Kök
JanneSjo: Jag håller på att skruva upp min andra köksvägg med Epoq kök och där ska jag ha en vinhylla. Problemet är att det är inget fäste på denna vinhylla såsom det är på andra väggskåp (Epoq har samma typ av väggfäste för väggskåp som IKEA, se bifogad bild) brukar man bara fästa en sådan här vinhylla genom att skruva ifrån intilliggande väggskåp? känns som att det inte ska
Vange80: Vi har ett bänkhörnskåp, ja, men det är bara ytterligare knappt 100cm till dörren, vilket kan göra att hörnutrymmet blir väldigt mörkt om man placerar ett högskåp där. Jag tror ändå det är bättre att köra högskåpet där vi ursprungligen placerat det. Där har vi i dagsläget en kyl, så vi är vana vid att inte ha den bänkytan, samtidigt som vi nu får tillgång till extra
JOW: Nu hade vi visserligen så långt kök så det inte gick att bara ha en skiva, men skarven tänker man inte på sen. Se till att få den så tät som möjligt. Mjukfog på yttersidorna för rörelsemån.
kjellon: FULLTRÄFF!! Bulthaup var det! Tackar och bugar!! Kjell
shadowfire: Bumpar tråden lite, har samma fundering som CarroB ställde, nu 4 år senare ;) IKEAs Abstrakt vita högblankluckor och svarta vitvaror (kylfrys, diskmaskin, häll, ugn, micro). Någon som har något liknande och kan ge råd eller kritik? Bild hade varit ännu bättre.
pinebar: Jag upplever att det nya Virrvarr är mycket mjukare än gammalt från 40-50-talet. Det gamla är liksom blankare på ytan. Men som sagt, av det nya finns nog bara en sort att köpa.
BigGitt: Jag tycker du ska välja precis den, du tycker om. Jobbar den som lagar mat, skift, eller ska mat lagas av den ena medan den andra sover, välj en tystare. Om ni har sovrummet i närheten av köket. För oss var det viktigt med riktig belysning i fläkten. 2 styck 50Watts lampor har vi i våran. En gång hade vi en fläkt med vanliga lampor. Det var verkligen katastrof. Numera skulle jag satsa
MsPaNg: Någon skrev att bänkskivor i granit idag inte längre skiljer sig så mycket i pris från vissa laminatskivor. Det stämmer till viss del. Dock är vissa traditioniella stenhuggare fortfarande dyra men det finns uppstickare på marknaden som marknadsför "billiga" bänkskivor i granit, t ex Diapol och Axxent bänkskivor. Antagligen importerar de men priserna är välkomna. Från tusenlappen per
shadowfire: [citat] Var sjutton hittade du den?! Du får hemskt gärna PM'a. Jag kikade så sent som igår på både Hornbach och Bauhaus på ring + förlängningsskruv. Som absolut billigast har jag hittat enbart ringarna utan skruv på jula för 50 kr. Det lutar dock åt spån eller OSB efter hela väggen, inkl vardagsrummet och gips utanpå det. Särskilt eftersom jag ska kakla i köket = måste ha gips,
carinpeter: [citat] Jag kan ju komplettera med ett svar här nu, jag har ju levt med denna lösningen ett tag. Vår ho är ganska djup och stor. När man ska diska stekpannor och plåtar så ställer man ner dem i diskhon, på så sätt kommer de inte åt kanten och vi har inte fått några skador. Jag är väldigt nöjd med den stora hon och märker när jag är hemma och diskar hos andra att jag tycker att
Petronille: Vi har också en sådan i vårt kök (Bosch), och den fungerar väldigt bra! Mycket bättre än frånluftsfläkten vi hade i förra lägenheten faktiskt. Vi har ju bara hunnit använda den några månader men jag upplever inte att det sprids något os alls.
Hejduk..tig: Jag uppdaterar denna tråd med att berätta att Marbodal sedan återkom att plåten skulle sluta där den slutade och att konstruktionen ska tåla ångan från diskamaskinen. De rekommendera inte ens att jag skulle klistra på en plastremsa. Jag har vart noga med att inte öppna luckan när maskinen precis diskat klart, utan väntat ett bra tag på att disken ska svalna innan jag öppnat. Vad har
Paul-Staffanstorp: Skruvarna till handtag är 4mm så man borrar med 4,5 eller 5mm borr och håll emot med en kloss på baksidan så du inte fläker ytskiktet på baksidan vilket det finns risk att göra än om man använder ett nytt borr. Man bör alltid ha lite justermån då inte alltid gängorna i handtagen sitter till 100% centrerat heller.
JanneSjo: mitt kök var på en pall + en dubbelpall - men det funkade bra - de var 2 st från posten som drog in det i garaget. just nu tror jag man får 20%. Jag köpte vitvaror från elgiganten också men då fick de matcha priser på tretti.se plus lite till - helt nöjd med det.
JanneSjo: ok då har jag gjort lika får för mig att spånskivan är indragen i kanterna - men kanske inbillning - ska se när jag sätter upp skåpen på nästa vägg.
OlssonX: Stämmer att det var Lohberger som köpte upp.. Det var en Zeh jag tänkte på. Men när de blev uppköpta så försvann 30-centimetaren. Tror jag, den säljs iaf inte längre i Sverige. Estlänkarna var inte dumma annars. 255 euro för en 8 kw-panna är riktigt intressant. Tack!
Paul-Staffanstorp: Prova att ta kontakt med en säljare på HTH för jag har hört att de ska kunna hjälpa till och komplettera med sådant som inte finns i webshopen...
A-Man_08: Har ni gasmätaren / klockan kvar i huset?
A-Man_08: I värsta fall får ni ringa Stockholm vatten som får komma och stänga av hela kåken ute i gatan eller vart den sitter. Märkligt att man inte vet vart huvudavstängningen för vatten sitter, tänk om det sker en olycka, Ser att det var ett tag sedan det skrevs, hur löste det sig?
Raceman: Det finns ju laminatremsor på rulle som du skulle kunna limma på stommarna för att komma upp lite om du skulle välja en Bauhaus-skiva som är 27mm. Sen har jag för mig att det finns 2 och 3mm masonite också som man kan såga remsor av om det skulle vara bättre.
emailkia: Tackar för ditt tydliga svar och mycket bra beskrivning.
QJossan: Denna sida var gammal ser jag,men jag håller den vid liv :P Ska man sätta panel i ett badrum ex pärlspont så reglar man väggen först & skruvar fast den i reglarna,och sen målar man panelen med våtrumsfärg * 3strykningar.....så fick jag det förklarat för mig. Man ska absolut inte sätta allt rakt mot väggen som det stod något om i tidigare inlägg,då kväver man luften. Kolla alltid
Paul-Staffanstorp: Ok, så de kör med spårade reglar som förstärkning... intressant för jag undrade ju på lösningen. :) Skönt det löste sig för er då. :)
MMR: Jag gjorde så, och jag reglade upp en stomme mot befintlig vägg med 45x45 reglar som skåpen sen monterades i.
Bertilsson81: tog en date med radarn i helgen, blev massmord :) tog även med kompresorn o blåste emellan träpanelen, visade sig de låg en plast bakom de vita brädorna, så där har ju flugorna haft de gott, skydat o bekvämt, men med kompresorn så förstörde jag nog lite flughem där..........får se hur de blir nu.....
superplinten: Hej, Jag har en kombinerad microugn/köksfläkt (IKEA/Whirlpool) som jag förutom ljudnivån på "lågfart" är mycket nöjd med. Jag funderar på att komplettera den med en takfläkt som jag skulle kunna köra när jag vill ventilera på "lågfart". Om det skulle funka, kan man välja vilken takfläkt som helst? Vad tror forumet om det? Jag har bl a kollat luftbutiken's hemsida. Mvh Mats
Lowika: Ville bara tacka för hjälpen och berätta hur det gick :-) Ikeas "överskåp" var det som skulle till. Fast med en grundare låda och två skåpsluckor. Finns som "färdig" kombination i Ikeas datablad. Blev riktigt bra iaf, ett extra skåp, en extra låda, en extra hylla där nu kaffemaskinen bor.
cullberg: Jag hade inte haft speciellt höga förväntningar om jag hade köpt mina vitvaror på Ikea! Men givetvis skall du få reklamera den!