6 686 läst ·
24 svar
7k läst
24 svar
Köksprojekt: Synpunkter på ideer och ritning
Så här skulle jag ju också kunna ha det. 120cm yta mellan ho och häll.
Flyttade bestickslådorna till andra sidan diskmaskinen och diskhon. Visst blir det bättre?
Stekspadar och sånt har jag ju i lådor vid spisen
Fullstor diskmaskin också.
Kanske får ha nåt liknande att förvara vattenkokare, kaffebryggare osv på

Flyttade bestickslådorna till andra sidan diskmaskinen och diskhon. Visst blir det bättre?
Stekspadar och sånt har jag ju i lådor vid spisen
Fullstor diskmaskin också.
Kanske får ha nåt liknande att förvara vattenkokare, kaffebryggare osv på

Av egen erfarenhet vet jag att man behöver inte 80cm höger om hällen. 40 cm räcker gott och väl. Försök få mer yta vänster om disklådan där du kan få plats med kaffekokare ( nära till vatten är praktiskt).pepesb skrev:
Långsmal kök - en lösning med djupare köksbänkar typ 70 cm ger en större avställningsyta för köksmaskiner osv. Man flyttar ut golvskåp så att man får max 2cm överhäng på bänkskivan.
gaia
Jag skulle skippa den frihängande fläkten och ha överskåp hela vägen. Fläkt skulle jag en utdragbar modell som sitter under överskåpet. Det finns fläktar som bara är 3-4 cm höga. Det snyggaste är förstås att ha fläkten en bit upp så att underlinjen på överskåpen livar hela vägen, men det kräver att du specialbeställer överskåpet.
För övrigt tycker jag att din sista ritning är den bästa. Vill man ha lite extra avställningsyta eller bord såp finns det snygga rullbord på hjul med träskiva och hyllor inunder. Ett litet sådant typ 50x50cm kan passa: Det finns också rullbord med en skiva på sidan att fälla upp. Bra som avställningsplats för ugnsplåtar mm.
För övrigt tycker jag att din sista ritning är den bästa. Vill man ha lite extra avställningsyta eller bord såp finns det snygga rullbord på hjul med träskiva och hyllor inunder. Ett litet sådant typ 50x50cm kan passa: Det finns också rullbord med en skiva på sidan att fälla upp. Bra som avställningsplats för ugnsplåtar mm.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag tycker också sista skissen känns bäst.
Nu börjar det bli nästan lika mycket bänkyta och förvaringsutrymme som vi har nu.
Bristen på bänkyta gör mig nipprig, men det fungerar i alla fall.
Det beror också mycket på hur man nyttjar köket och hur ordentlig man är att hela tiden städa undan.
Jag funderar lite på den där 5-låders-hurtsen. Vad tänker du ha i alla de där lådorna?
Sätter du en sådan bara "för att det ska vara en 5-låders i alla kök" ?
Jag säger var sig bu eller bä, men fundera på vad du tänker ha där, och jämför med hur en 3-låders fungerar.
Nu börjar det bli nästan lika mycket bänkyta och förvaringsutrymme som vi har nu.
Bristen på bänkyta gör mig nipprig, men det fungerar i alla fall.
Det beror också mycket på hur man nyttjar köket och hur ordentlig man är att hela tiden städa undan.
Jag funderar lite på den där 5-låders-hurtsen. Vad tänker du ha i alla de där lådorna?
Sätter du en sådan bara "för att det ska vara en 5-låders i alla kök" ?
Jag säger var sig bu eller bä, men fundera på vad du tänker ha där, och jämför med hur en 3-låders fungerar.
skönt med lite medhåll. tror sista skissen blir riktigt bra. Tror inte jag vill ha väggskåp hela vägen, tänker att det känns mycket öppnare utan. Kommer väl komplettera med några öppna hyllor.
5-lådorshurtsen stoppade jag in bara för att -alla kök har en sån- men det kanske inte är smartast. Jag använder inte alla fem lådor idag ens...tåls att fundera på
5-lådorshurtsen stoppade jag in bara för att -alla kök har en sån- men det kanske inte är smartast. Jag använder inte alla fem lådor idag ens...tåls att fundera på
Det där tror jag blir riktigt bra! Behöver du inte alla lådor tycker jag att du skall byta ut lådhurtsen med 5 lådor till en med 3. Sedan vet jag att det skall finnas sk. "kombiugnar" ("vanlig" ugn + micro). Jag har ingen aning om de är bra men jag hade nog försökt ta reda på mer information om dessa för att eventuellt då kunna ta bort micron och ersatt den med ett vanligt överskåp.
Som sagt så har jag i princip inga synpunkter mot 5-låders bänkskåp.
Men när man går över från gammal skåpdörrslösning till utdragslådes-lösning så blir det plötsligt ganska många grunda lådor - högst upp i alla bänkskåp.
Då brukar det plötsligt räcka till.
Sen kommer ditt kök antagligen bli aningens snyggare om du endast har 3-lådersfronter, och hela luckor/maskiner.
Och jag håller med om att inte sätta överskåp hela vägen ger lite mer spacy.
Nu har du fönstret så till att jag tror inte överskåp hela vägen heller ställer till det något speciellt heller. Men jag är med på hur du tänker.
Öppna hyllor blir väldigt geggiga, tänk på det.
Själv har jag tankar lite åt det hållet, men tvekar.
Sätter jag öppen hylla så ska det bli en väldigt liten, gärna med stålrör ist för hyllplan och där ska endast få vara sådant som används nästan varje dag. Annars kommer man nog snart hata allt extra städjobb det blev.
Men när man går över från gammal skåpdörrslösning till utdragslådes-lösning så blir det plötsligt ganska många grunda lådor - högst upp i alla bänkskåp.
Då brukar det plötsligt räcka till.
Sen kommer ditt kök antagligen bli aningens snyggare om du endast har 3-lådersfronter, och hela luckor/maskiner.
Och jag håller med om att inte sätta överskåp hela vägen ger lite mer spacy.
Nu har du fönstret så till att jag tror inte överskåp hela vägen heller ställer till det något speciellt heller. Men jag är med på hur du tänker.
Öppna hyllor blir väldigt geggiga, tänk på det.
Själv har jag tankar lite åt det hållet, men tvekar.
Sätter jag öppen hylla så ska det bli en väldigt liten, gärna med stålrör ist för hyllplan och där ska endast få vara sådant som används nästan varje dag. Annars kommer man nog snart hata allt extra städjobb det blev.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

