8 591 läst ·
37 svar
9k läst
37 svar
Hjälp med nytt kök ,Bilder
Du kan inte ha överhäng på 25 centimeter över skåpen där du förvarar bakutrustning, då knäcker du ryggen när du ska ta fram assistenten. Vi har 7 cm överhäng på hela vår bänk och bara det lilla är faktsikt irriterande när man ska ta grejer långt in i översta lådan, så att ha 25 cm över skåp låter helt orimligt, sattsa på max 10 över skåopen och 30 på andra sidan, 25 cm är ändå lite för lite för att det ska vara bekvämt att sitta där och äta/hänga.
Testa gärna, det är ju enkelt att lägga en skiva över befintliga skåp och prova "minimalt överhäng", samt i det läget se om skåpen fungerar.
Testa gärna, det är ju enkelt att lägga en skiva över befintliga skåp och prova "minimalt överhäng", samt i det läget se om skåpen fungerar.
Precis Anna, vi hade ritat in ett mindre överhäng där lådorna i köksön skall vara, en låda på 60 cm med ett överhäng på halva djupet är ingen hit
. Du säger att 25 cm är för lite, hm vi får ta en skiva som du säger och prova på ett gammalt köksskåp, vi har nog nån gammal barstol från förr att prova med oxå =)
Vi flyttade hon på sista skissen åt höger, så nu har vi en arbetsyta på 100 cm brevid hällen, blev bättre kan jag hålla med om, hörnspisen är rätt trevlig när man tänker på det, så den får nog vara ett måste här tycker vi.
Vi flyttade hon på sista skissen åt höger, så nu har vi en arbetsyta på 100 cm brevid hällen, blev bättre kan jag hålla med om, hörnspisen är rätt trevlig när man tänker på det, så den får nog vara ett måste här tycker vi.
Man behöver nog 30 cm. Vi har 30 och det känns ok, men det skulle märkas om det var mindre. Har 20 på ena sidan (som vi bara använder ibland med klappstolar) och det funkar för lite häng där man sitter lite snett med benen men inte för att sitta rakt. Vi har skåp under där det är 30 cm och där har vi tänkt förvara sådant som vi väldigt sällan använder. T.ex. dukar, vasar, servetter, kalaspapperstallrikar mm så att man inte behöver krypa in där hela tiden. Just nu har vi verktyg där, och de använder vi hela tiden så nu är vi där och rotar mest hela tiden och helt klart att vi inte orkar leta efter verktygen som ligger längst in.
Ett alternativ för förvaring av köksmaskiner är kanske att minska bredden på skåpen under ön, och ha ett öppet skåp mot köksdelen? Är rätt säker på att det finns 120 breda enheter på ikea, typ groland arbetsbänk men fler hyllor och lite avkapade ben. Bifogar första bild från internet för att du ska se vad jag menar. Kanske enklast med platsbyggda hyllor.
Produkter som diskuteras: "arbetsbänk"
Arbetsbord Master 600 Wolfcraft
Ergonomiskt bord för varje kroppshålling
1 999 kr inkl moms
Läs mer
Ursäkta att jag inte hänt något i tråden på ett tag, fullt upp med golv och väggar i köket.
OSB på väggarna är på plats, Rätar upp golvbjälkar nu och drar klart el och vvs under.
Återkommer när det finns ork att planera det sista med köket.
OSB på väggarna är på plats, Rätar upp golvbjälkar nu och drar klart el och vvs under.
Återkommer när det finns ork att planera det sista med köket.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden