske helt enkelt i rostfritt. Vad tror ni blir bäst?

visst kan man ha passbit på sidan om kylen eller högkåpet, det är inga problem alls. vi har byggt 3 kök på 2 år och i första och andra hade vi ugnen i högskåp med micro ovanför, i det vi bor i nu har vi ugnen under induktionshällen. Jag tycker nog att det sistnämnda är bättre. Vi köpte till teleskoputdrag så att man lättare kan se och fixa med maten när den redan är i ugnen utan att riskera att det tippar eller att man måste lyfta ut maten igen!
Angående bänkskivor så har väl alla sina nackdelar? Stenskivor har ju sönder mycket porslin eftersom det är så hårt, tappar du något så är det nog rätt kört... Silestone vet jag inte vad det är? Är det en corianplastskiva typ? Jag kan tycka att plast känns plastigt i gamla hus :) Rostfritt slamrar mycket säger de som jag har pratat med som har det. Trä är svårskött o.s.v.
Vi körde laminat nu senast, det är högblank ljusgrön (låter värre än det är) skiva från bauhaus. Den är typ plexiglasad ovan och har en aluminiumlist. Den är skitbra, lätt att göra rent. Om det blir ett hack som hamnar man inte direkt i spånskivan under.

Vad menar du för skåp? Ikea har t.ex. 125 höga skåp, med ben så blir det ungefär 141 cm höga, men de finns bara i 60djup vad jag vet.

Vi har inte helt bestämt oss för kök men då huset är från 20-talet kommer vi antingen välja ett vitmålat träkök eller ett hypermodernt kök för att verkligen bryta av. Vi kommer att välja ett kök som passar- finns t.ex inte den typen av utdragbart skafferi som vi vill ha så väljer vi en annan leverantör.

När det gäller skåpen mot matsalen så skall de ha samma djup som vanliga överskåp (30 cm?) men inte gå ända upp till taket. Kanske runt 140 cm är bra?! Man skall kunna förvara porslin, glas, vaser etc där är det tänkt.

Silestone är nog ungefär som corian (men jag tror att det är hårdare!). Jag kan hålla med om att man vill ha ett riktigt "gediget" material men kalksten eller marmor som jag allra helst vill ha verkar vara känsligt.

Hur är det med belysning över en köksö med en diskho? Måste den ha rätt IP-klass (tänker mig en hängande lampa) eller kan man välja vad som helst? Jag är inte jätteförtjust i infällda spotlights i gamla hus (vi har det dock i badrummen och på ett ställe i hallen) men går vi på detta alternativet så känns det ju nästan självklart att man har spotlights även i köket.

Runt 140 är ju bra för då kan man se över dom om man är runt 160 cm? Då blir det inte lika kompakt.

Om jag hade byggt så, jag som är ikeanörd, och inte har koll på de andra kökstillverkarna, så hade jag satt 2 st 70-skåp på varandra, sådana som är överskåpsdjupa (37 cm). Men det är ju möjligt att andra har som passar perfekt.

Ipklasserna överlåter jag till någon annan. Min bästa vän är elektriker, så jag brukar bara fråga exakt vilken ipklass jag behöver för just det här och det där, inte hur reglerna ser ut. Vad jag har förstått så piggar en jordfelsbrytare upp även för sådana saker?

whistleblower skrev:
Runt 140 är ju bra för då kan man se över dom om man är runt 160 cm? Då blir det inte lika kompakt.

Om jag hade byggt så, jag som är ikeanörd, och inte har koll på de andra kökstillverkarna, så hade jag satt 2 st 70-skåp på varandra, sådana som är överskåpsdjupa (37 cm). Men det är ju möjligt att andra har som passar perfekt.

Ipklasserna överlåter jag till någon annan. Min bästa vän är elektriker, så jag brukar bara fråga exakt vilken ipklass jag behöver för just det här och det där, inte hur reglerna ser ut. Vad jag har förstått så piggar en jordfelsbrytare upp även för sådana saker?
Vi får se vilka höjder som finns när vi valt köksleverantör (hoppas på 30 cm djup dock). Jag tror inte att vi kommer att köpa ett IKEA-kök men vi får se.

Jordfelsbrytare finns i huset men jag vill minnas att vi inte kunde sätta vilken belysning som helst i våra badrum ovanför spegelarna men ett kök är ju inget våtutrymme på samma sätt.

Misse skrev:
Vi får se vilka höjder som finns när vi valt köksleverantör (hoppas på 30 cm djup dock). Jag tror inte att vi kommer att köpa ett IKEA-kök men vi får se.

Jordfelsbrytare finns i huset men jag vill minnas att vi inte kunde sätta vilken belysning som helst i våra badrum ovanför spegelarna men ett kök är ju inget våtutrymme på samma sätt.
Nej precis, jag menade inte att man kan köra naken glödlampan i duschen bara för att man har jordfelsbrytare :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.