Jag förstår inte riktigt vad det är för bräda, men är det en yta som inte syns så skulle jag rekommendera att spackla med träspackel och sedan pensla på med lite lack. Men behöver mer info för att kunna ge en bättre inrådan.
Vad är det för bräda?
Exakt vart sitter den?
Vart på brädan blev revan?
Vilken ytbehandling har den?